بازاریابی اینترنتی – آشنایی با روشهای افزایش بازدید سایت

فصل چهارم –  آشنایی با روش­های افزایش بازدید سایت

زیباترین، مفیدترین، ایمن­ترین و سریع­ترین سایت، زمانی که بیننده­ای نداشته باشد، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

فصل 4 – آشنایی با روش­های افزایش بازدید سایت

به طور کلی بیننده از سه طریق وارد سایت می­شود:

1.      به طور مستقیم: کاربرانی که قبلاً به یک سایت مراجعه کرده­اند و آدرس آن سایت را قبل از ورود می­دانند با نوشتن مستقیم آدرس سایت وارد آن می­شوند. همچنین سایت­هایی که تبلیغات غیر اینترنتی دارند نیز از این طریق اقدام به جذب بازدید می­کنند.

2.      تبلیغات اینترنتی: در صورتی که کاربر بر روی لینک شما از یک سایت دیگر کلیک کند و از آن طریق به سمت سایت شما هدایت شود، به این کار تبلیغات اینترنتی یا رجوع[1] گفته می­شود. تبلیغات اینترنتی شامل روش­ها و تکنیک­های متفاوتی است. برخی از انواع تبلیغات اینترنتی به صورت زیر هستند:

o       بازاریابی از طریق پست الکترونیک[2]: ارسال پست الکترونیک برای کاربران اینترنتی و هدایت آنها به وب سایت از طریق پست الکترونیک را بازاریابی با پست الکترونیک می­نامند. استفاده از ابزار پست الکترونیک برای بازاریابی را در فصل 5 مورد بررسی قرار خواهیم داد.

o       تبلیغات در سایت­های دیگر: وب سایت­های پربازدید معمولاً مکانی از سایت خود را برای تبلیغ سایت­های دیگر اختصاص می­دهند. تبلیغ در سایت­های دیگر می­تواند از طریق متن و یا بنر صورت بگیرد. یکی دیگر از روش­های تبلیغ در سایت­ها استفاده از پنجره بازشونده است که گرچه بازدید بالایی را به سایت هدف هدایت می­کند اما نرخ پرش[3] بالایی دارد. استفاده هدفمند از روش­­های مختلف تبلیغ در سایت­های مختلف می­تواند در افزایش بازدید سایت شما موثر باشد.

o       شبکه­های اجتماعی: شبکه­های اجتماعی می­توانند بازدید مفید و موثری را به سمت سایت شما هدایت کنند. از ابزارهای شبکه­های اجتماعی مانند صفحه هواداران[4] می­توان برای ایجاد کلوب مشتریان استفاده کرد و از طریق آن، ارتباط موثر و دائمی با مشتریان و طرفداران سایت خود ایجاد کرد.

o       تبلیغ در موتورهای جستجو[5]: موتورهای جستجو مکانیزم خاصی را برای تبلیغات در خود ایجاد کرده­اند که بازدهی بسیار بالایی دارد. طبق این مکانیزم، شما می­توانید به ازا کلماتی که کاربران جستجو می­کنند تبلیغ سایت خود را نمایش داده و تنها بر اساس کلیک کاربران هزینه پرداخت کنید؛ لذا بازدهی این سیستم تبلیغاتی مشابه بهینه سازی سایت است با این تفاوت که در حالتی که شما در موتور جستجو تبلیغ انجام می­دهید به سرعت می­توانید در عبارات و کلمات مورد نظر، سایت خود را نمایش دهید. اما برای بهینه سازی باید مدت زمانی صبر کنید تا نتیجه کار شما مشخص شود. از معایب این روش آن است که برای کلماتی که جستجوی زیادی دارند تبلیغات هزینه زیادی خواهد داشت و در مقایسه هزینه بهینه سازی بسیار کمتر خواهد بود. همچنین طبق آمار منتشر شده، تنها حدود 30% کاربران بر روی تبلیغات کلیک می­کنند و 70% آنها بر روی نتایج جستجو کلیک می­کنند، بنابراین بهینه سازی سایت در حالتی که رقبای زیاد و قدرتمندی ندارید راهکار مناسبتری است.

