بازاریابی اینترنتی – بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

فصل دوازدهم  بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو[1]

بهینه سازی سایت، موثرترین روش هدایت بازدیدکننده موثر به سایت است.

فصل 12  بهینه سازی سایت

در فصل پنج، اهمیت موتورهای جستجو و هدایت بازدیدکننده هدفمند به سایت را بررسی کردیم. در این فصل به طور مختصر در مورد برخی از مفاهیم مرتبط با بهینه سازی سایت صحبت خواهیم کرد[2] و روند آن را بررسی می­کنیم.

اولین مرحله از بهینه سازی سایت، بدست آوردن عبارات کلیدی مناسب با توجه به مشتری هدف خدمات/محصولات شما است. یک عبارات کلیدی مناسب دارای ویژگی­های زیر است:

·        تعداد جستجوی روزانه زیادی دارد.

·        تعداد صفحات کمی در مورد آن در نتایج جستجو ظاهر می­شوند.

·        صفحاتی که در نتایج جستجو برای این عبارت ظاهر می­شوند مربوط به سایت­های ضعیفی از نظر بهینه سازی سایت هستند.

قاعدتاً هر سایتی در اینترنت به ازا جستجوی علامت تجاری که دارد، باید در رتبه اول گوگل قرار بگیرد. زیرا رقیبی در آن ندارد، آیا با چنین وضعیتی می­توان گفت که سایت فوق یک سایت مناسب از نظر بهینه­سازی است؟

قطعا اینطور نیست. زیرا اول بودن در گوگل زمانی اهمیت دارد که عبارتی که به ازا جستجوی آن اول هستیم، جستجوی روزانه زیادی داشته باشد. به عنوان مثال یک شرکت طراحی سایت، به ازا جستجوی عبارت «طراحی صفحات وب حرفه­ای» در رتبه اول گوگل باشد، اما میزان جستجوی ماهیانه این عبارت در گوگل تنها 10 است. بنابراین اول بودن در گوگل مهم نیست، بلکه عبارتی که به ازا آن اول هستیم اهمیت دارد.

شاخص­هائی برای اندازه­گیری میزان مفید بودن عبارات کلیدی وجود دارند. معروفترین آنها شاخص­های KEI[3] و KEI3 هستند. شاخص KEI به صورت زیر محاسبه می­شود:

هر چه میزان متوسط جستجوی ماهیانه بیشتر باشد، شاخص فوق به صورت نمایی رشد می­کند. از طرف دیگر تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل نیز معیاری برای بررسی و اندازه­گیری تعداد رقبا در مورد عبارت کلیدی مورد نظر در گوگل به ما خواهد داد. مشکل این شاخص این است که تنها تعداد رقبا در آن قابل اندازه­گیری هستند و میزان قدرت آنها در این شاخص لحاظ نشده است.

شاخص KEI3 با در نظرگرفتن پارامترهای لنگر[4] که در واقع عبارتی است که از طریق آن به سایت­های دیگر پیوند داده شده است و عنوان صفحه[5] مشکل شاخص KEI را برطرف کرده است. البته بدست آوردن این پارامترهای در حالت کلی کار ساده­ای نیست و ابزارهایی مانند سایت WordTracker.com که چنین امکانی را در اختیار کاربران خود قرار می­دهند نیز با دقت بالا کار نمی­کنند. فرمول شاخص KEI3 به صورت زیر است:

پس از اینکه عبارات کلیدی مورد نظر خود را مشخص کردیم، نوبت این است که با توجه به عبارات کلیدی مورد نظر تغییرات لازم را در سایت خود ایجاد کنیم. پارامترهای موثر در بهینه­سازی سایت را می­توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: بهینه­سازی داخلی[6] و بهینه­سازی خارجی[7]. بهینه­سازی داخلی به عواملی مانند محتوای سایت و معماری داخلی صفحات آن مربوط می­شود و بهینه­سازی خارجی به عواملی مانند نام دامنه، سرور میزبان سایت، پیوندهای ورودی و  فعالیت در شبکه­های اجتماعی مرتبط است.

