کاربر چگونه فکر میکند؟
فصل 10 – تحلیل رفتار کاربران
بدون شک هر کسب و کاری زمانی موفق است که بتواند نیازهای مشتریان خود را شناسائی کرده و آنها را برطرف سازد. اما نکته جالب اینجاست که نیازهای مشتریان در طول زمان تغییر میکند، حتی یک مشتری ممکن است به خوبی نیازهای خود را تشخیص ندهد و تجربه کافی در این مورد را نداشته باشد. لذا شناسائی نیاز مخاطبین یک کسب و کار اینترنتی مانند عملیات بازاریابی فرآیندی است که در طول زمان فعالیت آن همواره باید انجام شود.
به عنوان مثال مدیر شرکتی که در زمینه اعزام دانشجو به خارج از ایران فعالیت میکرد نزد من آمد و از وضعیت فروش شرکت از طریق سایت خود اظهار نارضایتی کرد. شرکت فوق به ازا عبارت «اعزام دانشجو» در رتبه اول گوگل قرار داشت اما فروش مناسبی نداشت. طبق بررسی که ما انجام دادیم متوجه شدیم که افرادی که میخواهند مهاجرت دانشجوئی داشته باشند بیشتر عباراتی مانند «ویزای دانشجویی» ، «ویزای تحصیلی» و «مهاجرت دانشجویی» را جستجو میکنند و تعداد کمی از مشتریان هدف این شرکت بودند که عبارت «اعزام دانشجو» را جستجو میکردند.
از طرف دیگر به دلیل اینکه شرکت فوق ارائه دهنده خدمات مهاجرت دانشجویی به یک کشور خاص بود، افرادی که چنین عباراتی را جستجو میکردند لزوما مشتری هدف این شرکت نبودند. بنابراین در اولین مرحله از عملیات بازاریابی اینترنتی، این شرکت دچار این مشکل شده بود که نیازها و رفتارهای مخاطبین خود را در نظر نگرفته بود. به عنوان مثال بهتر بود به جای اینکه تمرکز خود را بر روی عبارت «اعزام دانشجو» میگذاشت، عبارت «ویزای دانشجویی کانادا» را انتخاب میکرد، با انتخاب این عبارت علاوه بر اینکه به مشتری هدف خود نزدیک شده بود، رقبای کمتری را نیز پیش روی خود میدید و عملیات بازاریابی به مراتب سادهتری را پیش رو داشت.
بنابراین، قبل از هر اقدامی باید خصوصیات و ویژگیهای مشتری هدف ما مشخص شود. به عنوان مثال باید مشخص کنیم که مشتری هدف ما از نظر سن، جنسیت، تحصیلات، درآمد، مکان جغرافیایی و سایر خصوصیات ممکن در چه محدودهای قرار دارد. پس از این مرحله رفتارهای او را در نظر گرفته و تحلیل کنیم.
به عنوان مثال در تحقیقاتی که یک شرکت تولیدکننده مواد شوینده انجام داده است، مشخص شده که خانمها از میان میوههای مختلف به بوی لیمو علاقه دارند. شرکت فوق پس از تحقیق فوق مایع ظرفشوئی با بوی لیمو تولید کرد و تمرکز تبلیغات خود را بر روی این موضوع قرار داد. شما نیز به عنوان یک فعال کسب و کار اینترنتی باید علائق و نیازهای مشتریان خود را شناسائی کنید.
یکی از روشهای معمول برای شناسائی رفتار مخاطب، استفاده از ردیابی چشم کاربر[1] است. با استفاده از این روش شما میتوانید طبق آزمایشاتی که انجام میدهید از کاربران بخواهید عملیات خاصی را بر روی سایت انجام دهند و مشاهده کنید که این کار چقدر برای آنها دشوار است؟ آیا به راحتی کاری را که باید انجام دهند متوجه میشوند یا خیر؟ سپس بر اساس رفتار کاربران مختلف نقاط ضعف خود را در چیدمان اطلاعات و محتوای سایت برطرف سازید. یکی دیگر از کاربردهای ردیابی چشم، بدست آوردن نقاط مناسب برای قراردادن تبلیغات در سایت است.