3.      موتورهای جستجو:  در این حالت کاربر عبارت مورد نظر خود را در موتور جستجو وارد کرده و سپس بر روی نتیجه موتور جستجو کلیک می­کند و وارد سایت شما می­شود. از آنجایی که کاربر مورد نظر دقیقا به دنبال محصول یا خدماتی است که شما در سایت خود قرارداده­اید احتمال اینکه مشتری شما شود بسیار زیاد است. اگر از ابزارهای آمارگیر مانند تحلیلگر گوگل[6] استفاده می­کنید، می­توانید میزان نرخ پرشِ ورودی از موتورهای جستجو را با سایر روش­ها مقایسه کنید. با مقایسه نرخ پرش می­توان به خوبی تشخیص داد که کدام روش برای افزایش بازدید سایت شما مناسب­تر است. به طور معمول بازدیدکنندگانی که از طریق موتورهای جستجو وارد سایت می­شوند نرخ پرش کمتری نسبت به سایر روش­ها دارند زیرا عمدتاً بازدیدکننده هدفمند هستند.

اگر از یک ابزار آمارگیر برای مشاهده آمار سایت خود استفاده کنید، می­توانید ورودی­های سایت خود را به تفکیک این سه منبع مشاهده نمایید. یک بازاریاب اینترنتی موفق همواره برای هر یک از این منابع برنامه­ریزی متفاوتی انجام می­دهد.

شکل 4-1- منابع ترافیک بازدید سایت های الف، ب و پ

در شکل 4-1 یک نمونه از نمودار دایره­ای مربوط به منابع بازدید سایت را مشاهده می­کنید. در این شکل سه وب سایت مختلف با هم مقایسه شده­اند: سایت الف 92.26 درصد از بازدید خود را از موتور جستجو دریافت می­کند در حالیکه سایت ب تنها 9.52% از بازدید خود را از موتور جستجو دریافت می­کند. شاید در مرحله اول این تصور بوجود بیاید که سایت الف می­تواند نمونه یک سایت موفق باشد زیرا بازدید زیادی را از طریق موتورهای جستجو دریافت می­کند و این موضوع می­تواند موفقیت این سایت را تضمین کند. اما واقعیت این است که سایت الف توازن مناسبی از نظر بیننده ندارد. اگر کمی دقیق­تر به موضوع نگاه کنیم درمی­یابیم که درصد قابل توجهی از بازدید کنندگان این سایت کلمات کلیدی مورد نظر خود را در موتور جستجو وارد کرده و به سمت سایت الف هدایت می­شوند، اما درصد بسیار کمی از بازدیدکنندگان سایت الف هستند که از طریق سایر سایت­ها و یا به طور مستقیم به آن وارد می­شوند. در واقع اکثر بازدیدکنندگان سایت الف تنها یک بار آن را مشاهده می­کنند و پس از آن رقبتی برای مشاهده مجدد آن ندارند، لذا می­توان نتیجه گرفت که این سایت اطلاعات مفیدی برای کاربران خود مهیا نمی­کند و تنها بر اساس تکنیکهای بهینه­سازی، سایت توانسته است کاربران را از طریق موتورهای جستجو به سمت خود جذب کند که قطعاً چنین بازدیدی ارزش افزوده­ای به این سایت اضافه نخواهد کرد.

سایت ب برخلاف سایت الف میزان قابل توجهی از بازدید خود را به صورت مستقیم بدست آورده است، این اتفاق بسیار نادر است و در دنیای اینترنت، کمتر چنین اتفاقی روی می­دهد. در واقع افرادی که به صورت مستقیم وارد این سایت شده­اند با ابزاری متفاوت با موتورهای جستجو و یا سایر سایت­های اینترنتی این سایت را شناخته­اند و با وارد کردن مستقیم آدرس سایت وارد آن شده­اند. معمولا روش­هایی مانند تبلیغات آفلاین در سایر رسانه­ها مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه­ها و مجلات باعث خواهد شد که چنین اتفاقی رخ بدهد.

