بازاریابی اینترنتی – مقدمه

مقدمه

شرکتهاي اينترنتي به سرعت در حال رشد هستند و هر روز سهم بيشتري از اقتصاد را به خود اختصاص مي­دهند. در گذشته شرکتها و کارخانه­هاي فيزيکي بزرگترين و پردرآمدترين شرکتها در دنيا بودند ولي امروزه شرکتهاي اينترنتي جاي آنها را گرفته­اند و هم سطح شرکتهاي بزرگ نفتي در رده بندي شرکتهاي برتر دنيا قرار دارند. به عنوان مثال شرکتهايي چون گوگل، ياهو و فيسبوک جای شرکتهايي چون کوکاکولا و جنرال موتورز را در صدر ليست برترين شرکتهاي دنيا گرفته­اند.

اين پديده از این رو ناشی می­شود که با توجه به خدمات روز افزون اينترنتي که به مردم ارائه مي­شود، آنها را از مراجعه حضوري به ادارات، مغازه­ها و فروشگاهها بي نياز مي­کند، مشتري­ها از مغازه­ها و فروشگاه­هاي فيزيکي به فروشگاه­ها و سايتهاي اينترنتي مهاجرت کرده­اند و خريدهاي خود را از طريق اينترنت انجام مي­دهند. اين تغيير رفتار در مصرف کننده­ها باعث شده است که اقتصاد جديدي در اينترنت شکل گيرد و شرکتها و کسب و کارهاي جديد بسياري در اينترنت بوجود آید. ايران نيز از اين قاعده مستثنا نيست و تحت تاثير تحولات اينترنت قرار گرفته و در آينده­ای نزديک این تاثیرات بيشتر نیز خواهد شد.

از طرف دیگر کامپیوتر و تلفن همراه در دسترس­ترین وسیله­هایی است که امروزه هر شخص در کنار خود دارد و بوسیله آنها می­تواند به اینترنت دسترسی پیدا کرده و اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کند. بسیاری از افراد برای اینکه به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند از موتورهای جستجو استفاده می­کنند. یکی از کاربردهای مفید موتورهای جستجو پیداکردن پاسخ سوالات مختلف کاربران است. به عنوان مثال یکی از راه­های مفید برای یافتن مشخصات فنی یک محصول و یا قیمت آن موتورهای جستجو هستند. همچنین شما می­توانید علاوه بر موارد فوق اطلاعات مناسبی در مورد فروشندگان یک محصول خاص را در اینترنت پیدا کنید.

طبق آمار منتشر شده توسط موسسه کام­اسکور[1] در سال 2012 ، در کشور آمریکا 89% افرادی که قصد خرید دارند قبل از اقدام به خرید به صورت آنلاین راجع به محصول مورد نظر خود تحقیق کرده و سپس اقدام به خرید آن محصول می­کنند. این درحالی است که تنها 7% فروشندگان خرد در آمریکا اقدام به فروش آنلاین محصولات خود می­کنند و 93% دیگر از این بازار بی­بهره هستند. با توجه به آمار فوق حتی اگر شخصی یک فروشگاه فیزیکی دارد و برنامه­ای برای فروش آنلاین محصولات خود ندارد می­تواند از اینترنت به عنوان محلی برای معرفی محصولات/خدمات خود استفاده کند و ارتباط خود با مصرف­کنندگان را از ارتباط آنلاین به ارتباط آفلاین تبدیل کند.

متاسفانه آمار دقیقی از تعداد کاربران اینترنت و فروشندگان اینترنتی در ایران در دست نیست، اما آنچه مسلم است با توجه به رشد تکنولوژی و سرعت اینترنت در سالهای اخیر در ایران از یک طرف و رشد جمعیت جوان کشور از طرف دیگر، اینترنت یک بازار بکر برای سرمایه گذاری و کسب درآمد است. طبق بازخوردهایی که در سالهای اخیر از مشتریان خود داشتم، حتی بسیاری از کسب و کارهای صنعتی در ایران که تا پیش از این اقدام به فروش سنتی می­کرده­اند به اهمیت موتورهای جستجو پی برده­اند و به دنبال توسعه کسب و کار خود در فضای مجازی هستند.

