در دنیای امروز تولید محتوا بسیار مهم، گسترده و جامع است. همه ما در طول روز در حال تولید مجتوا هستیم. با تولید محتوای منظم و مداوم می توانیم موقعیت خود را ارتقا دهیم. در عصر دیجیتال امروز محتوا باید به گونه ای باشد که در موتور جستجوی گوگل ترافیک بیشتری را جذب کرده و جز اولین ها باشد.برای اینکه در موتور جستجوی گوگل و جذب مخاطب جز اولین ها باشید، باید مجتوایی تولید کنید که هم کاربر پسند و هم گوگل پسند باشد و جذب رضایت مخاطب را به دنبال بیاورد.
در تولید محتوا باید بسوی شخصی سازی پیش رفت. تولید محتوا می تواند از جنس اطلاعات و تجربه باشد، محتوای خوب قطعأ ارزش آفرین است و باید اطلاعات و تجربه کافی در حوضه شخصیت و ویژگی ها داشته باشیم.در تولید محتوا نوشته ای نقش بهتر و موثرتری دارد که در عین ساده و قابل درک بودن، پیام اصلی خود را به مخاطب انتقال دهد، ارتباط صمیمی برقرار کند، آموزنده و پاسخ دهنده به تمام سوالات باشد.
در عصر دیجیتال امروز همه آدم ها عاشق دیده شدن هستند و برای دیده شدن با تولید محتوا باید به نحوی، کسل کننده ترین و غیر جذاب ترین مطالب را به اطلاعاتی جذاب و گیرا تبدیل نمود تا بتوان جذب مخاطب کرد.
از نکات اصلی در تولید محتوا سعی بر مختصر و مفید بودن محتوا است که ارزش و اعتبار مطلب کاسته نشود. در تولید محتوا کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد، باید همیشه در دسترس بود، در جلسات و بحث و گفتگو ها شرکت کرد. انتشار هر محتوا زمان خاص خود را دارد به نوعی تولید محتوا اعتباری است.
در نهایت تولید محتوا شامل تصویر، ویدئو ، صدا و یا متن است
تصویر شامل عکس، نقشه ها، مجله های تصویر
ویدئو که شامل مصاحبه، لایو و ویدئو
صوتی شامل کتاب و فایل های آموزشی و پادکست ها
متن هم که شامل مقاله ، بروشور و کاتالوگ میباشد.
در عصر امروز تولید محتوای متنی جایگاه خاص خود را دارد ولیکن در این روزها تولید محتوا ویدئویی نیز ارزش خود را پیدا کرده است در بهترین حالت ممکن تولید محتوا تلفیق هر 4 مدل می باشد.
تولید محتوا باید در نهایت، سبب شناساندن برند خود شده و همچنین به عنوان مرجع علمی معتبر نزد مخاطب قرار بگیرد.
تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا یک هنر است. این موضوع بسیار فراتر از نوشتن یک مطلب است. نوشتن، ویرایش و ایجاد یک متن مناسب بخشی از این فرآیند است.
تولید محتوا یک راه عالی برای انتقال اطلاعات به افراد در مورد محصولات، خدمات و شرکت شما است. همچنین تولید محتوا برای جذب مشتریان و حتی ایجاد یک جامعه مصرفکننده برای محصول یا خدمت شما یک راه عالی و فوقالعاده است.
بنابراین در رابطه با تعریف تولید محتوا باید گفت که توانایی خلق یک محتوا متناسب با اهداف کاری و فروش در کسب و کار به نوعی تبلیغات و بازاریابی محسوب می شود و افرادی که وظیفه ی انجام آن را بر عهده می گیرند باید دارای مهارت و توانایی های لازم باشند تا بتوانند صاحبان مشاغل را در کوتاه ترین زمان به اهدافشان نزدیک کنند.