سایت پ را می­توان به عنوان یک سایت­ عادی و نرمال در نظر گرفت، این سایت بازدید قابل توجهی را از طریق موتورهای جستجو دریافت می­کند اما دو منبع دیگر بازدید یعنی بازدید مستقیم و بازدید از طریق سایر سایت­ها نیز درصد قابل توجهی از بازدید این سایت را تشکیل می­دهند. یک سایت اینترنتی زمانی موفق است که محتوای مناسب و جذاب برای کاربران خود تولید کند، زمانی که چنین اتفاقی می­افتد قطعا تعدادی از کاربران سایت از طریق شبکه­های اجتماعی، وبلاگ­ها و سایر سایت­های اینترنتی به این سایت پیوند می­دهند و به مرور درصدی از بازدید سایت از طریق پیوندهای ایجاد شده در سایر سایت­ها خواهد بود. همچنین تعدادی از کاربران سایت نیز هر روز برای دسترسی به اطلاعات مفید آن به سایت مراجعه خواهند کرد و درصد مراجعه کنندگان مستقیم سایت را تشکیل می­دهند. از طرف دیگر درصد قابل توجهی از بازدید سایت نیز همواره از طریق موتورهای جستجو خواهد بود.

هر یک از سه روش جلب بازدید کننده، ویژگی­های خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال نرخ پرش افرادی که به صورت مستقیم وارد سایت شما می­شوند در حالت عادی باید بسیار کمتر از دو روش دیگر باشد، زیرا این افراد به میل خود وارد سایت شده­اند و قطعا به سرعت آن را ترک نخواهند کرد مگر آنکه اطلاعات جدیدی در سایت شما وجود نداشته باشد.  یک بازاریاب اینترنتی موفق با توجه به معماری و کاربران هدف سایت، برای هر یک از روش­های فوق استراتژی مشخصی دارد و برنامه­ریزی خاصی انجام می­دهد. در فصل­های آتی در مورد روش­های مختلفی که می­توان با استفاده از آنها در هر یک از سه روش فوق (موتورهای جستجو، بازدید مستقیم و پیوند از سایت­های دیگر) بازدید را افزایش داد صحبت خواهیم کرد.

بسیاری از مدیران سایت­ها، یک فرمول ساده برای موفقیت در ذهن خود دارند: بازدید سایت را افزایش می­دهیم و در نتیجه عده­ای از بازدیدکنندگان از سایت خرید می­کنند و فروش بیشتری خواهیم داشت و یا اینکه با افزایش بازدیدکننده تبلیغات زیادی بر روی سایت خواهیم گرفت و درآمد مناسبی کسب می­کنیم (شکل 4-2). متاسفانه افراد زیادی وجود دارند که با این دید وارد کسب و کار اینترنتی می­شوند، شاید شما هم این فرمول را در ذهن خود داشته باشید، اولین مدل درآمدزائی که به ذهن همه افراد می­رسد گرفتن تبلیغات است اما واقعیت این است که در اینترنت، افراد در سایت­هایی تبلیغ می­کنند که بازدیدکننده داشته باشند و افزایش بازدید سایت، کار ساده­ای نیست. از طرف دیگر هر بازدیدکننده­ای اقدام به خرید محصول نمی­کند و در واقع باید گفت که متاسفانه واقعیت این است که این فرمول ها هرگز جواب نخواهند داد.


شکل 
4-2- افزایش بازدید سایت و نسبت آن با درآمدزایی

درصد بسیار کمی از افرادی که به یک سایت مراجعه می­کنند در اولین مراجعه خود اقدام به خرید می­کنند، افزایش بازدید سایت زمانی موثر خواهد بود که افرادی که به سایت شما مراجعه می­کنند اطلاعات مورد نیاز خود را در آن پیدا کنند و به مشتری ثابت سایت شما تبدیل شوند (بازدید مستقیم) و حتی فراتر از آن، سایت شما را در شبکه­های اجتماعی، وبلاگ­ها و سایر سایت­ها تبلیغ کنند (بازدید از طریق پیوند در سایر سایت­ها) اما قبل از اینکه چنین اتفاقی بیفتد شما باید کاربران را از طریق موتورهای جستجو به سمت سایت خود هدایت کنید. موتورهای جستجو کم هزینه­ترین و موثرترین راه افزایش بازدید و هدایت بازدیدکنندگان جدید به سایت شما هستند، زیرا شما بدون اینکه هزینه­ای بپردازید افرادی را که به دنبال کالا یا خدماتی که شما در سایت خود ارائه می­دهید، هستند به سمت سایت خود هدایت می­کنید.