بهینه­سازی داخلی

اگر محتوای سایت شما مفید باشد، کاربران سایت علاوه بر اینکه مجددا به سایت شما مراجعه خواهند کرد، آن را در شبکه­های اجتماعی و سایر سایت­ها به اشتراک می­گذارند. الگوریتم­های موتورهای جستجو به شدت با محتوای غیرمفید و کپی شده از سایر سایت­ها مقابله می­کنند و الگوریتم­ گوگل پاندا به محتوای مفید اهمیت زیادی می­دهد. لذا اولین مرحله از بهینه­سازی داخلی سایت ایجاد محتوای مناسب به گونه­ای است که کاربران از خواندن آن لذت ببرند و مطالب مفیدی را برای ارائه داشته باشد. گوگل در الگوریتم پاندا تاکید کرده است که به جای تولید محتوا برای موتورهای جستجو محتوای خود را برای کاربران تولید کنید.

از مهمترین عوامل فنی در بهینه­سازی داخلی می­توان به وجود عبارت کلیدی در بخش عنوان صفحه[8] و توضیحات[9] آن اشاره کرد. اطلاعات عنوان صفحه و توضیحات  آن در نتایج جستجو ظاهر می­شوند و قرار داشتن کلمات کلیدی در این دو فیلد می­تواند به ارتقا رتبه صفحه در جستجوی آن عبارت کمک زیادی بکند. عنوان صفحه در داخل تگ Title و توضیحات آن در تگ meta با عنوان description وارد می­شوند. دقت داشته باشید که عنوان و توضیحات هیچ دو صفحه­ای در سایت شما نباید تکراری باشند و طول آنها نیز نباید کوتاه یا خیلی طولانی باشد. معمولا محدوده­ای که برای طول آنها پیشنهاد می­شود بین 65 تا 250 کاراکتر است. قراردادن محتوای مناسب در عنوان صفحه و توضیحات آن، علاوه بر اینکه در بهبود رتبه سایت شما موثر است، باعث خواهد شد که افراد بیشتری نیز بر لینک سایت شما در نتایج جستجو کلیک کنند، بنابراین مطالب مناسبی در این دو بخش قرار دهید.

تگ­های 1 Hتا H6 که مشخص کننده عناوین در داخل صفحه هستند نیز برای موتورهای جستجو از اهمیت ویژه­ای برخوردار هستند. دقت داشته باشید که هر صفحه تنها یک تگ H1 دارد اما می­تواند تعداد بیشتری تگ های H2 تا H6 داشته باشد.

طراحی قالب سایت و عدم استفاده از تگ Table در آن نیز می­تواند کمک زیادی به افزایش چگالی متن در داخل صفحه بکند. همچنین طراحی قالب و محتوای سایت باید منطبق با اصول XHTML بوده و تگ­های صفحه در مکان­های مناسب بسته شوند.

در صورتی که از دستوارات جاوا اسکریپت و یا CSS در داخل صفحه استفاده می­کنید، بهتر است آنها را به فایل­های خارجی منتقل کنید تا به چگالی اطلاعات صفحه آسیب نرسانند. همچنین استفاده از فرمت فلش در داخل سایت باعث خواهد شد که محتوا و پیوندهای آن در موتورهای جستجو ایندکس نشود و به هیچ عنوان استفاده از فلش در داخل سایت، به جز مواردی که برای تبلیغات است، پیشنهاد نمی­شود.

بهینه­سازی خارجی

نام دامنه سایت شما و علامت تجاری[10] آن از اهمیت ویژه­ای در بهینه­سازی سایت برخوردار هستند. اگر تعداد افرادی که علامت تجاری شما را در گوگل جستجو می­کنند زیاد باشد، گوگل برای سایت شما اعتبار بیشتری در نظر خواهد گرفت. همچنین نتایج گوگل بر اساس مکان جغرافیایی کاربران متفاوت است و اگر از دامنه ملی برای سایت خود استفاده کنید یا سرویس میزبانی سایت شما در داخل ایران واقع شده است، در نتایج افرادی که در داخل ایران جستجو می­کنند، نتیجه بهتری را کسب خواهید کرد.

سرعت سایت، علاوه بر اینکه به حجم اطلاعاتی که در آن قرار می­دهید و نحوه برنامه­نویسی آن مرتبط است به سرعت پاسخ­دهی میزبان سایت شما نیز ارتباط دارد. لذا در انتخاب شرکت سرویس دهنده میزبانی وب[11] خود دقت لازم را در این زمینه مبذول نمایید.

