۵ مرحله برای راه اندازی کسب و کار

برای راه اندازی کسب و کار باید به ابعاد مختلف یک کسب و کار توجه ویژه ای کرد. اگر این ابعاد را قبل از راه اندازی کسب و کار مد نظر داشته باشید و به آنها توجه کنید باعث می شود چالش های پیش روی کسب و کارتان را در زمان انجام کار به حداقل برسانید. در این مقاله می خواهم بیشتر برای کسانی که به کارآفرینی علاقه مند هستند دست به قلم شود. این مقاله بر گرفته از کتاب کارآفرینی مهدی سعیدی کیا می باشد.

۱– کشف فرصتهای کسب و کار

شما باید به دنبال کشف فرصتهای کسب و کار باشید. یک دفترچه بردارید و در این دفترچه یک صفحه را اختصاص بدهید به نیازها و یک صفحه دیگر را به خطاها اختصاص دهید. اگر می خواهید یک کارآفرین باشید باید خودتان را به جای مشتریان کالا و خدمات بگذارید و جای مشتری نظر بدهید و با نوشتن اوقات تلخی های خود از کمبودها و خلاء ها در دفترچه ، برای ایجاد یک راه حل و جایگزین مناسب تلاش کنید. بازاری که از آن غفلت شده است و مشتریانی که با آنها بد برخورد شده است از جمله مواردی است که کارآفرین به آنها خوب توجه می کند.

یک کارآفرین خوب دقت می کند و خوب فکر می کند و هر روز متوجه نبود و یا نقصان کالا و خدمات در جامعه می شود. همین موارد جرقه ای در ذهن کارآفرین ایجاد می کند. شما باید این فکرها و ایده های برق آسا را قبل از آنکه از ذهنتان بیرون برود یادداشت کنید.
وقتی شما نقاط ضعف و کم و کاستی ها را یادداشت می کنید باعث کسب یک عادت فکری در شما می شود که همین مسئله باعث موفقیت نهایی می شود.
دوستان البته تصور نکنید که طی یکی دو هفته ایده ای به ذهنتان خواهد رسید که شما را سریع ثروتمند کند اما وقتی افکار مدام بر روی کاغذ پیاده شود ، بنای تفکر لازم برای راه اندازی کسب و کار پایه ریزی می شود. وقتی به این روند ادامه دهید همانند نابینایی خواهید بود که به صورت ناگهانی بینایی خود را بدست می آورد.

این تکنیکها دید جدیدی به شما می دهد تا نیازهای بازار ، کمبودهای بازار را به خوبی شناسایی کنید. وقتی یک کسب و کاری آغاز می شود راههایی برای سودرسانی به مشتریان کشف می کنید که قبل از راه اندازی کسب و کار هیچ وقت به ذهنتان نمی رسد. در واقع تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان است که به بیشتر نوآوری های منجر می شود و فرصت های جدیدی را بر روی کارآفرینان باز می کند.

۲- باید طرحی برای کسب و کار ترسیم نمود

خدمت یا محصول شما چه خواهد بود؟ وقتی در این مورد تصمیم گرفتید باید اهداف خودتان را فهرست کنید. این فهرست ، راه را برای شما روشن تر می کند. وقتی شما خطوط کلی برنامه خودتان را به صورت مکتوب داشته باشید احتما اجرا کردن آن توسط شما افزایش پیدا می کند.
قبل از اینکه بخواهید کسب و کارتان را راه اندازی کنید باید به خوبی تحقیق کنید. باید اطلاعات زیادی را درباره موضوعات مختلف کسب و کارتان جمع آوری کنید. در اینجا کلید موفقیت شما یافتن بهترین منابع ، فروشندگان ، مواد خام و … می باشد.
بخش مهمی از یک طرح کسب و کار ، سرمایه مورد نیاز است. البته باید بگم که میزان سرمایه مورد نیاز بر پایه حدسیات می باشد. یعنی شما هرچقدر هم که کارشناسانه پیش بینی کنید که چقدر سرمایه مورد نیاز است ، باز هم خیلی دقیق نمی توانید پیش بینی کنید. دوستان حقیقتش در اکثر مواقع مقدار پولی را که پیش بینی می کنید کمتر از مبلغی است که در واقعیت اتفاق می افتد. دقیقا همین مورد علت شکست خیلی از کارآفرینان می باشد. اما کسانی که در دوران سخت بی پولی ، بهترین خلاقیت را به خرج می دهند موفق ترین کارآفرینان هستند. این دسته از افراد همین دوران سخت را دوست دارند! به دلیل اینکه اوج خلاقیت آنها در همین دوران اتفاق می افتد. خیلی از کارآفرین ها بر این باور هستند که با فعالیت محدود و در یک سطح ساده و معمولی و با سرمایه کم می توان کار را شروع کرد.
یک کارآفرین برای راه اندازی کسب و کار جدید امکان دارد از هر تلاشی ، حتی هزینه نمودن پس انداز و به مخاطره انداختن خانه خودش هم دریغ نکند. اما خرج های اضافه در شروع کار باعث اتلاف سرمایه می باشد و به هیچ وجه مجاز نمی باشد.
توجه : شرکت جدیدی که قبل از هر درآمدی ، چهره مجللی از خود ارائه دهد که نشان از ترقی و پیشرفت است باید نگران باشد. همین اولین نشانه کافی است تا عاقبت کار آن را پیش بینی نمود.

۳- تامین سرمایه مورد نیاز برای کسب و کار

کمپود پول خیلی از کارآفرینان را در حاشیه نگه می دارد. ترس از نبود حقوق ثابت یا دورانی بدون درآمد ، حتی جسورترین افراد را هم فلج می کند! وقتی کاری شروع می شود همیشه به نظر می آید گذراندن زندگی بسیار سخت است. می توان یاد گرفت که با نگرانی های مالی زندگی کرد ، با آن جنگید و از نبوغ خود برای رهایی از آن استفاده کرد.

چگونه می توان سرمایه ای دست و پا کرد؟
می توانید از فامیل ، دوستان و یا موسسه ای پول قرض کنید.
استفاده از پس اندازهای شخصی
فروش برخی از دارایی هایتان
یکی از سریع ترین و ساده ترین راه کسب سرمایه ، فروش بخشی از کسب و کار جدید است. در این حالت می توانید دوستان ، فامیل و حتی غریبه ها را مشارکت داد.مردم به امید اینکه ثروت ناگهانی بدست بیاورند ، در کسب و کارهای جدید سرمایه گذاری می کنند. برای جلب مشارکت سرمایه گذاران باید طرح را آینده دار نشان دهید. باید تصور کنند که در ازای سرمایه گذاری خود ثروتی در انتظار آنان است.

۴- تشکیل تیم کاری

یک کسب و کار کارآفرینانه ، فرد را به همکاری با دیگران وادار می کند. احتمال حضور شرکای همکار زیادی در معاملات وجود دارد. بسیاری از این معاملات شکست می خورند و یا بی نتیجه می مانند. اینها بخشی از فرآیند لازم یادگیری اند که سرانجام کارآفرینان را به حلقه طلایی می رسانند. همکاران می توانند سرمایه گذاران ، شرکا ، سهامداران ، مشاوران ، عاملان فروش و یا نمایندگان باشند. آنها همگی در سود حاصل از محصول یا خدمت سهیم اند.

۵- اداره و رشد کسب و کار

ارتقا دادن کسب و کار هدفی می باشد که هر کسب و کاری سعی دارد تا آن را انجام دهد. البته ارتقاء دادن کسب و کار هم جسارت می طلبد. در این راه مشکلات و نگرانی های زیادی وجود دارد. یادتان نرود که تمام موفقیت ها و برنامه ها توسط کارآفرینی نگران به ثمر رسیده اند.تنها در یک صورت می توان پاداش یک حرکت جسورانه را دریافت کرد ، اینکه طرح جدید وارد بازار شود و مشتریان آن را بخرند. پول زیاد درآوردن کار آسانی نیست ، چرا که ایجاد چنان عزم و اراده ای که بتواند محصول و یا خدمات را به دست مصرف کنندگان برساند کار آسانی نیست.
کارآفرین همیشه به دنبال شکاف بازار می باشد. یعنی یک کسب و کار می تواند نتیجه کشف راهی جدید ، بهتر ، یا ناشناخته ، برای انجام یک کار باشد. یعنی شکاف یا رخنه ای در روشهای فعلی. درست متوجه شدید ، آن چیزی که کارآفرین به دنبالش می باشد مشکی را حل می کند و یا نیازی را برطرف می کند.نقل قولی از هنری کایزر  (کسی که تا الان بیش از یکصد شرکت تاسیس کرده است) را بخوانید :هرچه خدمات بهتری ارائه کنید ، پیشرفت بهتری خواهید داشت. اگر هدف شما جسورانه باشد ، می توانید به دنبال خدمات جدیدتری برای رفع نیازهای دیگران باشید… اعتراف می کنم که هرگاه نیاز برطرف نشده ای می بینم ، شوق عجیبی به رفع آن پیدا می کنم. موقعیت های ارائه ی محصولات و خدمات جدید هماند ایده ها و اشتیاق های انسانی بی پایانند.  

دقت کنید که در یک کسب و کار خدماتی ، شکاف بازار یا فرصت شغلی به طور معمول بر پایه خدمات بهتر قرار دارد ، از احترام ساده گرفته تا بازسازی بنیادین عادات مصرف کنندگان. اگر به خدمات بهتر ، خدمات بیشتر و خدمات جدید تر فکر کنید پی خواهید برد که فرصت های بی پایان و کلانی وجود خواهند داشت. باید عادت کنید که خدمات ناکافی را تشخیص بدهید.سخنی از هنری فورد : مشکل بسیاری از ما در دنیای کسب و کار این است که بیش از هر چیز به دلارهایی فکر می کنیم که می خواهیم کسب کنیم و از همان آغاز ، راه را اشتباه می رویم. من به شما اطمینان می دهم که اگر شخصی به ارائه خدمات در کسب و کار خود عقیده داشته باشد ، نیازی ندارد نگران سودآوری کارش باشد. او به طور قطع به پول خواهد رسید. ایده ی خدمات رسانی در کسب و کار ، بالاترین تضمین موفقیتی است که شخص می تواند داشته باشد.

بعد از اینکه کسب و کار یک کارآفرین به خوبی راه اندازی شد ، باید عاشق خدمت رسانی باشد. یعنی مثل یک هوادار پروپاقرص خدمات بهتر ،‌ یک کمال گرای مصمم که هدفش آسودگی و خشنودی مشتری است و به یاد داشته باشد که به اندازه کافی خدمت نمی کند و هرگز هم نخواهد توانست.زندگی خدمت است ، کسی پیشرفت می کند که به همنوعان خود کمی بیشتر و یا بهتر خدمت کند. شما چه جایگاهی در این زمینه دارید؟

باید از درجا زدن در برنامه های بزرگ و اساسی که یکی از مهمترین مشکلات جامعه بشری را حل خواهند کرد ، پرهیز نمود. پروژه های بزرگ سرمایه زیادی نیاز دارد و بیشتر اوقات قابل اجرا نیستند. بهتر است با پروژه های کوچک ولی مورد نیاز شروع کرد.

فرصت ، چیزی جزء یک روش بهتر برای ارائه خدمات و رفع نیازهای جامعه بشری نیست. در واقع از هر دستی بدهید ، از همان دست پس خواهید گرفت.

صحبت پایانی

ممکن است ایده ای برای ایجاد یک کسب و کار هیچ عیبی نداشته باشد ،‌اما تا کسب و کاری راه اندازی نشود ، نمی توان این نکته را ثابت نمود. باید کار را شروع کرد و تصمیم گرفت که یک کارآفرین شد. حتی اگر طرح یک کارآفرین عملی نشود و شکست بخورد ، به موفقیت نهایی یک پله نزدیک تر شده است. سمت و سوی کار در آغاز بارها تغییر خواهد کرد. هنری فورد با هدف ساخت تراکتور شروع به کار کرد.توماس ادیسون نخست تلگرام را اختراع کرد. به ندرت ممکن است به طور دقیق با طرح اولیه ای که با آن کار شروع شده است به موفقیت رسید.

مطالب مرتبط

درباره سامانه برندینگ ایران
گروه برندینگ ایران به منظور ارائه راهکارهای نوین فروش ، بازاریابی و برندینگ ایجاد شده است. این مجموعه تلاش دارد با ارائه نرم افزار ها و تکنولوژی های روز دنیا شرکت ها و مجموعه های کوچک و بزرگ را به سوی موفقیت سوق دهد و تا رسیدن به هدف با شرکت و مجموعه همراه و همگام باشد. در این راه گروه برندینگ ایران از افراد کارپشته و فنی استفاده می نماید که هم از نظر تجربه کاری و هم از نظر آکادمیک در مرتبه بالایی قرار دارند و با استفاده از روحیه کار تیمی، مشتری را در راه رسیدن به موفقیت همراهی خواهند کرد.

© 2024 - کلیه حقوق مادی و معنوی به سامانه برندینگ ایران تعلق دارد