لذا دومین مرحله از مراحل موفقیت یک سایت، نگهداشتن بیننده بر روی آن است. پس از اینکه بیننده به سایت شما مراجعه می­کند، نحوه نمایش اطلاعات و طبقه بندی آنها، گرافیک سایت و سرعت لود شدن صفحات از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. امروزه با پدیده­ای به نام وفاداری مشتریان مواجه هستیم. بسیاری از سایت­های پربازدید درصد قابل توجهی از بازدید خود را از طریق بینندگان قبلی خود[7] دریافت می­کنند.

احتمال بسیار کمی وجود دارد که کاربری که برای اولین بار یک فروشگاه اینترنتی را مشاهده می­کند از آن خرید نماید. لذا همواره باید استراتژی مشخصی برای برندسازی و نگهداشتن کاربر بر روی سایت خود داشته باشید. یک قانون بسیار معروف در علم بازاریابی می­گوید: هزینه بدست آوردن یک مشتری جدید ده برابر حفظ مشتریان قبلی است. این قانون در دنیای مجازی نیز صدق می­کند و هزینه نگهداری بازدیدکنندگان سایت بسیار کمتر از گرفتن بازدیدکننده جدید است. لذا اگر تمرکز خود را بر روی ایجاد محتوای مناسب و امکانات خوب برای کاربران سایت بگذارید قطعاً به مرور بازدید سایت افزایش پیدا خواهد کرد. اما اگر تمرکز شما تنها بر روی آوردن بیننده جدید بر روی سایت باشد، نتیجه مناسبی نخواهید گرفت.

وفاداری مشتریان

طبق آمارهای موجود، پربازدیدترین سایت­ها در ایران و دنیا به صورت زیر طبقه­بندی می­شوند:

ž     سایت­های خبری

ž     شبکه­های اجتماعی

ž     بازی­های آنلاین

ž     انجمن­های گفتگو و فروشگاه­های اینترنتی

ویژگی خاص این سایت­ها در ارائه اطلاعات مفید برای کاربران در بازه­های زمانی کوتاه است. وب سایت­هایی که اطلاعات مورد نیاز کاربران را در بازه­های زمانی کوتاه ارائه می­دهند همواره بازدید بالایی دارند. از نمونه این سایت­ها می­توان به سایت­هائی که در زمینه نرخ ارز، آب و هوا، قیمت سکه و طلا و ارائه اخبار روز فعالیت می­کنند، اشاره کرد.

ممکن است شما نیز یکی از افرادی باشید که به یک سایت اینترنتی وفادار هستید و هر زمان که به اینترنت مراجعه می­کنید، سایت مورد نظر یکی از سایت­هائی است که به آن سر می­زنید. در واقع شما یکی از کاربران وفادار سایت فوق هستید. دلیل اینکه همواره به این سایت مراجعه می­کنید چیست؟ چرا سایت­های خبری و سایت­هایی که اطلاعاتی از قبیل نرخ ارز، قیمت خودرو، قیمت سکه و طلا را ارائه می­دهند، همواره جز پربازدیدترین سایت­ها هستند؟

برخی از ویژگی­هایی که باعث افزایش میزان وفاداری کاربران به سایت می­شوند عبارتند از:

ž     ارائه اطلاعات مفید و جذابی که کاربران به آن نیاز دارند؛ مانند: جدیدترین اخبار و اطلاعات روز.