عباراتی که از طریق آنها به سایت شما پیوند داده شده است و کلمات اطراف آنها در رتبه بندی گوگل اهمیت ویژه­ای دارند. لذا داشتن استراتژی مشخص برای فعالیت و تولید محتوا در سایت­های دیگر، مانند تولید مقالات مرتبط با موضوع کاری که دارید، ایجاد وبلاگ­های تخصصی، شرکت در مباحث انجمن­های اینترنتی و… به این موضوع کمک بسیار زیادی می­کند.

فعالیت در شبکه اجتماعی گوگل پلاس نیز به ارتقا رتبه سایت شما در گوگل کمک خواهد کرد. شما می­توانید لینک پروفایل خود در گوگل پلاس را در سایت قرار داده و خود را به عنوان نویسنده سایت معرفی کنید. پس از این کار لوگوی سایت شما در شبکه اجتماعی گوگل پلاس در کنار نتایج گوگل ظاهر خواهد شد و این موضوع باعث می­شود نرخ کلیک[12] سایت شما افزایش پیدا کند. همچنین افرادی که صفحات سایت شما را 1+ می­کنند، با این کار باعث خواهند شد که رتبه صفحات سایت شما برای دوستان آنها افزایش پیدا کند.

همواره سعی کنید مشکلات سایت خود را زیر نظر گرفته و آنها را برطرف کنید. بهترین ابزاری که در این زمینه وجود دارد ابزارهای مدیر سایت گوگل[13] است. البته ابزار مشابهی در تمامی موتورهای جستجوی پیشرفته برای ایجاد تنظیمات سایت و برقراری ارتباط با موتورجستجو وجود دارد، ابزاری که موتور جستجوی بینگ در این زمینه دارد ابزارهای مدیران سایت بینگ[14] نام دارد.

پس از اینکه سایت خود را به موتورجستجو معرفی کردید، می­توانید با استفاده از امکاناتی که چنین ابزارهایی در اختیار شما قرار می­دهند مالکیت خود را بر روی سایت اثبات کنید و اطلاعات سایت خود را مشاهده کنید. اطلاعاتی از قبیل خطاهایی که خزنده موتورجستجو در سایت شما با آنها برخورد کرده است، آمار صفحات ایندکس شده، آمار تعداد نمایش و کلیک کاربران بر روی سایت شما در موتور جستجو، صفحاتی که مشکلات ساختاری و محتوایی دارند و… را در چنین ابزارهایی می­توانید مشاهده و آنها را برطرف نمایید.

همواره به این نکته توجه کنید که الگوریتم­های موتورهای جستجو در طول زمان تغییر می­کنند، لذا شما نیز باید معماری و ساختار سایت خود را با این الگوریتم­ها منطبق نمایید. برخی از مقالات منتشر شده در زمینه بهینه­سازی سایت ممکن است مربوط به زمان­های گذشته باشند و عمل کردن به آنها تاثیر عکس بر روی سایت شما بگذارد.

در نظر داشته باشید که هیچ منبع رسمی برای بهینه­سازی گوگل به غیر از راهنمایی که گوگل در زمینه بهینه­سازی سایت منتشر کرده است[15]، وجود ندارد، به دلیل اینکه بهینه­سازی سایت روش­های متقلبانه را نیز شامل می­شود و موتورهای جستجو علاقه ندارند که کاربران اینترنت چنین روش­هائی را یاد بگیرند. اکثر مقالات منتشر شده در این زمینه بر اساس آزمایشات و حدسیات نویسنده است، بنابراین قبل از اینکه به روش­های توصیه شده در این مقالات عمل کنید، از صحت آنها اطمینان حاصل نموده و هرگز از روش­های متقلبانه و فریب­آمیز برای ارتقا رتبه سایت خود استفاده نکنید زیرا ممکن است با این کار همه زحمات شما به هدر رود و سایت شما به لیست سیاه موتورهای جستجو اضافه شود.


[1] SEO: Search Engine Optimization

[2]  اطلاعات تکمیلی در مورد بهینه­سازی سایت را در کتاب «ارتقا سایت در گوگل به زبان ساده» که به زودی منتشر خواهد شد، می­توانید مطالعه کنید.

[3] Keyword Effectiveness Index

[4] Anchor

[5] Page Tite

[6] InPage SEO

[7] Offpage SEO

[8] Title

[9] Meta Description

[10] Brand

[11] Web hosting company

[12] CTR : Click Through Rate

[13] Google webmaster tools

[14] Bing webmaster tools

[15] http://static.googleusercontent.com/external_content/untrusted_dlcp/www.google.com/en//webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide.pdf

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *