فصل چهارم – آشنایی با روشهای افزایش بازدید سایت
زیباترین، مفیدترین، ایمنترین و سریعترین سایت، زمانی که بینندهای نداشته باشد، هیچ ارزشی نخواهد داشت.
فصل 4 – آشنایی با روشهای افزایش بازدید سایت
به طور کلی بیننده از سه طریق وارد سایت میشود:
1. به طور مستقیم: کاربرانی که قبلاً به یک سایت مراجعه کردهاند و آدرس آن سایت را قبل از ورود میدانند با نوشتن مستقیم آدرس سایت وارد آن میشوند. همچنین سایتهایی که تبلیغات غیر اینترنتی دارند نیز از این طریق اقدام به جذب بازدید میکنند.
2. تبلیغات اینترنتی: در صورتی که کاربر بر روی لینک شما از یک سایت دیگر کلیک کند و از آن طریق به سمت سایت شما هدایت شود، به این کار تبلیغات اینترنتی یا رجوع[1] گفته میشود. تبلیغات اینترنتی شامل روشها و تکنیکهای متفاوتی است. برخی از انواع تبلیغات اینترنتی به صورت زیر هستند:
o بازاریابی از طریق پست الکترونیک[2]: ارسال پست الکترونیک برای کاربران اینترنتی و هدایت آنها به وب سایت از طریق پست الکترونیک را بازاریابی با پست الکترونیک مینامند. استفاده از ابزار پست الکترونیک برای بازاریابی را در فصل 5 مورد بررسی قرار خواهیم داد.
o تبلیغات در سایتهای دیگر: وب سایتهای پربازدید معمولاً مکانی از سایت خود را برای تبلیغ سایتهای دیگر اختصاص میدهند. تبلیغ در سایتهای دیگر میتواند از طریق متن و یا بنر صورت بگیرد. یکی دیگر از روشهای تبلیغ در سایتها استفاده از پنجره بازشونده است که گرچه بازدید بالایی را به سایت هدف هدایت میکند اما نرخ پرش[3] بالایی دارد. استفاده هدفمند از روشهای مختلف تبلیغ در سایتهای مختلف میتواند در افزایش بازدید سایت شما موثر باشد.
o شبکههای اجتماعی: شبکههای اجتماعی میتوانند بازدید مفید و موثری را به سمت سایت شما هدایت کنند. از ابزارهای شبکههای اجتماعی مانند صفحه هواداران[4] میتوان برای ایجاد کلوب مشتریان استفاده کرد و از طریق آن، ارتباط موثر و دائمی با مشتریان و طرفداران سایت خود ایجاد کرد.
o تبلیغ در موتورهای جستجو[5]: موتورهای جستجو مکانیزم خاصی را برای تبلیغات در خود ایجاد کردهاند که بازدهی بسیار بالایی دارد. طبق این مکانیزم، شما میتوانید به ازا کلماتی که کاربران جستجو میکنند تبلیغ سایت خود را نمایش داده و تنها بر اساس کلیک کاربران هزینه پرداخت کنید؛ لذا بازدهی این سیستم تبلیغاتی مشابه بهینه سازی سایت است با این تفاوت که در حالتی که شما در موتور جستجو تبلیغ انجام میدهید به سرعت میتوانید در عبارات و کلمات مورد نظر، سایت خود را نمایش دهید. اما برای بهینه سازی باید مدت زمانی صبر کنید تا نتیجه کار شما مشخص شود. از معایب این روش آن است که برای کلماتی که جستجوی زیادی دارند تبلیغات هزینه زیادی خواهد داشت و در مقایسه هزینه بهینه سازی بسیار کمتر خواهد بود. همچنین طبق آمار منتشر شده، تنها حدود 30% کاربران بر روی تبلیغات کلیک میکنند و 70% آنها بر روی نتایج جستجو کلیک میکنند، بنابراین بهینه سازی سایت در حالتی که رقبای زیاد و قدرتمندی ندارید راهکار مناسبتری است.