ž     فرکانس بروزرسانی اطلاعات منظم و در بازه زمانی کوتاه باشد. کاربران یک سایت به صورت ناخودآگاه فرکانس بازدید خود را با فرکانس بروزرسانی سایت تطبیق می­دهند. اگر یک کاربر در روز سه مرتبه به سایت شما مراجعه کند و تغییری در محتوای سایت مشاهده نکند، پس از آن به سراغ سایت دیگری خواهد رفت و یا فاصله زمانی بازدید از سایت شما را افزایش خواهد داد. اگر شما هر یک ساعت اطلاعات سایت خود را بروزرسانی کنید، کاربران نیز یک ساعت یکبار به سایت شما مراجعه خواهند کرد.

ž     چیدمان اطلاعات به گونه­ای باشد که کارکردن با آن برای کاربر در نهایت سادگی باشد. هر چه کاربران ساده­تر به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند بیشتر به سایت شما وفادار خواهند شد و سایت شما را به سایر سایت­ها ترجیح خواهند داد.

ž     چیدمان اطلاعات به گونه­ای باشد که کاربر هر آنچه می­خواهد را به راحتی پیدا کند و مطالب جذاب برای کاربر مشخص شده باشند. واقعیت این است که کاربران زمانی برای فکرکردن بر روی سایت شما ندارند و می­خواهند در کوتاه­ترین زمان ممکن به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. اگر سایت شما اطلاعات مورد نیاز کاربران را برای آنها به سادگی در دسترس قرار ندهد، ترجیح خواهند داد که به سراغ سایت­های دیگر بروند.

ž     رنگ­بندی سایت باید به گونه­ای مناسب باشد تا کاربر را خسته نکند. رنگ متن و پس زمینه سایت باید متضاد یکدیگر باشند. رنگ پس زمینه تیره و یا استفاده از عکس در پس زمینه باعث خسته شدن چشم کاربران خواهد شد.

ž     قراردادن سرویس­های ارزش افزوده که زمان بازدید کاربر از سایت شما را افزایش می­دهند باعث علاقه کاربران به سایت شما خواهد شد. نمایش اوقات شرعی، وضعیت آب و هوا، نرخ ارز، قیمت طلا و سکه و جدیدترین اخبار روز از جمله این سرویس­ها هستند. البته شما می­توانید با توجه به موضوع فعالیت سایت خود چنین سرویس­هایی را ارائه دهید. به عنوان مثال اگر یک سایت ورزشی در زمینه فوتبال دارید می­توانید اطلاعاتی از قبیل زمان پخش مسابقات فوتبال از تلویزیون، جدول لیگ­های فوتبال، پخش زنده نتایج فوتبال، جدول گلزنان برتر لیگ و تصویر صفحه اول روزنامه­های ورزشی را در سایت خود قرار دهید.

هرچه تعداد بازدیدکنندگان بازگشتی سایت شما بیشتر باشد، مشخص کننده آن است که سایت شما توانسته در حفظ کاربران خود موفق باشد و می­توان به رشد چنین سایتی امیدوار بود. در این صورت شما دومین مرحله از مراحل موفقیت سایت را پشت سرگذاشته­اید و توانسته­اید کاربران را در سایت خود حفظ کنید. حال زمان آن رسیده است که به مرحله سوم بروید.

سومین مرحله از مراحل موفقیت یک سایت، تبدیل بازدیدکننده به مشتری است. منظور از مشتری لزوماً خرید یک محصول مشخص از سایت نیست بلکه بسته به هدف سایت، ممکن است این عبارت معانی متفاوتی داشته باشد.

فرض کنید که شما یک سایت بازی آنلاین دارید و هدف شما از راه اندازی این سایت است آن است که کاربرانی که سایت شما را مشاهده می­کنند در آن عضو شوند، بنابراین در درجه اول باید کاربران را به سمت سایت خود هدایت کنید، سپس اطلاعات مفیدی در سایت قرار دهید تا آنها بر روی سایت شما ماندگار شوند و در مرحله بعدی آنها را به سمت عضویت در سایت خود هدایت کنید. یک فروشگاه اینترنتی ممکن است هدفی متفاوت را دنبال کند و به دنبال فروش یک محصول خاص باشد.