همواره به این نکته توجه داشته باشید: سایتهایی موفق هستند که تبلیغات آزاردهنده به کاربران خود نشان ندهند، زیرا این موضوع باعث خواهد شد که کاربران سایت از آن فراری باشند. با وجود اینکه درآمد اصلی شبکه اجتماعی فیسبوک[2] از طریق تبلیغات است، اما هرگز تبلیغات نامربوط به کاربران خود نمایش نمیدهد و مکانی که برای تبلیغات در نظر گرفته به هیچ وجه آزار دهنده نیست. شکل 10-1 نتیجه آزمایش ردیابی چشم کاربران را بر روی نتایج گوگل نشان میدهد، همانطور که در این شکل مشخص است 5 نتیجه اول گوگل بیشترین تمرکز چشم کاربران را به خود مشغول کردهاند. نکته جالب اینجاست که نتایج اول و دوم گوگل اختلاف زیادی با نتایج بعدی در این زمینه دارند، آزمایشاتی که با گرفتن بازخورد از کلیک کاربران مختلف نیز انجام شده است همین نتایج را نشان میدهند. در واقع اختلاف بین نتایج اول و دوم گوگل بیش از دو برابر است.
شکل 10-1- گزارش ردیابی چشم کاربر در صفحه اول گوگل
در هر مرحله از توسعه سایت، شما باید از خود بپرسید: کاربر چگونه فکر میکند؟ یافتن پاسخ این سوال کار راحتی نیست اما پاسخ آن قطعا کمک بسیار بزرگی به توسعه کسب و کار اینترنتی شما خواهد کرد. استفاده از ابزارهای تحلیلگر مانند سرویس تحلیلگر گوگل[3] میتواند کمک بسیار بزرگی به شما در این زمینه بکند. سرویس تحلیلگر گوگل ابزار رایگانی است که شما با داشتن حساب کاربری در گوگل میتوانید در آن ثبت نام کرده، سایت خود را معرفی کنید و کدی که در اختیار شما قرار میدهد را در سایت خود قرار داده و آمار سایت خود را مشاهده کنید.
متاسفانه اکثر مدیران سایتی که من با آنها برخورد داشتهام، استفادهای که از این ابزار میکردند تنها به مشاهده آمار بازدید روزانه سایت محدود میشد. برخی از امکانات بسیار جالب این ابزار عبارتند از:
· مشاهده آمار بازدید: با استفاده از امکانات این ابزار شما میتواند آمار بازدید سایت خود را با توجه به اینکه مراجعه کننده از چه طریقی وارد سایت شده است و چه رفتاری بر روی آن داشته است مشاهده نمایید. به عنوان مثال میتوانید بررسی کنید افرادی که از طریق جستجوی یک عبارت خاص وارد سایت شما شدهاند به طور متوسط چند صفحه از سایت را دیدهاند و چه رفتاری بر روی سایت انجام دادهاند و یا افرادی که از طریق تبلیغ شما در یک سایت اینترنتی وارد سایت شدهاند چه رفتاری داشتهاند.
· جریان بازدیدکنندکان[4]: این گزارش این امکان را به شما میدهد که رفتار کاربران سایت را زیر نظر بگیرید و روند حرکت آنها در صفحات مختلف سایت خود را بررسی کنید. به عنوان مثال چنددرصد از کاربران از صفحه اصلی سایت وارد میشوند و پس از آن به کدام صفحات میروند.
· صفحات فرود : صفحه فرود، اولین صفحهای است که کاربران از طریق آن وارد سایت شما میشوند. برخلاف تصور بسیاری از افراد، این صفحه لزوما صفحه اصلی سایت شما نیست و نحوه چیدمان و ارائه اطلاعات در این صفحات میتواند کمک بسیار زیادی به کاهش نرخ پرش[5] سایت بکند. بسیاری از کاربران اینترنتی که از طریق موتورهای جستجو وارد شما میشوند به صفحات داخلی سایت مراجعه میکنند و اگر شما چیدمان و محتوای مناسبی در این صفحات نداشته باشید و اطلاعات مورد نیاز کاربر را در صفحات فوق قرار ندهید، کاربران فوق از همان صفحه خارج خواهند شد.
· صفحات خروج: با استفاده از این گزارش شما میتوانید صفحاتی که کاربران در آنها از سایت شما خارج شدهاند را شناسائی کنید و بررسی کنید که چرا این اتفاق افتاده است؟ قطعا هر چه بیشتر بتوانید کاربران را در سایت خود حفظ کنید موفقیت بیشتری در سایت خود کسب خواهید کرد.
· سرعت صفحات: سرعت صفحات یکی از پارامترهای بسیار مهم در جذب مخاطب است و به طور مستقیم با میزان بازدید سایت ارتباط دارد. هر چه سرعت صفحات سایت شما بیشتر باشد، مخاطبین بیشتری نیز به سایت جذب خواهند شد. با استفاده از این گزارش میتوانید صفحاتی از سایت که کند هستند را شناسائی کرده و مشکلات آنها را برطرف نمایید.
· شبکه های اجتماعی: استفاده از شبکههای اجتماعی میتواند کمک بسیار زیادی به برندسازی سایت شما بکند. هر چه مطالب مفیدتری در سایت داشته باشید، احتمال اینکه این مطالب در شبکههای اجتماعی گسترش یابند بیشتر خواهد شد. با استفاده از گزارشات مربوط به شبکههای اجتماعی در ابزار تحلیلگر گوگل میتوانید رفتار کاربران شبکههای اجتماعی با سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید و بررسی کنید که چه صفحاتی از سایت شما در شبکههای اجتماعی منتشر شده است و چه کاربرانی از طریق آنها وارد شما شدهاند و پس از ورود به سایت چه رفتاری داشتهاند.
· پخش زنده[6] : یکی از گزارشات جذاب این ابزار است. شما میتوانید به صورت زنده رفتار کاربران بر روی سایت خود را مشاهده کنید و بررسی کنید که از چه طریق وارد سایت شما شدهاند، بازدیدکننده بازگشتی[7] هستند یا خیر، در حال مشاهده چه صفحاتی از سایت شما هستند و چگونه بین صفحات سایت جابجا میشوند. شکل 10-2 نمایی از گزارش را نشان میدهد.
شکل 10-2– گزارش پخش زنده تحلیلگر گوگل
· تجزیه و تحلیل داخل صفحه[8] : با استفاده از این گزارش میتوانید نقاطی از صفحه را که کاربر روی آنها کلیک کرده مشاهده کنید و بررسی کنید که کاربران بر روی چه نقاطی از سایت شما کلیک کردهاند. البته این گزارش شامل پیوندهای خارجی سایت شما نیست و تنها پیوندهای داخلی سایت را که ابزار تحلیلگر گوگل قادر به شناسائی و اندازهگیری آنهاست نمایش میدهد. در این گزارش شما میتوانید سرعت لود شدن صفحات، نرخ پرش صفحه، درصد افرادی که پس از ورود به این صفحه از سایت شما خارج شدهاند، تعداد بازدیدکننده یکتای این صفحه در بازه زمانی مشخص و تعداد بازدید صفحه را مشاهده کنید. شکل 10-3 نمایی از این صفحه را نمایش میدهد.
شکل 10-3- گزارش تجزیه و تحلیل داخل صفحه
· هدف گذاری[9]: قطعا هر مدیر سایتی هدفی از راه اندازی سایت خود دارد. ممکن است هدف شما از راه اندازی کسب و کار اینترنتی افزایش تعداد کاربران خود باشد و شخص دیگری به دنبال افزایش فروش سایت است. با تعریف هدف بر روی ابزار تحلیلگر گوگل میتوانید درصد رسیدن به هدف در سایت خود را با توجه به منابع مختلف ورودی سایت بررسی کنید. به عنوان مثال شما میخواهید در سایت A و سایت B تبلیغ دادهاید و نمیدانید که کدامیک از تبلیغ های شما موثرتر بوده است. با استفاده از هدفگذاری میتوانید برای هر عضویت مبلغی را مشخص کنید و بررسی کنید که از هر یک از سایتهای فوق چند نفر به سایت شما مراجعه کردهاند و چند نفر از آنها شما را به هدفی که داشتهاید رساندهاند و پس از این مرحله تصمیم بگیرید که آیا تبلیغ شما موثر واقع شده یا خیر.
· شبیه سازی قیف کاربران[10]: در فصل 1 در مورد شبیهسازی قیف کاربران توضیح دادیم. تحلیلگر گوگل این امکان را به شما میدهد که مراحل مختلف ریزش کاربران در سایت خود را بررسی کنید و نقاط ضعف خود را برطرف سازید. ابزار بسیار مفیدی که تحلیلگر گوگل در این زمینه ارائه میدهد تجربه بهبود[11] است. شما در این بخش میتوانید صفحه مورد نظر را مشخص کرده و چند حالت مختلف چیدمان برای آن در نظر بگیرید، سپس گوگل کدی را در اختیار شما قرار میدهد تا در سایت خودتان قرار دهید و زمانی که کاربر به صفحه فوق مراجعه میکند یکی از حالتهایی که شما مشخص کردهاید را به صورت تصادفی مشاهده میکند. اطلاعاتی مانند نرخ پرش، نرخ بازگشت سرمایهگذاری[12] و… بر اساس چیدمان های مختلفی که در سایت قراردادهاید اندازهگیری میشوند و نهایتا بهترین حالت چیدمان را بر اساس پارامترهای فوق با گرفتن بازخورد از نحوه عملکرد کاربران میتوانید بدست بیاورید.
علاوه بر تحلیلگر گوگل ابزارهای زیاد دیگری نیز در اینترنت برای بررسی رفتار کاربران وجود دارند. طراحی گرافیکی سایت، نحوه چیدمان و ایجاد محتوای مفید در سایت از مواردی هستند که نرخ تبدیل[13] سایت شما را کاهش میدهند. با در نظر گرفتن رفتار کاربران در بخشهای مختلف سایت میتوانید نرخ تبدیل سایت خود را افزایش داده و به بیشترین بازدهی ممکن دست پیدا کنید.
در حال حاضر ابزارهای رایگان مفیدی در اینترنت برای بهینهسازی نرخ تبدیل[14] وجود دارند که معروفترین آنها نرم افزار کدباز piwik است که آن را میتوانید از طریق سایت piwik.org دانلود کرده و بر روی سرویسدهنده وب خود نصب کنید. اسکریپت دیگری که در این زمینه میتوانید از آن استفاده کنید اسکریپت کدباز [15]OWA است، این نرم افزار را میتوانید از سایت www.openwebanalytics.com دانلود کنید.
بررسی رفتار و نیازهای کاربران و یافتن طرز فکر آنها کار راحتی نیست، اما با استفاده از ابزارهای معرفی شده در این فصل میتوانیم تحلیل مناسبی از رفتار کاربران بر روی سایت خود داشته باشیم و سایت خود را بهبود دهیم. ایجاد ارتباط نزدیکتر با کاربران میتواند ایدههای مناسبی در جهت رفع مشکلات سایت به ما بدهد، یکی از ابزارهای مناسب برای این کار گفتگوی آنلاین با کاربران است. سایت Zopim [16]یکی از سایتهایی است که ابزار گفتگوی آنلاین با کاربران را به صورت رایگان در اختیار شما قرار میدهد و با استفاده از این ابزار علاوه بر اینکه اطلاعاتی از مکان جغرافیایی و تاریخچه گفتگو با کاربر بدست میآورید، میتواند ارتباط نزدیکتری با او برقرار کرده و نظر او را راجع به وضعیت سایت خود جویا شوید.
در فصل بعد در مورد روشها و ابزارهای تحلیل سایت صحبت خواهیم کرد.
[1] Eye Tracking
[2] Facebook.com
[3] Google Analytics
[4] Visitors Flow
[5] Bounce Rate
[6] Real Time
[7] Return Visitor
[8] InPage Analytics
[9] Goal
[10] Funnel Visualization
[11] Experience to improve
[12] ROI: Return On Investment
[13] Conversion Rate
[14] CRO: Conversion Rate Optimization
[15] OWA: Open Web Analytics
[16] www.zopim.com