3. موتورهای جستجو: در این حالت کاربر عبارت مورد نظر خود را در موتور جستجو وارد کرده و سپس بر روی نتیجه موتور جستجو کلیک میکند و وارد سایت شما میشود. از آنجایی که کاربر مورد نظر دقیقا به دنبال محصول یا خدماتی است که شما در سایت خود قراردادهاید احتمال اینکه مشتری شما شود بسیار زیاد است. اگر از ابزارهای آمارگیر مانند تحلیلگر گوگل[6] استفاده میکنید، میتوانید میزان نرخ پرشِ ورودی از موتورهای جستجو را با سایر روشها مقایسه کنید. با مقایسه نرخ پرش میتوان به خوبی تشخیص داد که کدام روش برای افزایش بازدید سایت شما مناسبتر است. به طور معمول بازدیدکنندگانی که از طریق موتورهای جستجو وارد سایت میشوند نرخ پرش کمتری نسبت به سایر روشها دارند زیرا عمدتاً بازدیدکننده هدفمند هستند.
اگر از یک ابزار آمارگیر برای مشاهده آمار سایت خود استفاده کنید، میتوانید ورودیهای سایت خود را به تفکیک این سه منبع مشاهده نمایید. یک بازاریاب اینترنتی موفق همواره برای هر یک از این منابع برنامهریزی متفاوتی انجام میدهد.
شکل 4-1- منابع ترافیک بازدید سایت های الف، ب و پ
در شکل 4-1 یک نمونه از نمودار دایرهای مربوط به منابع بازدید سایت را مشاهده میکنید. در این شکل سه وب سایت مختلف با هم مقایسه شدهاند: سایت الف 92.26 درصد از بازدید خود را از موتور جستجو دریافت میکند در حالیکه سایت ب تنها 9.52% از بازدید خود را از موتور جستجو دریافت میکند. شاید در مرحله اول این تصور بوجود بیاید که سایت الف میتواند نمونه یک سایت موفق باشد زیرا بازدید زیادی را از طریق موتورهای جستجو دریافت میکند و این موضوع میتواند موفقیت این سایت را تضمین کند. اما واقعیت این است که سایت الف توازن مناسبی از نظر بیننده ندارد. اگر کمی دقیقتر به موضوع نگاه کنیم درمییابیم که درصد قابل توجهی از بازدید کنندگان این سایت کلمات کلیدی مورد نظر خود را در موتور جستجو وارد کرده و به سمت سایت الف هدایت میشوند، اما درصد بسیار کمی از بازدیدکنندگان سایت الف هستند که از طریق سایر سایتها و یا به طور مستقیم به آن وارد میشوند. در واقع اکثر بازدیدکنندگان سایت الف تنها یک بار آن را مشاهده میکنند و پس از آن رقبتی برای مشاهده مجدد آن ندارند، لذا میتوان نتیجه گرفت که این سایت اطلاعات مفیدی برای کاربران خود مهیا نمیکند و تنها بر اساس تکنیکهای بهینهسازی، سایت توانسته است کاربران را از طریق موتورهای جستجو به سمت خود جذب کند که قطعاً چنین بازدیدی ارزش افزودهای به این سایت اضافه نخواهد کرد.
سایت ب برخلاف سایت الف میزان قابل توجهی از بازدید خود را به صورت مستقیم بدست آورده است، این اتفاق بسیار نادر است و در دنیای اینترنت، کمتر چنین اتفاقی روی میدهد. در واقع افرادی که به صورت مستقیم وارد این سایت شدهاند با ابزاری متفاوت با موتورهای جستجو و یا سایر سایتهای اینترنتی این سایت را شناختهاند و با وارد کردن مستقیم آدرس سایت وارد آن شدهاند. معمولا روشهایی مانند تبلیغات آفلاین در سایر رسانهها مانند تلویزیون، رادیو، روزنامهها و مجلات باعث خواهد شد که چنین اتفاقی رخ بدهد.
سایت پ را میتوان به عنوان یک سایت عادی و نرمال در نظر گرفت، این سایت بازدید قابل توجهی را از طریق موتورهای جستجو دریافت میکند اما دو منبع دیگر بازدید یعنی بازدید مستقیم و بازدید از طریق سایر سایتها نیز درصد قابل توجهی از بازدید این سایت را تشکیل میدهند. یک سایت اینترنتی زمانی موفق است که محتوای مناسب و جذاب برای کاربران خود تولید کند، زمانی که چنین اتفاقی میافتد قطعا تعدادی از کاربران سایت از طریق شبکههای اجتماعی، وبلاگها و سایر سایتهای اینترنتی به این سایت پیوند میدهند و به مرور درصدی از بازدید سایت از طریق پیوندهای ایجاد شده در سایر سایتها خواهد بود. همچنین تعدادی از کاربران سایت نیز هر روز برای دسترسی به اطلاعات مفید آن به سایت مراجعه خواهند کرد و درصد مراجعه کنندگان مستقیم سایت را تشکیل میدهند. از طرف دیگر درصد قابل توجهی از بازدید سایت نیز همواره از طریق موتورهای جستجو خواهد بود.
هر یک از سه روش جلب بازدید کننده، ویژگیهای خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال نرخ پرش افرادی که به صورت مستقیم وارد سایت شما میشوند در حالت عادی باید بسیار کمتر از دو روش دیگر باشد، زیرا این افراد به میل خود وارد سایت شدهاند و قطعا به سرعت آن را ترک نخواهند کرد مگر آنکه اطلاعات جدیدی در سایت شما وجود نداشته باشد. یک بازاریاب اینترنتی موفق با توجه به معماری و کاربران هدف سایت، برای هر یک از روشهای فوق استراتژی مشخصی دارد و برنامهریزی خاصی انجام میدهد. در فصلهای آتی در مورد روشهای مختلفی که میتوان با استفاده از آنها در هر یک از سه روش فوق (موتورهای جستجو، بازدید مستقیم و پیوند از سایتهای دیگر) بازدید را افزایش داد صحبت خواهیم کرد.
بسیاری از مدیران سایتها، یک فرمول ساده برای موفقیت در ذهن خود دارند: بازدید سایت را افزایش میدهیم و در نتیجه عدهای از بازدیدکنندگان از سایت خرید میکنند و فروش بیشتری خواهیم داشت و یا اینکه با افزایش بازدیدکننده تبلیغات زیادی بر روی سایت خواهیم گرفت و درآمد مناسبی کسب میکنیم (شکل 4-2). متاسفانه افراد زیادی وجود دارند که با این دید وارد کسب و کار اینترنتی میشوند، شاید شما هم این فرمول را در ذهن خود داشته باشید، اولین مدل درآمدزائی که به ذهن همه افراد میرسد گرفتن تبلیغات است اما واقعیت این است که در اینترنت، افراد در سایتهایی تبلیغ میکنند که بازدیدکننده داشته باشند و افزایش بازدید سایت، کار سادهای نیست. از طرف دیگر هر بازدیدکنندهای اقدام به خرید محصول نمیکند و در واقع باید گفت که متاسفانه واقعیت این است که این فرمول ها هرگز جواب نخواهند داد.
شکل 4-2- افزایش بازدید سایت و نسبت آن با درآمدزایی
درصد بسیار کمی از افرادی که به یک سایت مراجعه میکنند در اولین مراجعه خود اقدام به خرید میکنند، افزایش بازدید سایت زمانی موثر خواهد بود که افرادی که به سایت شما مراجعه میکنند اطلاعات مورد نیاز خود را در آن پیدا کنند و به مشتری ثابت سایت شما تبدیل شوند (بازدید مستقیم) و حتی فراتر از آن، سایت شما را در شبکههای اجتماعی، وبلاگها و سایر سایتها تبلیغ کنند (بازدید از طریق پیوند در سایر سایتها) اما قبل از اینکه چنین اتفاقی بیفتد شما باید کاربران را از طریق موتورهای جستجو به سمت سایت خود هدایت کنید. موتورهای جستجو کم هزینهترین و موثرترین راه افزایش بازدید و هدایت بازدیدکنندگان جدید به سایت شما هستند، زیرا شما بدون اینکه هزینهای بپردازید افرادی را که به دنبال کالا یا خدماتی که شما در سایت خود ارائه میدهید، هستند به سمت سایت خود هدایت میکنید.