توانایی تولید محتوا نیز همانند بسیاری از مهارت های دیگر نیاز به تجربه و آموزش دارد و کسانی که در این حرفه فعالیت می کنند به خوبی بر این مهارت تسلط دارند. با استفاده از مهارت تولید محتوا می توان اطلاعات مختلفی را در مورد نوع کسب و کارتان و ارائه ی خدمات و محصولات به مردم انتقال دهید.
کارشناس تولید محتوا کیست؟
کارشناس تولید محتوا کسی است که مسئول ایجاد و انتشار اطلاعات در هر رسانهای و بهویژه در رسانههای دیجیتال است. اصولا کارشناسانی که دارای تجربه و مهارت کافی می باشند به خوبی می دانند که متن نوشته شده باید در جهت رونق کسب و کار مربوطه باشد به همین دلیل در هنگام نگارش مطلب، کاربران و مخاطبان خاصی را مورد هدف قرار می دهند.
کارشناس تولید محتوا میتواند در تولید هر یک از موارد زیر فعالیت داشته باشد:
• پستهای وبلاگ
• خبرنامههای ایمیل
• رسانههای اجتماعی
• بازاریابی تصویری
• کتابها
• تولید محتوای آفلاین مانند بروشور، بستههای ویژه مشتری
دلایل اهمیت تولید محتوا در رونق کسب و کار
یکی از خطاهای مشتریان در زمینه راهاندازی وبسایت توجه زیاد به ظاهر آن است. اگرچه ظاهر وبسایت نقش مهمی در نظر مشتری دارد. اما باید توجه کرد که زیباترین وبسایت بدون محتوا، کاربری را برای شما جذب نمیکند. همه به طراحی مدرن و به روز علاقه دارند، اما این یکی از چند کاری است که باید برای نشان دادن اعتبار خود در اینترنت به کار ببندید. داشتن یک وبسایت زیبا تضمینی بر دیدهشدن شما در سطح اینترنت نیست.
در ادامه می خواهیم با دلایل اهمیت تولید محتوا در رونق کسب و کارآشنا شویم. بنابراین به چند مورد از انها اشاره می کنیم:
مسلما یک تبلیغ حرفه ای از قسمت های مختلفی تشکیل شده است اما حقیقت آن است که تصویر تبلیغ شما نمی تواند مفهوم و مقصود اصلی شما را به مخاطب ارائه دهد. لازم است تا برای بیان مقصودتان ، محتوایی را آماده کنید که در آن اطلاعات جامع و کاملی در مورد محصولات و خدمات شما وجود داشته باشد تا باعث فروش و کسب سود بیشتر در کسب و کارتان شود.
وب سایت و یا هر یک از رسانه های اجتماعی که شما برای معرفی محصولاتتان می خواهید در آنجا محتوا بارگذاری کنید؛ همان محلی است که کاربر و تولید کننده می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تا زمانی که در این مکان از سمت تولید کنندگان محتوایی بارگذاری نشود، مخاطبان نیز رغبتی برای تعامل با آنها پیدا نخواهند کرد. تولید محتوا به شما این امکان را خواهد داد تا از طریق انتقادات و پیشنهادات مردمی، کیفیت کارتان را بالاتر ببرید.
روشی مطمئن برای افزایش بازدید از از سایت یا صفحه تجاری مخصوص شما( در هر رسانه ی اجتماعی) است: مسلما شاید برای همه پیش آمده باشد که گاهی در فضای مجازی با صفحاتی روبرو می شویم که به جز عکس هیچ اطلاعات دیگری وجود ندارد. در چنین مواردی اصلا نمی توانیم درست متوجه شویم که منظور اصلی طرف مقابل چه می باشد.
در رابطه با تولیدات و ارائه ی خدمات در کسب و کاری نیز چنین موضوعی مطرح است. وقتی شما تنها عکس محصول خود را به اشتراک می گذارید، هیچ کس نمی تواند حدس بزند که دقیقا محصول شما چه کارایی ها و ویژگی هایی دارد و تفاوت اصلی آن با دیگر محصولات مشابه چیست، بنابر این در چنین شرایطی مسلما شما نمی توانید مشتریان زیادی داشته باشید.
