مقدمه
شرکتهاي اينترنتي به سرعت در حال رشد هستند و هر روز سهم بيشتري از اقتصاد را به خود اختصاص ميدهند. در گذشته شرکتها و کارخانههاي فيزيکي بزرگترين و پردرآمدترين شرکتها در دنيا بودند ولي امروزه شرکتهاي اينترنتي جاي آنها را گرفتهاند و هم سطح شرکتهاي بزرگ نفتي در رده بندي شرکتهاي برتر دنيا قرار دارند. به عنوان مثال شرکتهايي چون گوگل، ياهو و فيسبوک جای شرکتهايي چون کوکاکولا و جنرال موتورز را در صدر ليست برترين شرکتهاي دنيا گرفتهاند.
اين پديده از این رو ناشی میشود که با توجه به خدمات روز افزون اينترنتي که به مردم ارائه ميشود، آنها را از مراجعه حضوري به ادارات، مغازهها و فروشگاهها بي نياز ميکند، مشتريها از مغازهها و فروشگاههاي فيزيکي به فروشگاهها و سايتهاي اينترنتي مهاجرت کردهاند و خريدهاي خود را از طريق اينترنت انجام ميدهند. اين تغيير رفتار در مصرف کنندهها باعث شده است که اقتصاد جديدي در اينترنت شکل گيرد و شرکتها و کسب و کارهاي جديد بسياري در اينترنت بوجود آید. ايران نيز از اين قاعده مستثنا نيست و تحت تاثير تحولات اينترنت قرار گرفته و در آيندهای نزديک این تاثیرات بيشتر نیز خواهد شد.
از طرف دیگر کامپیوتر و تلفن همراه در دسترسترین وسیلههایی است که امروزه هر شخص در کنار خود دارد و بوسیله آنها میتواند به اینترنت دسترسی پیدا کرده و اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کند. بسیاری از افراد برای اینکه به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند از موتورهای جستجو استفاده میکنند. یکی از کاربردهای مفید موتورهای جستجو پیداکردن پاسخ سوالات مختلف کاربران است. به عنوان مثال یکی از راههای مفید برای یافتن مشخصات فنی یک محصول و یا قیمت آن موتورهای جستجو هستند. همچنین شما میتوانید علاوه بر موارد فوق اطلاعات مناسبی در مورد فروشندگان یک محصول خاص را در اینترنت پیدا کنید.
طبق آمار منتشر شده توسط موسسه کاماسکور[1] در سال 2012 ، در کشور آمریکا 89% افرادی که قصد خرید دارند قبل از اقدام به خرید به صورت آنلاین راجع به محصول مورد نظر خود تحقیق کرده و سپس اقدام به خرید آن محصول میکنند. این درحالی است که تنها 7% فروشندگان خرد در آمریکا اقدام به فروش آنلاین محصولات خود میکنند و 93% دیگر از این بازار بیبهره هستند. با توجه به آمار فوق حتی اگر شخصی یک فروشگاه فیزیکی دارد و برنامهای برای فروش آنلاین محصولات خود ندارد میتواند از اینترنت به عنوان محلی برای معرفی محصولات/خدمات خود استفاده کند و ارتباط خود با مصرفکنندگان را از ارتباط آنلاین به ارتباط آفلاین تبدیل کند.
متاسفانه آمار دقیقی از تعداد کاربران اینترنت و فروشندگان اینترنتی در ایران در دست نیست، اما آنچه مسلم است با توجه به رشد تکنولوژی و سرعت اینترنت در سالهای اخیر در ایران از یک طرف و رشد جمعیت جوان کشور از طرف دیگر، اینترنت یک بازار بکر برای سرمایه گذاری و کسب درآمد است. طبق بازخوردهایی که در سالهای اخیر از مشتریان خود داشتم، حتی بسیاری از کسب و کارهای صنعتی در ایران که تا پیش از این اقدام به فروش سنتی میکردهاند به اهمیت موتورهای جستجو پی بردهاند و به دنبال توسعه کسب و کار خود در فضای مجازی هستند.
یکی از مهمترین مزایای بازار اینترنت این است که شما برای شروع یک کسب و کار اینترنتی نیاز به سرمایه زیادی ندارید. به عنوان مثال شما میتوانید یک فروشگاه اینترنتی را با سرمایهای بسیار کمتر از یک فروشگاه فیزیکی راهاندازی کرده و از طریق آن کسب درآمد کنید. مزیت دیگر راه اندازی کسب و کار اینترنتی عدم محدودیت زمانی و مکانی است. طبق آمار بدست آمده بیشترین فروش محصولات اینترنتی بین ساعات 11 تا 12 شب اتفاق میافتد در حالیکه بسیاری از فروشگاههای فیزیکی در آن ساعات تعطیل هستند.
نکته جالب دیگر در مورد فروشگاههای اینترنتی در ایران این است که اکثر فروش محصولات آنها در شهرستانها اتفاق میافتد در حالیکه یک فروشگاه فیزیکی تنها در محل فیزیکی که قراردارد میتواند محصولات خود را ارائه داده و به فروش برساند. خوشبختانه زیرساختهای تجارت الکترونیک مانند پرداخت آنلاین از طریق بانکها و سرویسهای ارسال پستی در ایران به خوبی ایجاد شده و شما میتوانید به خوبی از آن بهره ببرید و این موضوع باعث خواهد شد که افراد مختلف در شهرهای دورافتاده نیز بتوانند از آخرین اطلاعات روز بهره برده و محصولات مورد نیاز خود را از طریق اینترنت تهیه کنند.
لازمه ورود به هر بازار جدیدی داشتن دانش مربوط به آن بازار، اطلاع از چگونگی فعالیت و تلاش برای موفقیت در آن است. بسیاری از افرادی که با دید غیر واقعی و خوشبینانه وارد بازار اینترنت میشوند و اطلاعات کافی در مورد بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک ندارند در مدت کوتاهی ناامید شده و دست از فعالیت میکشند. تنها درصد کمی از افراد که با اصول بازاریابی اینترنتی و بهینه سازی سایت آشنا هستند، موفق به کسب درآمد مناسب از طریق کسب و کار اینترنتی میشوند. در نظر داشته باشید، همانگونه که یک فروشگاه در یک کوچه خلوت و کم رفت و آمد نمیتواند فروش خوبی داشته باشد، یک فروشگاه اینترنتی که بازدید مناسبی ندارد نیز نمیتواند به موفقیت دست پیدا کند.
با توجه به اینکه بازار اینترنت یک بازار نو با پتانسیل بالا محسوب میشود قطعا هر چه زودتر پا به عرصه این بازار بگذارید در آینده بهتر میتوانید از آن استفاده لازم را ببرید. در حال حاضر با وجود اینکه نسل جوان جامعه علاقه زیادی به اینترنت از خود نشان میدهد و استفاده لازم را از آن میبرند اما در بسیاری از مشاغل مختلف، فعالیت زیادی در اینترنت صورت نمیگیرد. به همین دلیل چشم انداز بسیار روشنی برای کسب و کارهای اینترنتی در ایران وجود دارد. هدف از نگارش این کتاب آن است که راهکارهای مرتبط با بازاریابی اینترنتی و افزایش بازدیدکننده سایت را به شما آموزش دهم تا بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را رونق ببخشید و با بینش عمیقتری به این بازار وارد شوید.
[1] ComScore