سلام دوستای خوبم شاید تا امروز با برخی از عباراتی در بازاریابی اینترنتی مثل بازاریابی درونگرا ، بازاریابی جاذبه ای ، بازاریابی درونی ، بازاریابی ربایشی و … آشنا شده باشید. امروز میخواهم به صورت کامل درباره بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing با شما صحبت کنم.
بازاریابی درونگرا چیست؟
سریع برویم سر اصل مطلب ! فلسفه بازاریابی درونگرا یعنی : به جای اینکه ما دنبال مشتری برویم ، مشتری دنبال ما بگردد! مگه داریم! مگه میشه! جواب مثبت است. امروز مردم به قدری با تبلیغات محیطی ، تلوزیونی ، پیامکی ، ایمیلی روبرو می شوند که از تبلیغات متنفر هستند. من یک سوال میپرسم : آخرین تبلیغی که در تلویزیون مشاهده کردید چه تبلیغی بود؟
میدانم جواب مشخصی برایش ندارید و شما هم مثل من اصلا یادتان نمی آید که چه تبلیغی بوده است. پیامکها هم همین وضعیت را دارند و خیلی از افراد حتی پیامک را باز نمی کنند و نخوانده آن را حذف می کنند. ایمیلهای ناشناس را هیچکدام از ما دوست نداریم و واقعا آزاردهنده است.
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) از کجا شروع شد؟
بازاریابی درونگرا یا بازاریابی جاذبه ای برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ توسط برایان هالیگان (Brian Halligan) مطرح شد و برایان هالیگان بازاریابی درونگرا را برای شرکتهای کوچک بسیار مناسب دانست.
اساسا در بازاریابی درونگرا مشتری به دنبال ما میگردد و خبری از تبلیغات تحمیلی و آزادهنده نیست. این مشتری است که به سمت ما می آید و به کسب و کار ما علاقه مند می شود و تصمیم می گیرد که از ما خرید کند.
۳ بخش اساسی بازاریابی درونگرا
۱- محتوای تخصصی تولید کنید
۲- سایتتان را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید
۳- شبکه های اجتماعی را بکار بگیرید
بسیار عالی ، برویم سراغ این ۳ بخشی که صحبت کردیم
۱-محتوای تخصصی تولید کنید
قدم اول داشتن یک سایت می باشد. اگر وبسایت دارید حتما باید یک وبلاگ برای سایتتان راه اندازی کنید و محتوای تولید شده خودتان را در وبلاگ منتشر کنید. تولید محتوای تخصصی مربوط به کسب و کار شما و همچنین انتشار محتوا در وبلاگ می تواند اثربخشی خیلی بیشتری نسبت به روشهای دیگر تبلیغات داشته باشد. اما اگر وب سایت ندارید و اصلا نمی دانید که باید چگونه یک وب سایت راه اندازی کرد توصیه میکنم همین الان مقاله مراحل ساخت سایت را مطالعه کنید و از همین امروز فکری به حال وب سایت خود کنید.
شاید سوالی که برای برخی از دوستان مطرح شود این باشد که وب سایت چه فرقی با وبلاگ دارد؟
خیلی خلاصه : وب سایت یک آدرس اینترنتی مستقل می باشد مثل : www.atrinweb.com اما وبلاگ زیرشاخه ای از سایت می باشد مثل : www.blog.atrinweb.com اگر شما یک سایت شرکتی دارید باید یک وبلاگ برای آن راه اندازی کنید. البته در این مقاله منظورم این نیست که حتما باید یک زیرشاخه برای سایتتان ایجاد کنید. منظور این می باشد که سایت شما باید یک طرحی مثل بلاگ داشته باشد تا محتوای شما را بتواند پوشش دهد. به طور مثال سایت آترین وب به هیچ عنوان ظاهر شرکتی ندارد و پایه و اساس سایت آترین وب ، به صورت وبلاگی هستش.
محتوای ما باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
محتوای تولید شده می تواند در قالب فرمتهای مختلف اطلاعاتی باشد. مثل مقالات آنلاین ، کتاب الکترونیکی ، فیلم ، صوت و …
محتوای تولید شده در وب باید بتواند نیازهای مخاطبان را برطرف کند. یعنی باید بتواند به سوالات ذهنی مخاطبان پاسخ بدهد.
برای محتواهایی که تولید می کنید باید عنوان های جذابی را بنویسید.
محتوا سه بخش اساسی دارد :
۱- بخش ابتدایی که چکیده محتوا می باشد
۲- بخش میانی که استخوان بندی اصلی محتوا می باشد
۳- بحش پایانی که نتیجه گیری و جمع بندی می باشد
توجه کنید که این سه بخش فقط مخصوص مقاله نیست و شما هر فرمت اطلاعاتی را که بخواهید تولید کنید باید از این رویه پیروی کنید.
من به شما خوانندگان عزیز سایت آترین وب توصیه میکنم که اگر می خواهید بیشتر با تکنیکهای تولید محتوا آشنا شوید حتما این دو مقاله زیر را مطالعه کنید.
۲-سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید
تا به اینجای کار شما تصمیم گرفتید که مقالاتی را منتشر کنید اما باید تا جایی که امکان دارد اثربخشی محتوای خود را افزایش دهید. دوستان تولید محتوا کار بسیار دشواری می باشد و شرکتهای بزرگ تیمهایی را تشکیل می دهند تا فقط محتوا تولید کنند.
به طور مثال همین مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید شاید خواندنش ۵ الی ۱۰ دقیقه برای شما زمان ببرد اما برای تولید چنین مقاله ای چندین ساعت وقت صرف می شود ، برای اینکه محتوای اصیل می باشد و کپی برداری از سایتهای دیگر نمی باشد. پس تصور میکنم که خودتان به سختی و زمانبر بودن تولید محتوا پی برده باشید. حالا که پی بردید باید اثربخشی آن را تا جایی که می توانید افزایش دهید. به جرات می توان گفت که در این زمینه سئو سایت اثربخشی فوق العاده ای دارد و می توان گفت هیچ روشی به اندازه سئو سایت اثربخش نخواهد بود. در مقاله بهینه سازی سایت در روند سودآوری سایتهای موفق ایرانی به اهمیت بهینه سازی وب سایت بیشتر اشاره شده است ، برای همین در این مقاله بیشتر درباره آن توضیح نمیدهم.
اینترنت یعنی اطلاعات – مردم به دنبال چه می گردند؟ شما چه کار می کنید؟
کل پایه و اساس اینترنت یعنی اطلاعات – پس یادتان نرود که شما زمانی می توانید سهم بیشتری از اینترنت داشته باشید که اطلاعات بیشتر و باکیفیت تری را تولید کنید.باید از طریق تولید محتوا علاقه مندی ایجاد کنید. محتوای شما می تواند محبوبیت شما را افزایش دهد. در محتوای خود :
۱- آموزش دهید
۲- اطلاع رسانی کنید
۳-شبکه های اجتماعی را بکار بگیرید
با پدید آمدن شبکه های اجتماعی دیگر هر حد و مرزی را که فکر کنید از میان برداشته شده و مردم در سراسر دنیا به راحتی با هم در ارتباط هستند. قبلا اگر می خواستید با مدیر یک شرکت ارتباط برقرار کنید شاید باید چند روز پروسه های اداری را می گذراندید اما امروز دیگر خبری از این روشهای سنتی و بیهوده نیست و شما از طریق رسانه های اجتماعی می توانید به راحتی با بالاترین جایگاه هر شرکت در تماس باشید. امروزه همه ما با شبکه های اجتماعی مختلفی سر و کار داریم و دیگر به گونه ای شده است که انقدر تعداد و مدلهای این شبکه ها افزایش پیدا کرده است که در هر بازه زمانی از یک شبکه کوچ می کنیم به شبکه دیگر
الان هم که در حال حاضر شبکه اجتماعی اینستاگرام بسیار پرمخاطب شده است و توصیه میکنم حتما یک صفحه در این شبکه ایجاد کنید. راستی داشت یادم میرفت! اگر فیلم آموزشی افزایش درآمد اینترنتی با بازاریابی اینستاگرام را هنوز مشاهده نکردید خیلی فرصت خوبی را از دست داده اید. حتما این فیلم آموزشی را هم مشاهده کنید. خارج از بحث!: یک سری مطالب هیچ وقت در سایت منتشر نمی شود و فقط دراینستاگرام منتشر می شود برای فالوو کردن
انتشار ویروسی محتوا در شبکه های اجتماعی
یادتان نرود که محتوای جذاب و کاربر پسند می تواند به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شود و رونق اساسی به کسب و کار شما دهد. وقتی یک محتوا از دید کاربران جذاب به نظر برسد ، آن را بین همدیگر به اشتراک می گذارند و دیگر شما چه بخواهید و چه نخواهید محتوایتان بین افراد زیادی دست به دست می شود به طوری که حتی خود شما هم نمی توانید جلوی آن را بگیرید. محتوای شما هرچقدر کاربرپسند تر باشد تعداد دفعات بیشتر به اشتراک گذاشته می شود.
مزیت بازاریابی درونگرا نسبت روشهای دیگر
تبلیغات تلوزیون ، رادیو ، مجلات ، محیطی و … چقدر هزینه در بر خواهد داشت؟ چقدر اثر بخشی خواهد داشت؟
این نوع تبلیغاتی که در خط بالا بهش اشاره کردم برای همه آزاردهنده می باشد ، روز به روز گرانتر می شود و روز به روز هم اثربخشی کمتری دارد. اما بازاریابی درونگرا تقریبا هزینه ای برای شما ندارد ، اثربخشی چندین برابر نسبت به روشهای دیگر دارد و روز به روز هم باعث محبوبیت کسب و کار شما می شود.
در سایر روشهای تبلیغاتی سنتی تبلیغات شما برای عموم مردم به نمایش در می آید اما در بازاریابی جاذبه ای (Inbound Marketing) فقط بر روی مخاطبان هدف متمرکز می شوید و می توانید پیش بینی های بهتری را برای کسب و کارتان داشته باشید
صحبت پایانی
در سایر روشهای تبلیغاتی ، شما پیامتان را برای عموم مردم منتشر می کنید. در این پیام فقط از محصولات و خدماتتان تعریف می کنید. اما در Inbound Marketing یا همانبازاریابی درونگرا شما با استفاده از محتوای جذاب ، باکیفیت و کاربر پسند ، آگاهی افراد را قبل از خرید افزایش می دهید و در نتیجه حس اعتمادسازی بیشتری در مخاطبان ایجاد می کنید و از این طریق می توانید درصد بیشتری از آنها را جذب کسب و کار خود کنید. در بازاریابی درونگرا میزان وفاداری مشتریان نسبت به کسب و کارتان بیشتر از سایر روشهای تبلیغاتی می باشد.