نکاتی درباره تولید محتوا
طبیعی است که بسیاری از ما که پس از راهاندازی کسب و کارمان به فکر تولید محتوا بیوفتیم و باز هم طبیعی است که سئو و دریافت رتبه مناسب از موتورهای جستجو یکی از اصلیترین اهداف تولید محتوا وب سایت ما باشد اما همه این ها به یک منظور صورت میگیرد، فروش بیشتر و به همین دلیل پیش از تولید محتوای بلاگ برای کسب رتبه و پس از آن کارهایی لازم است انجام شود که در زیر بیان می کنیم.
2. حال نوبت مطالب بلاگ است مطالب سئو محور که هدف اصلیشان دیده شدن در صفحات اولیه گوگل و جذب مخاطب از طریق کلیک بر روی آنها است.
3. باید با مقالات و مطالبی که در سایت به اشتراک می گذاریم اعتماد مخاطب را جلب کنیم.
4. حال میتوانید از روشهای مختلفی مانند شبکه های اجتماعی ، تبلیغات کلیکی ، رپورتاژ و راههای بسیار دیگری برای معرفی و تبلیغ استفاده کنید.
آموزش نحوه تولید محتوا و نکاتی که برای تولید محتوا که باید رعایت شود را بیان می کنیم:
محتوا را بشناسیم
اولین چیزی که با شنیدن نام محتوا به ذهن خطور میکند به احتمال زیاد تولید محتوا است و اولین عبارتی که پس از شنیدن تولید محتوا در ذهن ما نقش میبندد تولید محتوا از نوع متن و نوشته است. تولید محتوا یکی از بخشهای بازاریابی محتوا است که با توجه به موضوع، لحن آن میتواند منجر به جذب مخاطب، جلب اعتماد او و در مراحل بالاتر میتواند ابزاری برای فروش و جلب اعتماد مشتریان محسوب شود.
محتوای متنی یکی از چهار قالب اصلی تولید محتوا است و صوت، ویدئو و تصویر نیز دیگر قالبهای تولید محتوا محسوب میشوند.
حال وقت پرداختن به تعریف علمی محتوا است:
اگر محتوا را ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطبان از طریق یک کانال و در یک فرم خاص تعریف کنیم پنج جزء اصلی این تعریف عبارتند از:
اطلاعات
چه ایدههایی را منتشر میکنید؟ اطلاعات، ترکیبی از مهمترین ایدههایی است که مخاطب باید آنها را بداند. نیاز به دانستن جزئیات کلیدی (شواهد، توضیحات و نمونهها) که از آن ایدهها پشتیبانی میکنند.
هدف
محتوا زمانی بسیار موفق است که شما آن را برای رسیدن به یک هدف خاص طراحی کنید و با تمام منابع خود بر روی آن هدف خاص متمرکز شوید.
مخاطب
بسیاری از مواقع، کسبوکارها و برندها بدون شناخت نیاز مخاطب و توجه به او، محتوا تولید میکنند. افراد و مخاطبانی که میخواهید به آنها دست یابید، دغدغهها و سؤالات آنها را شناسایی کنید.
کانال
چگونه محتوا را به دست مخاطبان خود میرسانید؟ در شبکههای اجتماعی؟ وبلاگ خودتان یا وبلاگهای پربازدید؟ همه اینها بستگی حضور مخاطب شما دارد. اگر مخاطبانتان بیشتر در اینستاگرام حضور دارند، تمرکز اصلیتان باید روی اینستاگرام باشد، نه وبلاگ و نه سایر شبکههای اجتماعی.
فرم
چگونه روابط خود با مخاطب را در آخرین حالت نمایش میدهید؟ پس از انتخاب کانالها، نوبت به نوع محتوا میرسد. ویدئو، پست وبلاگ، مقاله یا پادکست؟ چگونه میتوانید به بهترین نحو ممکن پیامتان را به گوش مخاطب برسانید؟
محتوا قالبها و فرمتهای گوناگونی دارد. در این بخش قالبهای کلی محتوا و قالب هایی که با آن می توانید به تولید محتوای وب سایت خود بپردازید معرفی می کنیم.
محتوای متنی
درتحقیقات جهانی انجام شده در حوزه محتوا همواره محتوای متنی توانسته بیشترین اعتماد مخاطب را جلب کند. به همین دلیل است که مقالات پژوهشی در قالب نوشته منتشر میشوند یا در بین مجموعههایی که هم کتاب و هم فیلم آنها موجود است، کتابشان بیشتر جنبه یادگیری و فیلم بیشتر جنبه سرگرمی را بخود میگیرد و به طور کلی نوشته حس اعتماد در ما برمیانگیزد.
محتوای صوتی
صوت در بازاریابی محتوا میتواند تأثیر مضاعفی نسبت به قالب متنی داشته باشد و به همین دلیل در سالهای طلایی رادیو بسیاری از محتواهای صوتی ازجمله کمدی، درام، کنسرتهای موسیقی کلاسیک، اخبار و گزارشهای برای میلیونها آمریکایی پخششده است.
محتوای ویدئویی
اخیرا یکی از روندهای قابلتوجه در رسانههای دیجیتال، تأکید بر تولید محتوای ویدئویی بوده است. بسیاری در این زمینه معتقدند که تغییر رویه به استفاده از محتوای ویدئویی به دلیل تغییر عادات رسانه است و این مسئله که مردم کمتر به تمایل خواندن کلمات دارند در این تغییر رویه بیتأثیر نیست.
امروزه مدیران بازاریابی محتوا بهخوبی میدانند که با چارچوبهای مشخصشده، بهترین موضوع برای تولید محتواهای ویدئویی، تهیه فیلمهای آموزشی و توضیحی، مصاحبههای مسئولان، فیلمهای بدون تاریخ انقضا همچون تهیه غذا و … و ویدئوهای تبلیغاتی است.
محتوای تصویری
بازاریابی محتوا تصویری امروزه یکی از پرطرفدارترین محتواهای بازاریابی دیجیتال است و استفاده روزافزون از رسانههای اجتماعی تصویری مانند فیسبوک، توییتر، لینک دین، پینترنست، اینستاگرام و … موجب شده تا صاحبان کسب و کار و بازاریابان دیجیتال آنلاین از این نوع محتوا استفاده فراوانی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشند.
از عوامل موفقیت محتواهای تصویری، این است که این نوع محتوا توجهها را به خود جلب میکند و فرآیند تولید آن سادهتر بوده و یکنواختی محتواهای متنی را نیز ندارد. آمارها نشان میدهد که محتوای تصویری ۹۳ درصد ارتباطات انسانی را تشکیل داده است.
تولید محتوای آموزشی
یکی از انواع محتوا که اقبال بسیار بالایی دارد و می تواند بازدید کننده بسیار زیادی را به سایت شما بکشاند محتوای آموزشی است. محتوای آموزشی در زمینه های مختلف می تواند بازدید کنندگان که بازدید کننده بالقوه هستند را به بالفعل تبدیل نماید برای مثال در صورتی که شما در زمینه فروش لوازم خانگی فعالیت می نمایید می توانید محتوای آموزشی در زمینه های مختلف از جمله روش های نگهداری لوازم خانگی، تشخیص جنس اصلی از تقلبی، روش تعمیر و ... را به عنوان یک محتوای آموزشی در سایت قرار دهید و بازدید کنندگان را بعد از مطالعه آن مطلب به سمت صفحه فروش سوق دهید تا هم مطلبی مفید را به مشتری ارائه دهید و بعد از جلب اعتماد بازدید کننده محصول را به وی بفروشید.