لذا دومین مرحله از مراحل موفقیت یک سایت، نگهداشتن بیننده بر روی آن است. پس از اینکه بیننده به سایت شما مراجعه میکند، نحوه نمایش اطلاعات و طبقه بندی آنها، گرافیک سایت و سرعت لود شدن صفحات از اهمیت ویژهای برخوردار است. امروزه با پدیدهای به نام وفاداری مشتریان مواجه هستیم. بسیاری از سایتهای پربازدید درصد قابل توجهی از بازدید خود را از طریق بینندگان قبلی خود[7] دریافت میکنند.
احتمال بسیار کمی وجود دارد که کاربری که برای اولین بار یک فروشگاه اینترنتی را مشاهده میکند از آن خرید نماید. لذا همواره باید استراتژی مشخصی برای برندسازی و نگهداشتن کاربر بر روی سایت خود داشته باشید. یک قانون بسیار معروف در علم بازاریابی میگوید: هزینه بدست آوردن یک مشتری جدید ده برابر حفظ مشتریان قبلی است. این قانون در دنیای مجازی نیز صدق میکند و هزینه نگهداری بازدیدکنندگان سایت بسیار کمتر از گرفتن بازدیدکننده جدید است. لذا اگر تمرکز خود را بر روی ایجاد محتوای مناسب و امکانات خوب برای کاربران سایت بگذارید قطعاً به مرور بازدید سایت افزایش پیدا خواهد کرد. اما اگر تمرکز شما تنها بر روی آوردن بیننده جدید بر روی سایت باشد، نتیجه مناسبی نخواهید گرفت.
وفاداری مشتریان
طبق آمارهای موجود، پربازدیدترین سایتها در ایران و دنیا به صورت زیر طبقهبندی میشوند:
ž سایتهای خبری
ž شبکههای اجتماعی
ž بازیهای آنلاین
ž انجمنهای گفتگو و فروشگاههای اینترنتی
ویژگی خاص این سایتها در ارائه اطلاعات مفید برای کاربران در بازههای زمانی کوتاه است. وب سایتهایی که اطلاعات مورد نیاز کاربران را در بازههای زمانی کوتاه ارائه میدهند همواره بازدید بالایی دارند. از نمونه این سایتها میتوان به سایتهائی که در زمینه نرخ ارز، آب و هوا، قیمت سکه و طلا و ارائه اخبار روز فعالیت میکنند، اشاره کرد.
ممکن است شما نیز یکی از افرادی باشید که به یک سایت اینترنتی وفادار هستید و هر زمان که به اینترنت مراجعه میکنید، سایت مورد نظر یکی از سایتهائی است که به آن سر میزنید. در واقع شما یکی از کاربران وفادار سایت فوق هستید. دلیل اینکه همواره به این سایت مراجعه میکنید چیست؟ چرا سایتهای خبری و سایتهایی که اطلاعاتی از قبیل نرخ ارز، قیمت خودرو، قیمت سکه و طلا را ارائه میدهند، همواره جز پربازدیدترین سایتها هستند؟
برخی از ویژگیهایی که باعث افزایش میزان وفاداری کاربران به سایت میشوند عبارتند از:
ž ارائه اطلاعات مفید و جذابی که کاربران به آن نیاز دارند؛ مانند: جدیدترین اخبار و اطلاعات روز.
ž فرکانس بروزرسانی اطلاعات منظم و در بازه زمانی کوتاه باشد. کاربران یک سایت به صورت ناخودآگاه فرکانس بازدید خود را با فرکانس بروزرسانی سایت تطبیق میدهند. اگر یک کاربر در روز سه مرتبه به سایت شما مراجعه کند و تغییری در محتوای سایت مشاهده نکند، پس از آن به سراغ سایت دیگری خواهد رفت و یا فاصله زمانی بازدید از سایت شما را افزایش خواهد داد. اگر شما هر یک ساعت اطلاعات سایت خود را بروزرسانی کنید، کاربران نیز یک ساعت یکبار به سایت شما مراجعه خواهند کرد.
