در این مقاله به ۱۲ روش کم هزینه بازاراریابی می پردازیم که شما با استفاده از این روشها می توانید فروشتان را افزایش دهید. توصیه می کنم این مقاله کاربردی را از دست ندهید. راستی قبل از مطالعه این مقاله باید به شما گفت که اگر هزاران مقاله هم مطالعه کنید اما به آنها عمل نکنید هیچ اتفاقی نمی افتد. اگر واقعا می خواهید این سری عملگرا باشید این مقاله را مطالعه کنید.
۱- طرح خودتان را آماده کنید
نخستین کاری که باید انجام دهید این است که بهترین چشمانداز را برای کسبوکار خود نعریف کنید. سپس باید مسیر چگونگی رسیدن به آنها را طراحی کنید. پس از آن نوبت تهیه طرح بازاریابی (Marketing Plan) می باشد.. با انجام این کار شما برای نفوذ به بازار، طراحی انجام میدهید و در آن ترفندهای خود را مشخص میکنید.
۲- کسب و کار دارید و وب سایت ندارید!!!
در دنیای کسبوکار امروز حتی برای کسب و کارهای بسیار کوچک نداشتن وب سایت بیمعنی می باشد ، چرا که بخشی از هویت هر کسب و کار میتواند با آن مشخص شود. اگر توانایی طراحی و ساخت یک وب سایت سفارشی برای خود ندارید، میتوانید از سایت آترین وب کمک بگیرید تا سایت شما را طراحی کند و یا اینکه می توانید محصول آموزشی طراحی سایت بدون دانش برنامه نویسی را با مبلغ ناچیزی خریداری کنید.
۳- شبکه های اجتماعی را بکار بگیرید
شبکه های اجتماعی حد و مرز بین مشتری و فروشنده را از بین برده است. هر روز شبکه های اجتماعی جدیدی ظهور پیدا می کنند. در حال حاضر شبکه اجتماعی اینستاگرام و همچنین تلگرام بسیار پر طرفدار هستند. توجه : تمام تمرکز خودتان را بر روی شبکه های اجتماعی نگذارید! تنها یکی از کانالهای بازاریابی شما باید شبکه های اجتماعی باشد ، برای اینکه کافیست تا یکی از شبکه های اجتماعی که انرژی زیادی را برایش صرف کردید مسدود شود تا تمام زحمات شما بر باد برود.
۴- هنوز با ایمیل مارکتینگ بیگانه هستید
برای اینکار نیازمند یک وب سایت و یا وبلاگ هستید. اگر وب سایت ندارید باز هم به شما پیشنهاد می کنم تا از خدمت طراحی سایت گروه برندینگ ایران استفاده کنید و یا محصول بسیار ارزان طراحی سایت بدون دانش برنامه نویسی را تهیه کنید. اگر می خواهید وبلاگ راه اندازی کنید و نمی دانید که چگونه باید راه اندازی کنید می توانید همین الان فیلم آموزشی ساخت وبلاگ را به صورت آنلاین مشاهده کنید. توجه : اگر شما شرکت هستید توصیه می کنم که یک وب سایت مستقل داشته باشید چون اعتبار شما را افزایش می دهد.
بعد از راه اندازی سایت یا وبلاگ باید فرمهایی را در سایت قرار دهید تا ایمیل بازدیدکنندگان را جمع آوری کنید و سپس ایمیل گروهی به اعضای سایت خود ارسال کنید و پیشنهادهای خودتان را از طریق ایمیل به دست آنها برسانید.
توجه : به هیچ عنوان به افرادی که نمی شناسید ایمیل ارسال نکنید و به حقوق دیگران احترام بگذارید.
۵- در انجمنهای تخصصی، حرفهای و صنفی عضو شوید.
یکی از راههای جذب مشتری ، حضور در انجمنهای حرفهای است، مواردی چون اتاقهای بازرگانی، انجمنهای صنفی و حرفهای، جایی است که بهراحتی میتوانید در جریان آخرین وضعیت کسب و کار قرار بگیرید، ارتباط برقرار کنید و مشتری جذب کنید.
۶- به نظر شما باید درباره اهمیت کارت ویزیت هم بگویم!
اگر کسب و کار خود را به تازگی راه اندازی کردید باید در اولین فرصت ممکن نسبت به ساخت کارت ویزیت، سربرگ و پاکت نامه اقدام کنید. اطمینان حاصل کنید که لوگو، آدرس سایت، شماره تلفن و هر اطلاعات لازم دیگر در آنها درج شده باشد. به تجربه ثابت شده است که مشتری با مشاهده این موارد احساس اعتماد بیشتری به شما خواهد داشت.
۷- در نشریات مرتبط با کسبوکار خود مقاله بنویسید
یکی از روشهای تبلیغات غیرمستقیم ، چاپ مقاله ای مرتبط با کسب و کار شما است که در آن میتوانید محصول یا خدمت خود را بهخوبی و با کمترین هزینه به مخاطبان مرتبط معرفی کنید.
۸- از نمایندگیهای فروش چه استفاده هایی می کنید؟
معمولا امکانات تبلیغاتی نمایندگیهای فروش یکی از ارزانترین روشهای تبلیغاتی است. در حال حاضر بسیاری از شرکتهای تولید مواد غذایی، از این روش تبلیغاتی با سوپرمارکتها استفاده میکنند.
۹- نمونه محصول ارائه کنید.
نمونه محصول خود را به هرجا که فکر میکنید به فروش شما کمک میکند، بفرستید.
۱۰- از محصول یا خدمت خود ویدئو تهیه کنید وآن را به اشتراک بگذارید
این همه موبایل بین افراد هستش که اکثر آنها هم دوربین فیلم برداری دارد. از محصولات و خدمات خود فیلمبرداری کنید و در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. نیازی نیست حتما دوربین فیلمبرداری خیلی گران قیمتی داشته باشید. چند وقت پیش برای افزایش فروش کسب و کار یکی از مشتریانم به شرکت آنها مراجعه کردم و با موبایل از محصولات و خدمات آنها فیلم گرفتم و در سایتشان و همچنین در شبکه های اجتماعی منتشر کردم. نتیجه فوق العاده بود و از تصورات خود من هم خارج بود.
۱۱- مسابقه برگزار کنید و جایزه بدهید.
با طرح سوالی مرتبط با کسبوکار یا محصول خود، مسابقه برگزار کنید و جایزه بدهید. تجربه نشان میدهد این روش تبلیغی نیز از تاثیرگذاری مناسبی بر مخاطبان برخودار می باشد.
۱۲- از افراد مختلف به عنوان عامل فروش استفاده کنید.
با در نظر گرفتن درصدی به عنوان پورسانت فروش ، میتوانید دهها ویزیتور و فروشنده مویرگی برای کسب و کار خود جذب کنید و فروشتان را به خوبی افزایش دهید.
صحبت پایانی
در این مقاله آموزشی به برخی از روشهای بازاریابی اشاره شد و شما باید در نظر داشته باشید که همیشه یک یا دو روش را برای بازاریابی و جذب مشتری انتخاب نکنید. باید تا جایی که نیروی انسانی شما جواب میدهد از کانال های مختلف بازاریابی استفاده کنید.