.
محتوای خود را به چه فرمتی بنویسم
پس از انتخاب قالب محتوا مرحله بعدی انتخاب فرمت محتوا است. بارها و بارها شاهد آن بودیم که سلیقه مشتریان تغییر کرده و به موجب آن روش های بازاریابی نیز تغییر یافته اند. بنابراین بازاریابان باید دائما شیوه و اساس کار خود را تغییر دهند.
معرفی برخی از رایجترین فرمتهای محتوایی:
مقاله(Article)
اغلب ما این مقالات را به وبلاگ یا مقالات وبلاگ میشناسیم که چندان بیربط هم نیست و از بارزترین ویژگیهای آن تعداد کلمات بین 1000 تا 3000کلمه آن، پرداختن به یک موضوع خاص و فاقد پیام تبلیغاتی بودن، است که از انواع رایج آن میتوان مقالات چگونگی و چک لیستی اشاره کرد.
کتاب الکترونیکی(ebook)
احتمالا بسیار دیدهاید که وبسایتها کتابهایی را به رایگان در اختیار شما قرار میدهند و در مقابل آن یک ایمیل در ازای هر دانلود از شما خواهند گرفت. به این محتوا کتاب الکترونیکی میگویند و بیشتر جنبه آموزشی و کاربردی دارد.
خلاصه بگویم باید محتوایی قرار دهید که از نظر مخاطب ارزش دانلود و دادن ایمیل داشته باشد. این نحوه تولید محتوا دو فایده اصلی برای وبسایت شما خواهد داشت؛ جمعآوری اطلاعات مخاطبان، شناساندن برند خود به عنوان مرجع علمی نزد مخاطب.
پادکست
پادکست یک راه قدرتمند برای به اشتراک گذاشتن صدا، خلاقیت، افکار، موسیقی، دانش یا هر چیز دیگری است که میتوانید تولید کنید. در هر حوزهای که مشغول به کار هستید، میتوانید پادکست تولید کنید. شما میتوانید محصول و یا خدمات خود را تبلیغ کنید.
میتوانید بعنوان یک متخصص در زمینهی خود دربارهی سرگرمی شناخته شوید و دانش خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. کتاب صوتی تهیه کنید و داستانها و اشعار خود را بصورت فایل صوتی در آورده و احساسات خود را نیز بهتر منتقل کنید و به این طریق مخاطبان خود را جذب کنید.
موشنگرافیک
موشن گرافیک آنچه را که معمولا ثابت و بدون حرکت است، از طریق ترکیب انیمیشن و طراحی گرافیک به ویدیوی دیجیتال تبدیل میکند. سالها این شیوه در فیلمهای سینمایی و انیمیشنها برای به حرکت در آوردن عناوین و پسزمینهها و دیگر کاربردها استفاده میشد اما با پیشرفت بازاریابی ویدیو محور، کارکرد آن از حد فیلمهای سینمایی و تلویزیون گذشت و به ابزاری پراهمیت و محبوب در ارائه محتوا تبدیل شد.
موشن گرافیک از نوعی از فرمت محتوا است که در دسته محتوای ویدئویی قرار میگیرد.
رپورتاژ
این گام یکی از آن گامهایی است که پس از انتخاب نحوه تولید محتوا باید برداشته شود. در این قسمت شما با انتشار محتوای خود در وبسایتهای پر بازدید و البته با موضوع مرتبط، سئوی خارجی وبسایت خود را تقویت میکنید.
تولید رپورتاژ علاوه بر بهبود سئوی وبسایت شما، کمک میکند تا بازدیدکنندگان بیشتری از خدمات منحصربهفرد شما مطلع شوند. اما برای تولید یک رپورتاژ حرفهای و تأثیرگذار نیاز است که بتوانید با لحن و ادبیات مخصوص جامعه مخاطبان محل انتشار رپورتاژ، مسئلهای طرح کنید و با ارائه راهکارهای حل مسئله، شرکت و خدمات خود را به بهترین شکل معرفی کنید.