ž چیدمان اطلاعات به گونهای باشد که کارکردن با آن برای کاربر در نهایت سادگی باشد. هر چه کاربران سادهتر به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند بیشتر به سایت شما وفادار خواهند شد و سایت شما را به سایر سایتها ترجیح خواهند داد.
ž چیدمان اطلاعات به گونهای باشد که کاربر هر آنچه میخواهد را به راحتی پیدا کند و مطالب جذاب برای کاربر مشخص شده باشند. واقعیت این است که کاربران زمانی برای فکرکردن بر روی سایت شما ندارند و میخواهند در کوتاهترین زمان ممکن به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. اگر سایت شما اطلاعات مورد نیاز کاربران را برای آنها به سادگی در دسترس قرار ندهد، ترجیح خواهند داد که به سراغ سایتهای دیگر بروند.
ž رنگبندی سایت باید به گونهای مناسب باشد تا کاربر را خسته نکند. رنگ متن و پس زمینه سایت باید متضاد یکدیگر باشند. رنگ پس زمینه تیره و یا استفاده از عکس در پس زمینه باعث خسته شدن چشم کاربران خواهد شد.
ž قراردادن سرویسهای ارزش افزوده که زمان بازدید کاربر از سایت شما را افزایش میدهند باعث علاقه کاربران به سایت شما خواهد شد. نمایش اوقات شرعی، وضعیت آب و هوا، نرخ ارز، قیمت طلا و سکه و جدیدترین اخبار روز از جمله این سرویسها هستند. البته شما میتوانید با توجه به موضوع فعالیت سایت خود چنین سرویسهایی را ارائه دهید. به عنوان مثال اگر یک سایت ورزشی در زمینه فوتبال دارید میتوانید اطلاعاتی از قبیل زمان پخش مسابقات فوتبال از تلویزیون، جدول لیگهای فوتبال، پخش زنده نتایج فوتبال، جدول گلزنان برتر لیگ و تصویر صفحه اول روزنامههای ورزشی را در سایت خود قرار دهید.
هرچه تعداد بازدیدکنندگان بازگشتی سایت شما بیشتر باشد، مشخص کننده آن است که سایت شما توانسته در حفظ کاربران خود موفق باشد و میتوان به رشد چنین سایتی امیدوار بود. در این صورت شما دومین مرحله از مراحل موفقیت سایت را پشت سرگذاشتهاید و توانستهاید کاربران را در سایت خود حفظ کنید. حال زمان آن رسیده است که به مرحله سوم بروید.
سومین مرحله از مراحل موفقیت یک سایت، تبدیل بازدیدکننده به مشتری است. منظور از مشتری لزوماً خرید یک محصول مشخص از سایت نیست بلکه بسته به هدف سایت، ممکن است این عبارت معانی متفاوتی داشته باشد.
فرض کنید که شما یک سایت بازی آنلاین دارید و هدف شما از راه اندازی این سایت است آن است که کاربرانی که سایت شما را مشاهده میکنند در آن عضو شوند، بنابراین در درجه اول باید کاربران را به سمت سایت خود هدایت کنید، سپس اطلاعات مفیدی در سایت قرار دهید تا آنها بر روی سایت شما ماندگار شوند و در مرحله بعدی آنها را به سمت عضویت در سایت خود هدایت کنید. یک فروشگاه اینترنتی ممکن است هدفی متفاوت را دنبال کند و به دنبال فروش یک محصول خاص باشد.