در هر یک از مراحل فوق طبیعی است که تعدادی از کاربران سایت آنطور که شما می­خواهید عمل نکنند و سایت شما ریزش داشته باشد. هرچه میزان ریزش سایت خود را در هر یک از مراحل کمتر کنید موفقیت شما بیشتر خواهد شد. در واقع رفتار کاربران بر روی سایت شما مانند یک قیف است که در هر مرحله از فرآیندهای آن، تعدادی از کاربران را از دست می­دهید، به عنوان مثال هزار نفر وارد صفحه اصلی سایت شما می­شوند، هشتصد نفر از آنها وارد صفحه محصول خواهند شد و دویست نفر آنها به سبد خرید مراجعه خواهند کرد و نهایتا ده نفر از سایت شما خرید می­کنند. این حالت را می­توان به صورت یک قیف نمایش داد.

یکی از ابزارهای مناسب برای شبیه سازی و بررسی ریزش قیف گونه کاربران ابزار تجزیه و تحلیل گوگل[8] است. با استفاده از این ابزار می­توانید بر روی سایت خود هدف تعیین کرده و شبیه­سازی قیف[9] را بررسی نمایید. در بخش تحلیل سایت بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

یکی از مهمترین عواملی که باعث خواهد شد از نرخ ریزش سایت شما کاسته شود «اعتمادسازی» است. هر چه میزان اعتمادسازی در سایت شما بیشتر باشد، میزان فروش شما بیشتر خواهد بود. در ایران، فروشگاه­های اینترنتی که تلفن ثابت و مکان فیزیکی مشخصی ندارند فروش کمتری دارند، زیرا کاربران کمتر به چنین سایت­هائی اطمینان می­کنند. برخی از عواملی که بر روی افزایش اعتمادسازی تاثیر دارند عبارتند از:

·        اطلاعات تماس خود را به صورت کامل در سایت قرار دهید تا خریداران بتوانند به راحتی با شما تماس بگیرند. در صورتی که مکان فیزیکی دارید حتما آدرس محل کار خود را در سایت قرار دهید، همچنین گذاشتن تلفن ثابت می­تواند جلب اعتماد بیشتری نسبت به تلفن همراه در مخاطب ایجاد کند.

·        فرآیند خرید و نحوه ثبت سفارش را به صورت شفاف بیان کنید. برخی از این مراحل شامل: نحوه دریافت مبلغ سفارش، زمان تحویل محصول، نحوه بسته بندی و… هستند.

·        صادق باشید و صادقانه مزایا و معایب محصولات سایت خود را بنویسید. نوشتن متن­های تبلیغاتی فریبنده اگر هم کمکی به افزایش فروش سایت شما بکند، موقتی خواهد بود.

·        کلیه هزینه­های مرتبط با سفارش را برای خریدار مشخص کنید. به عنوان مثال اگر مالیات ارزش افزوده به قیمت خرید اضافه می­شود بهتر است این موضوع را در کنار قیمت محصول به اطلاع کاربر برسانید و یا در قیمت اولیه لحاظ کنید. بسیاری از کاربران، زمانی که در فاکتور نهایی مبلغ مالیات ارزش افزوده را مشاهده ­کنند، سبد خرید را ترک خواهند کرد.

·        توضیحات کامل فنی و تصاویر و ویدئوهای مرتبط با محصولات را در سایت قرار دهید. به دلیل اینکه محصولات در اینترنت قابل لمس نیستند، این نگرانی در خریدار بوجود می­آید که ممکن است کالای خریداری شده کیفیت مناسبی نداشته باشد و یا حتی اندازه واقعی آن با تصویری که در سایت فروشگاه آمده است متفاوت باشد. لذا هر چه توضیحات فنی و دقیقتری راجع به محصولات بدهید اطمینان بیشتری برای خریدار در این زمینه ایجاد می­کنید.

·        با قراردادن مقالات مرتبط با موضوع فعالیت، سایت خود را به عنوان یک فروشنده حرفه­ای که اطلاعات کاملی در مورد محصولاتی که ارائه می­دهد دارد، معرفی کنید.