دورههای آنلاین
در این روش شما با مخاطب نه تنها تعامل و ارتباطی دوطرفه ایجاد میکنید، بلکه به موجب حضور طولانی مدت مخاطب در وبسایتتان سئوی مناسبی دریافت میکنید.
چگونه محتوایی استاندارد تولید کنیم؟
تولید محتوا یکی از مهمترین عوامل رشد و بهبود رتبه وبسایت شما در موتورهای جستجو بوده و به دیده شدن برند شما در صدر نتایج جستجو شده، کمک شایانی خواهد کرد.
گوگل بهترین ابزار برای رساندن پیام به گوش مخاطب خواهد بود و رسیدن به استانداردی که گوگل، محتوای شما را پیشنهاد دهد دقیقا تعریف بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا همان سئو است. در حقیقت محتوای سئو محور محتوایی هستند که متناسب با سلیقه و استانداردهای گوگل تولید شده و به نوعی پاسخی برای نیازها و سوالات مخاطبان شما را پوشش خواهد داد. البته برای سئو تنها نوشتن محتوای خوب کافی نیست و بخشی از آن به بیرون از سایت ما مربوط میشود که در این بخش سه مورد از رایجترین استانداردهای سئوی درون وبسایت را به شما معرفی میکنیم و در مطالب بعدی روشهای برای سئوی بیرون سایت معرفی خواهیم کرد:
تگ عنوان Title-tag
تگ عنوان، یکی از اساسیترین و مهمترین عوامل برای سئو است. دلیل اهمیت آن این است که به موتور جستجوگر و کاربران کمک میکند موضوع محتوای شما را تشخیص دهند. بنابراین کلمهی کلیدی که میخواهید در رتبهبندی آن جایگاه مناسبی به دست آورید باید درون تگ عنوان باشد و حتی بهتر است تگ عنوان با آن آغاز میشد.
توضیحات متا Meta-Description
توضیحات متا، همچون یک دروازه بین موتور جستجوگر و مخاطبین شما عمل میکنند. اگر بهخوبی تهیه شده باشند میتوانند روی تعداد کلیکها تأثیر بگذارند که یکی دیگر از نشانههای مثبت برای موتور جستجوگر است. فقط از استفاده نکردن توضیحات متای یکسان برای دو مطلب غیرهمسان در وبسایتتان اطمینان حاصل کنید. این موضوع میتواند باعث کاهش رتبهی شما در موتور جستجوگر شود. موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید آن است که حتما از کلیدواژهتان در توضیحات متا استفاده کنید.
متن جایگزین تصویر Alt tag
زمانی که موتورهای جستجوگر وبسایت شما را بررسی میکنند، امکان دیدن تصویری که شما برای مخاطبتان به نمایش میگذارید برای آنها ممکن نیست. چیزی که Alt tag انجام میدهد افزودن متنی به جای عکس است که به موتور جستجوگر امکان فهمیدن محتوای عکس شما و دادن ارزش در سئو را به آن میدهد.
موضوعی که در این باره باید به آن توجه کنید آن است که اگر عکس فقط جنبهی زینتی و زیبایی دارد، نیازی به داشتن متن جایگزین تصویر نیست چرا که این کار به بهبود سئو وبسایت کمکی نمیکند.
چگونه از بیرون هم محتوایمان استاندارد باشد
در قسمت قبل مجموعه صفر تا صد تولید محتوا به معرفی سئوی درون سایت و استانداردهای آن پرداختیم و اشاره کوچکی به سئوی بیرون سایت کردیم و اشاره کردیم که سئوی درون سایت به شیوههایی از سئو گفته میشود که بدون دست زدن به محتوای درون وبسایت روی سئوی شما تاثیر میگذارند. حال در این قسمت به معرفی چهار روش سئوی بیرون سایت میپردازیم:
لینکسازی و حذف لینک خراب
وقتی محتوایی مینویسید که جذاب است و به دل افراد مینشیند، بسیاری از آنها محتوای شما را در وبسایتها و شبکههای اجتماعی خود به اشتراک میگذارند و به شما ارجاع میدهند. این اتفاق بسیار مناسب است به بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو کمک میکند، اما حواستان به این لینکها باشد زیرا اگر این لینکها حذف شود رتبه خوب شما نیز حذف میشود از آن بدتر اگر این لینکها زود حذف شوند ممکن است گوگل شما را جریمه هم بکند.
اطمینان از حداقلی بودن زمان عدم امکان دسترسی به وبسایت
زمان حداکثری دردسترس بودن، نشانه قابل اعتماد بودن است که موتورهای جستجوگر به آن توجه میکنند. زمانی که وبسایت شما اغلب غیر قابل دسترس است، احتمال آن که رباتهای گوگل برای دسترسی به وبسایت شما با مشکل مواجهه شوند بسیار زیاد است و این به معنی پرچمهای قرمز در الگوریتم آنهاست که به معنی آن است وبسایت شما کار نمیکند. این موضوع میتواند به شدت مضر باشد. در بهترین حالت، رتبهبندی وبسایت شما سقوط میکند. قابل اعتماد بودن و ثبات موضوعاتی بسیار مرتبط هستند. که منجر به بهبود سئو وبسایت میشوند. بنابراین از داشتن سرورهای پشتیبان برای زمانی که وبسایت شما از دسترس خارج میشوند، اطمینان حاصل کنید.
اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی
فعالیت در شبکههای اجتماعی میتواند باعث بهبود سئو وبسایت شما شود. همچنین میتواند باعث جذب بازدید کنندگان از طریق اطلاعات حساب کاربری شما شود. میزان دنبالکنندهها و میزان فعالیت شما در شبکههای اجتماعی میتواند به رتبهبندی شما در جستجو کمک کند.
اضافه کردن نقشهی سایت به گوگل وبمستر
این نقشه برای موتورهای جستجوگر بسیار مفید است که از طریق آن میتوانند دسترسی مناسبی به محتوای وبسایت شما داشته باشند. با اضافه کردن نقشه وبسایتتان در گوگل وبمستر میتوانید امکان دسترسی راحتتر رباتهای گوگل به وبسایت را به وجود آورید که به رتبهبندی صفحات جدید وبسایت شما بسیار کمک میکند که در نتیجه میتواند روی رتبهی مربوط به کلمات کلیدی تأثیر گذار باشد.
پلاگین محبوب وردپرس Yoast SEO به صورت خودکار برای شما نقشهی وبسایتتان را تهیه میکند. دیگر پلاگینی که در این حوزه میتوان به آن اشاره کرد Google sitemaps است که کاملا تمرکز بر تهیه نقشه از وبسایت دارد. حتی اگر یکبار اقدام به اضافه کردن نقشه وبسایت خود کردهاید، در صورت عدم وجود صفحات جدید در موتور جستجوگر میتوانید دوباره اقدام به این کار کنید.
چگونه محتوایمان را به گوش مخاطب برسانیم
اگر مخاطب نتواند محتوای ما را ببیند، بهترین محتوای دنیا هم به هیچ دردی نمیخورد. به همین دلیل برخی اعتقاد دارند که انتشار محتوا از تولید محتوا مهم تر است.
درواقع اگر انتشار محتوا اهمیت چندانی نداشت، شبکه های اجتماعی امروزه بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال نداشتند. ابزارهای بسیار کاربردی مانند تبلیغات کلیکی موتورهای جستجو نظیر گوگل و یا بسیاری از بنرهایی که در سایتهای مختلف میبینیم یا حتی رپورتاژهای گوناگون و محتوای مهمان وجود نداشت.
از آن مهمتر رسالت اصلی ایمیل که به عنوان یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد در رساندن صدایمان به گوش مخاطب شناخته میشود.همچنین پژوهش صورت گرفته از کسبوکارهای ایرانی نشان داد که انتشار و ارزیابی محتوا یکی از بزرگترین چالشهای آنها در پیادهسازی فرایندهای بازاریابی محتوا است.
برای انتشار محتوا راههای بسیاری پیش روی ماست که در زیر به معمولترین آنها میپردازیم:
وبلاگ
وبلاگها از بهترین و امنترین درگاههای اشتراکگذاری محتوا محسوب میشوند و طبق پژوهشهای انجام شده در نمایشگاه الکامپ بیشترین اعتماد مخاطبین را در میان سایر درگاههای اشتراکگذاری محتوا مانند شبکههای اجتماعی و… به خود اختصاص میدهد.
وبلاگها امکانات بیشتری از سایر شبکهها در اختیار شما و البته مخاطبتانتان قرار میدهد، شما میتوانید اطلاعات اضافی مانند محتوای مولتیمدیا، مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه و شخصی سازی محتوا در اختیار شما قرار میدهد
. بهترین کارکرد وبلاگ برای مخاطبین نیز دریافت اشتراک و امکان مطالعه در وسایل مختلف مانند کامپیوتر و تلفن همراه هوشمند است.
شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی بیشترین مخاطب را در میان تمامی رسانههای دیگر برای به اشتراک گذاری محتوا دارند، پس اگر به دنبال مخاطب بیشتر میگردید بهتر است توجه ویژهای به شبکههای اجتماعی داشته باشید. مهمترین مزیت استفاده از شبکههای اجتماعی نیز همین موضوع به علاوه در دسترس بودن آن است. زیرا بسیاری از افراد نه وقت آن را دارند که یک محتوای 1000کلمهای را در وبلاگ شما مطالعه کنند و نه حتی حوصله آن را دارند اما به راحتی با یک لمس میتوانند محتوای شما را خوانده و حتی علاقهمندی خود را نیز نسبت به آن ابراز کنند. پس بهتر است محتوای اصلی و در واقع هسته محتوایی خود را در وبسایت قرار دهید و خلاصه آن را در شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید و در انتها برای مطالعه کامل مطلب مخاطب را دعوت کنید که به وبلاگ شما بیاید.
چگونه سرگرم کننده باشیم؟
سرگرمی یکی از اهداف اصلی کاربران برای استفاده از اینترنت است. علاوه بر وبسایتهای زیادی که به هدف سرگرمی تولید محتوا میکنند، سایر کسبوکارها نیز میتوانند از این روش استفاده کنند. برخی فکر میکنند باید تنها در زمینه تخصصی تولید محتوا کرد. اما یک کاربرد مهم تولید محتوا حتی برای وبسایتهای تجاری، سرگرمکردن است. سرگرمیای که بتواند مخاطب شما را جذب خود کند فوقالعاده اثرگزار است.
با یک بازی آنلاین، یک مسابقه، ویدیوهای سرگرمی و . . . میتوانید تصویری ماندگار از خود در ذهن مخاطب بسازید. بسیاری از کسبوکارهای موفق از این روش استفاده میکنند. روشهای مختلفی برای سرگرم کردن کاربران وجود دارد برای مثال:
موارد بالا نمونههای موفقی از سرگرمکنندگی کسبوکارهایی است که هدف اصلی آنها سرگرمی نیست. از تولید محتوا در شاخههای غیرتخصصی نترسید. مشتریان شما ممکن است در سطح وب از هر طریقی شما را پیدا کنند. فقط کافی است از قالبهای همیشگی خود خارج شوید.