در هر یک از مراحل فوق طبیعی است که تعدادی از کاربران سایت آنطور که شما میخواهید عمل نکنند و سایت شما ریزش داشته باشد. هرچه میزان ریزش سایت خود را در هر یک از مراحل کمتر کنید موفقیت شما بیشتر خواهد شد. در واقع رفتار کاربران بر روی سایت شما مانند یک قیف است که در هر مرحله از فرآیندهای آن، تعدادی از کاربران را از دست میدهید، به عنوان مثال هزار نفر وارد صفحه اصلی سایت شما میشوند، هشتصد نفر از آنها وارد صفحه محصول خواهند شد و دویست نفر آنها به سبد خرید مراجعه خواهند کرد و نهایتا ده نفر از سایت شما خرید میکنند. این حالت را میتوان به صورت یک قیف نمایش داد.
یکی از ابزارهای مناسب برای شبیه سازی و بررسی ریزش قیف گونه کاربران ابزار تجزیه و تحلیل گوگل[8] است. با استفاده از این ابزار میتوانید بر روی سایت خود هدف تعیین کرده و شبیهسازی قیف[9] را بررسی نمایید. در بخش تحلیل سایت بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.
یکی از مهمترین عواملی که باعث خواهد شد از نرخ ریزش سایت شما کاسته شود «اعتمادسازی» است. هر چه میزان اعتمادسازی در سایت شما بیشتر باشد، میزان فروش شما بیشتر خواهد بود. در ایران، فروشگاههای اینترنتی که تلفن ثابت و مکان فیزیکی مشخصی ندارند فروش کمتری دارند، زیرا کاربران کمتر به چنین سایتهائی اطمینان میکنند. برخی از عواملی که بر روی افزایش اعتمادسازی تاثیر دارند عبارتند از:
· اطلاعات تماس خود را به صورت کامل در سایت قرار دهید تا خریداران بتوانند به راحتی با شما تماس بگیرند. در صورتی که مکان فیزیکی دارید حتما آدرس محل کار خود را در سایت قرار دهید، همچنین گذاشتن تلفن ثابت میتواند جلب اعتماد بیشتری نسبت به تلفن همراه در مخاطب ایجاد کند.
· فرآیند خرید و نحوه ثبت سفارش را به صورت شفاف بیان کنید. برخی از این مراحل شامل: نحوه دریافت مبلغ سفارش، زمان تحویل محصول، نحوه بسته بندی و… هستند.
· صادق باشید و صادقانه مزایا و معایب محصولات سایت خود را بنویسید. نوشتن متنهای تبلیغاتی فریبنده اگر هم کمکی به افزایش فروش سایت شما بکند، موقتی خواهد بود.
· کلیه هزینههای مرتبط با سفارش را برای خریدار مشخص کنید. به عنوان مثال اگر مالیات ارزش افزوده به قیمت خرید اضافه میشود بهتر است این موضوع را در کنار قیمت محصول به اطلاع کاربر برسانید و یا در قیمت اولیه لحاظ کنید. بسیاری از کاربران، زمانی که در فاکتور نهایی مبلغ مالیات ارزش افزوده را مشاهده کنند، سبد خرید را ترک خواهند کرد.
· توضیحات کامل فنی و تصاویر و ویدئوهای مرتبط با محصولات را در سایت قرار دهید. به دلیل اینکه محصولات در اینترنت قابل لمس نیستند، این نگرانی در خریدار بوجود میآید که ممکن است کالای خریداری شده کیفیت مناسبی نداشته باشد و یا حتی اندازه واقعی آن با تصویری که در سایت فروشگاه آمده است متفاوت باشد. لذا هر چه توضیحات فنی و دقیقتری راجع به محصولات بدهید اطمینان بیشتری برای خریدار در این زمینه ایجاد میکنید.
· با قراردادن مقالات مرتبط با موضوع فعالیت، سایت خود را به عنوان یک فروشنده حرفهای که اطلاعات کاملی در مورد محصولاتی که ارائه میدهد دارد، معرفی کنید.
· گارانتی کردن محصولات، یکی از بهترین راه کارهائی است که میتوانید جهت افزایش حس اعتماد در مشتریان سایت خود ایجاد کنید. شما میتوانید با توجه به نوع محصولات/خدماتی که ارائه میدهید، مدت زمان گارانتی را مشخص کنید و ضمانت دهید که پول مشتری را در صورتی که محصول دریافتی کیفیت لازم را نداشته باشد و یا معیوب باشد، پس خواهید داد.