یکی از مهمترین مزایای بازار اینترنت این است که شما برای شروع یک کسب و کار اینترنتی نیاز به سرمایه زیادی ندارید. به عنوان مثال شما می­توانید یک فروشگاه اینترنتی را با سرمایه­ای بسیار کمتر از یک فروشگاه فیزیکی راه­اندازی کرده و از طریق آن کسب درآمد کنید. مزیت دیگر راه اندازی کسب و کار اینترنتی عدم محدودیت زمانی و مکانی است. طبق آمار بدست آمده بیشترین فروش محصولات اینترنتی بین ساعات 11 تا 12 شب اتفاق می­افتد در حالیکه بسیاری از فروشگاه­های فیزیکی در آن ساعات تعطیل هستند.

نکته جالب دیگر در مورد فروشگاه­های اینترنتی در ایران این است که اکثر فروش محصولات آنها در شهرستانها اتفاق می­افتد در حالیکه یک فروشگاه فیزیکی تنها در محل فیزیکی که قراردارد می­تواند محصولات خود را ارائه داده و به فروش برساند. خوشبختانه زیرساخت­های تجارت الکترونیک مانند پرداخت آنلاین از طریق بانک­ها و سرویس­های ارسال پستی در ایران به خوبی ایجاد شده و شما می­توانید به خوبی از آن بهره ببرید و این موضوع باعث خواهد شد که افراد مختلف در شهرهای دورافتاده نیز بتوانند از آخرین اطلاعات روز بهره برده و محصولات مورد نیاز خود را از طریق اینترنت تهیه کنند.

لازمه ورود به هر بازار جدیدی داشتن دانش مربوط به آن بازار، اطلاع از چگونگی فعالیت و تلاش برای موفقیت در آن است. بسیاری از افرادی که با دید غیر واقعی و خوشبینانه وارد بازار اینترنت می­شوند و اطلاعات کافی در مورد بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک ندارند در مدت کوتاهی نا­امید شده و دست از فعالیت می­کشند. تنها درصد کمی از افراد که با اصول بازاریابی اینترنتی و بهینه سازی سایت آشنا هستند، موفق به کسب درآمد مناسب از طریق کسب و کار اینترنتی می­شوند. در نظر داشته باشید، همانگونه که یک فروشگاه در یک کوچه خلوت و کم رفت و آمد نمی­تواند فروش خوبی داشته باشد، یک فروشگاه اینترنتی که بازدید مناسبی ندارد نیز نمی­تواند به موفقیت دست پیدا کند.

با توجه به اینکه بازار اینترنت یک بازار نو با پتانسیل بالا محسوب می­شود قطعا هر چه زودتر پا به عرصه این بازار بگذارید در آینده بهتر می­توانید از آن استفاده لازم را ببرید. در حال حاضر با وجود اینکه نسل جوان جامعه علاقه زیادی به اینترنت از خود نشان می­دهد و استفاده لازم را از آن می­برند اما در بسیاری از مشاغل مختلف، فعالیت زیادی در اینترنت صورت نمی­گیرد. به همین دلیل چشم انداز بسیار روشنی برای کسب و کارهای اینترنتی در ایران وجود دارد. هدف از نگارش این کتاب آن است که راهکارهای مرتبط با بازاریابی اینترنتی و افزایش بازدیدکننده سایت را به شما آموزش دهم تا بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را رونق ببخشید و با بینش عمیق­تری به این بازار وارد شوید.


[1] ComScore

مطالب مرتبط

درباره سامانه برندینگ ایران
گروه برندینگ ایران به منظور ارائه راهکارهای نوین فروش ، بازاریابی و برندینگ ایجاد شده است. این مجموعه تلاش دارد با ارائه نرم افزار ها و تکنولوژی های روز دنیا شرکت ها و مجموعه های کوچک و بزرگ را به سوی موفقیت سوق دهد و تا رسیدن به هدف با شرکت و مجموعه همراه و همگام باشد. در این راه گروه برندینگ ایران از افراد کارپشته و فنی استفاده می نماید که هم از نظر تجربه کاری و هم از نظر آکادمیک در مرتبه بالایی قرار دارند و با استفاده از روحیه کار تیمی، مشتری را در راه رسیدن به موفقیت همراهی خواهند کرد.

© 2024 - کلیه حقوق مادی و معنوی به سامانه برندینگ ایران تعلق دارد