·        گارانتی کردن محصولات، یکی از بهترین راه ­کارهائی است که می­توانید جهت افزایش حس اعتماد در مشتریان سایت خود ایجاد کنید. شما می­توانید با توجه به نوع محصولات/خدماتی که ارائه می­دهید، مدت زمان گارانتی را مشخص کنید و ضمانت دهید که پول مشتری را در صورتی که محصول دریافتی کیفیت لازم را نداشته باشد و یا معیوب باشد، پس خواهید داد.

·        امنیت تراکنش سایت نیز تاثیر بسیار زیادی در زمینه اعتمادسازی نزد مشتریان دارد. در صورتی از درگاه اینترنتی بانک­ها در ایران استفاده می­کنید، لوگوی بانکی که با شما همکاری دارد را برای اطمینان کاربران در سایت خود درج کنید. به دلیل اینکه عملیات پرداخت در درگاه اینترنتی توسط بانک تضمین می­شود شما دغدغه­ای در این زمینه نخواهید داشت، اما برای اطمینان کاربر از عدم هک شدن می­توانید از پروتکل­ ایمن https به جای http در زمان ورود به سایت و ثبت سفارش استفاده کنید.

·        همواره از این موضوع اطمینان حاصل کنید که در فرآیند خرید و بخش­های داخلی سایت هیچگونه خطائی ندارید و محتوای مناسبی را در هر بخش قرار داده­اید، زیرا در غیر اینصورت، این موضوع تاثیر منفی بر ذهن کاربران خواهد گذاشت.

·        از قراردادن تبلیغات و اطلاعات آزاردهنده در سایت خود جدا خودداری کنید و سعی کنید فرآیند خرید را به ساده­ترین روش برای مخاطب ایجاد کنید. هر چه فرآیند خرید از سایت ساده­تر باشد ریزش سایت شما نیز کمتر خواهد بود.

·        در زمان مشاهده اطلاعات محصول، نظرات سایر کاربران و امتیاز کسب شده توسط آن محصول را نمایش دهید و اجازه دهید که کاربران نظرات خود را برای محصولات مختلف ارسال کنند. خریدار با مشاهده نظرات سایر کاربران، اطمینان بیشتری نسبت به کیفیت محصول پیدا خواهد کرد.

·        رضایتنامه مشتریان قبلی و نظر آنها را نسبت به تجربه خریدشان از سایت شما دریافت کرده و در سایت خود قرار دهید.

·        از گرافیک شکیل و متناسب با موضوع فعالیت خود در سایت استفاده کنید. کاربران کمتر به سایت­هایی که ظاهر مناسبی ندارند اطمینان می­کنند.

·        پشتیبانی آنلاین داشته باشید، این موضوع به خریدار کمک خواهد کرد که قبل از خرید سوالات و شبهاتی را که دارد با شما مطرح کند و پس از آن اقدام به خرید نماید.

·        در صورتی در انجمن­های صنفی، علمی و … عضو هستید و یا سایت شما جایزه­ و نشان خاصی کسب کرده است، حتما لوگوی آن را در سایت خود قراردهید.

با توجه به مطالب ارائه شده در این فصل، متوجه شدیم که صرفاً آوردن بیننده به سایت کافی نیست و پس از این مرحله باید بتوانیم با ایجاد محتوای مناسب و جذابیت­های مورد نیاز کاربران، آنها را در سایت خود نگه داریم و سپس با ایجاد اطمینان در مخاطب بتوانیم او را در سایت خود حفظ کرده و نهایتا اطلاعات بینندگان سایت خود را با دریافت کنیم. یکی از راه­های برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان سایت استفاده از پست الکترونیک است.

در فصل 6 روش­های مختلف بازاریابی از طریق پست الکترونیک را بررسی خواهیم کرد. در واقع سومین مرحله از موفقیت سایت به این موضوع بستگی دارد که شما تا چه میزان می­توانید ارتباطی موثر و همیشگی با بازدیدکنندگان سایت خود داشته باشید و آنها را به مشتریانِ ثابت و دائم سایت خود تبدیل کنید.


[1] Referral

[2] Email

[3] Bounce Rate

[4] Fan Page

[5] PPC : Pay Per Click

[6] Google Analytics

[7] Returning visitors (بازدیدکنندگان بازگشتی)

[8] Google Analytics

[9] Funnel Visualization

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *