نتورک مارکتینگ چیست

تعریف نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای
بازاریابی شبکه‌ای (به انگلیسی: Network Marketing) یا بازاریابی چندسطحی (به انگلیسی: Multi-level marketing)، نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانی‌ها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک مارکتینگ هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود.
اما این فروش بدون تبلیغات و بدون واسطه به چه صورت است ؟
ابتدا به شیوه سنتی فروش اشاره ای داشته باشیم :
در بازار سنتی یا به عبارتی چرخه ای که اکثر محصولات در ایران به این شیوه به فروش میرسد بصورت زیر عمل میشود:
تولید کننده ← توزیع کننده عمده ← توزیع کننده جزء ← مغازه دار ← مصرف کننده
اما در بازار سنتی این کوتاهترین مسیر از تولید کننده به مصرف کننده است . در مورد کالاهای خارجی معمولا چند تاجر نیز قبل از توزیع کننده عمده قرار میگیرند . از این پروسه توزیع و فروش چه برداشتی دارید ؟ شاید در نگاه اول طولانی بودن این روند جلب توجه کند . با یک نگاه اقتصادی متوجه میشویم که علاوه بر طولانی بودن این مسیر ، قیمت نهایی این کالا تا زمانی که بخواهد به دست مصرف کننده نهایی برسد بسیار افزایش خواهد یافت و به نوعی افزایش دهنده تورم است . تمامی واسطه ها سود مربوط به خود را به قیمت کالا اضافه کرده و کالا را به واسطه بعدی منتقل میکنند پس افزایش قیمت در مسیر چیز عجیبی نیست .
یک دلیل مهم دیگر در افزایش قیمت محصولات هزینه های تبلیغات است . با یک جستجوی کوچک در موتورهای جست و جو متوجه خواهید شد که تبلیغات چه هزینه های سرسام آوری دارد که تمامی هزینه های آن به مصرف کننده نهایی تحمیل خواهد شد.
بسیاری موارد دیگر نیز بر روی قیمت نهایی کالا تاثیر گذار است که برای طولانی نشدن موضوع از بیان آنها خودداری میکنیم
حال ببینیم در شیوه فروش مستقیم یا همان نتورک مارکتینگ کالا چگونه به دست مصرف کننده نهایی میرسد :
تولید کننده ← شرکت فروش مستقیم ← مصرف کننده نهایی
در مسیر بالا در بسیاری از موارد شرکت فروش مستقیم خود نیز تولید کننده کالا میباشد ، همچنین بازاریابان شرکت فروش مستقیم علاوه بر فروش محصولات به مصرف کنندگان خودشان مصرف کننده نیز هستند .
تا اینجا دیدیم که مسیر توزیع و فروش تا چه حد کوتاه شد پس به میزان زیادی در هزینه های بی مورد صرفه جویی شد
اما در مورد تبلیغات باید عنوان کرد که تمامی تبلیغات محصولات در شرکت های فروش مستقیم بصورت کلامی یعنی “معرفی توسط خود بازاریاب ” انجام میشود پس در اینجا نیز هزینه های زیادی از دوش شرکت برداشته شد .
بخشی از این کاهش هزینه ها سبب میشود که کالایی که به دست مصرف کننده نهایی میرسد نسبت به قیمت بازار یا قیمت جنس مشابه در بازار ارزانتر باشد . بخشی نیز به افزایش کیفیت محصولات اختصاص داده میشود . اما با توجه به اینکه فرایند فروش و تبلیغات توسط بازاریاب انجام میگیرد بخش عمده ای از این کاهش هزینه ها به عنوان پورسانت ( پاداش ) به بازاریاب تعلق میگیرد که درصد بالایی است . درآمدی که هر بازار یاب بدست می آورد هم در ازای فروش محصولات توسط خود اوست و هم فروش محصولات توسط افرادی که او به این تجارت معرفی کرده است .
اگر میخواهید با این تجارت بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید …

مطالب مرتبط

درباره سامانه برندینگ ایران
گروه برندینگ ایران به منظور ارائه راهکارهای نوین فروش ، بازاریابی و برندینگ ایجاد شده است. این مجموعه تلاش دارد با ارائه نرم افزار ها و تکنولوژی های روز دنیا شرکت ها و مجموعه های کوچک و بزرگ را به سوی موفقیت سوق دهد و تا رسیدن به هدف با شرکت و مجموعه همراه و همگام باشد. در این راه گروه برندینگ ایران از افراد کارپشته و فنی استفاده می نماید که هم از نظر تجربه کاری و هم از نظر آکادمیک در مرتبه بالایی قرار دارند و با استفاده از روحیه کار تیمی، مشتری را در راه رسیدن به موفقیت همراهی خواهند کرد.

© 2024 - کلیه حقوق مادی و معنوی به سامانه برندینگ ایران تعلق دارد