· امنیت تراکنش سایت نیز تاثیر بسیار زیادی در زمینه اعتمادسازی نزد مشتریان دارد. در صورتی از درگاه اینترنتی بانکها در ایران استفاده میکنید، لوگوی بانکی که با شما همکاری دارد را برای اطمینان کاربران در سایت خود درج کنید. به دلیل اینکه عملیات پرداخت در درگاه اینترنتی توسط بانک تضمین میشود شما دغدغهای در این زمینه نخواهید داشت، اما برای اطمینان کاربر از عدم هک شدن میتوانید از پروتکل ایمن https به جای http در زمان ورود به سایت و ثبت سفارش استفاده کنید.
· همواره از این موضوع اطمینان حاصل کنید که در فرآیند خرید و بخشهای داخلی سایت هیچگونه خطائی ندارید و محتوای مناسبی را در هر بخش قرار دادهاید، زیرا در غیر اینصورت، این موضوع تاثیر منفی بر ذهن کاربران خواهد گذاشت.
· از قراردادن تبلیغات و اطلاعات آزاردهنده در سایت خود جدا خودداری کنید و سعی کنید فرآیند خرید را به سادهترین روش برای مخاطب ایجاد کنید. هر چه فرآیند خرید از سایت سادهتر باشد ریزش سایت شما نیز کمتر خواهد بود.
· در زمان مشاهده اطلاعات محصول، نظرات سایر کاربران و امتیاز کسب شده توسط آن محصول را نمایش دهید و اجازه دهید که کاربران نظرات خود را برای محصولات مختلف ارسال کنند. خریدار با مشاهده نظرات سایر کاربران، اطمینان بیشتری نسبت به کیفیت محصول پیدا خواهد کرد.
· رضایتنامه مشتریان قبلی و نظر آنها را نسبت به تجربه خریدشان از سایت شما دریافت کرده و در سایت خود قرار دهید.
· از گرافیک شکیل و متناسب با موضوع فعالیت خود در سایت استفاده کنید. کاربران کمتر به سایتهایی که ظاهر مناسبی ندارند اطمینان میکنند.
· پشتیبانی آنلاین داشته باشید، این موضوع به خریدار کمک خواهد کرد که قبل از خرید سوالات و شبهاتی را که دارد با شما مطرح کند و پس از آن اقدام به خرید نماید.
· در صورتی در انجمنهای صنفی، علمی و … عضو هستید و یا سایت شما جایزه و نشان خاصی کسب کرده است، حتما لوگوی آن را در سایت خود قراردهید.
با توجه به مطالب ارائه شده در این فصل، متوجه شدیم که صرفاً آوردن بیننده به سایت کافی نیست و پس از این مرحله باید بتوانیم با ایجاد محتوای مناسب و جذابیتهای مورد نیاز کاربران، آنها را در سایت خود نگه داریم و سپس با ایجاد اطمینان در مخاطب بتوانیم او را در سایت خود حفظ کرده و نهایتا اطلاعات بینندگان سایت خود را با دریافت کنیم. یکی از راههای برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان سایت استفاده از پست الکترونیک است.
در فصل 6 روشهای مختلف بازاریابی از طریق پست الکترونیک را بررسی خواهیم کرد. در واقع سومین مرحله از موفقیت سایت به این موضوع بستگی دارد که شما تا چه میزان میتوانید ارتباطی موثر و همیشگی با بازدیدکنندگان سایت خود داشته باشید و آنها را به مشتریانِ ثابت و دائم سایت خود تبدیل کنید.
[1] Referral
[2] Email
[3] Bounce Rate
[4] Fan Page
[5] PPC : Pay Per Click
[6] Google Analytics
[7] Returning visitors (بازدیدکنندگان بازگشتی)
[8] Google Analytics
[9] Funnel Visualization