بازاریابی چیست . درک بهتر بازار یابی

بازاریابی فرآیند ارضای نیازها و خواسته های بشر می باشد. بازاریابی از دیدگاه فیلیپ کاتلر یعنی : فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از طریق فرآیند مبادله. در این مقاله می خواهیم به ابعاد گوناگون تعریف بازاریابی بپردازیم. شاید عنوان این مقاله خیلی کلیشه ای به نظر برسد اما باید به شما بگویم که اگر مفهوم بازاریابی را به خوبی درک کنید می توانید کسب و کارتان را متحول کنید.

نیازها و خواسته ها

رکن اساسی بازاریابی نیازها و خواسته ها می باشد. انسانها برای ادامه حیات خود نیاز به هوا ، آب ، غذا ، مسکن و پوشاک دارند. یک قدم که جلوتر برویم به آسایش ، آموزش و خدمات بر می خوریم.

محصول چیست؟

محصول برگرفته از نیازها و خواسته های انسانهای می باشد. محصول قادر به ارضای یک خواسته می باشد. نیاز بیان کننده حالت محرومیت احساس شده در افراد می باشد.این محرومیت ، آرامش ما آدمها را بر هم می زند و یک حسی را در ما ایجاد می کند تا با انگیزه فراوان بتوانیم این محرومیت را برطرف کنیم.
نیاز شخص را به حرکت درمی آورد . او را دریک حالت فعال قرار داده. به او جهت میدهد. در اینجا افراد مواردی را که ارضا کننده خواسته های او می باشد را خارج از دسترس خودش تصور می کند. به عبارت دیگر باید بگم که افراد خواسته های خودشان را در قالب محصولات می بینند. البته اینجا منظورم از محصول ، هم محصولات می باشد و هم خدمات می باشد.

مبادله

افراد دارای نیازها و خواسته هایی هستند و محصولاتی وجود دارند که می توانند آنها را ارضا کند. بازاریابی زمانی شروع می شود که فردی تصمیم می گیرد نیازها و خواسته های خود را از طریقی که به آن مبادله می گوییم ارضا کند.

مبادله یکی از ۴ روش گوناگون برای ارضای خواسته ها می باشد
اولین روش : خود تولیدی می باشد. یک انسان زمانی که گرسنه می شود ، گرسنگی خود را از طریق شکار ، ماهیگیری و میوه ها برطرف می کند. در این روش نیازی به ارتباط با دیگران ندارد. در اینجا نه بازاری هست و نه بازاریابی می باشد.
دومین روش : گرفتن از دیگران. انسان گرسنه از فرد دیگری غذا طلب می کند. یعنی در قبال گرفتن غذا فقط تشکر می کند.
سومین روش : زور می باشد! انسانی گرسنه می تواند با زور و دزدی ، از دیگران غدا بگیرد. در اینجا از همان تشکر هم دیگر خبری نیست!
چهارمین روش : مبادله. انسان گرسنه به انسان دیگری که غذا دارد مراجعه می کند و منبعی را برای دریافت غذا پیشنهاد می دهد. این منبع می تواند پول باشد و یا هر کالا و خدمات با ارزش برای صاحب غذا باشد.

بازاریابی یعنی روش چهارم

بازاریابی به منظور بدست آوردن محصولات و خدمات جهت ارضای خواسته ها و نیازها می باشد.

ویژگی های مبادله :

۱- دو شخص وجود داشته باشند
۲- هر شخص چیزی با ارزش برای طرف دیگر داشته باشد
۳- هر شخص مجاز به پذیرش و یا رد پیشنهاد شخص مقابل باشد
مبادله برای این صورت می گیرد که دو طرف بتوانند وضعیت خود را بهبود ببخشند. به این حالت می گوییم فرایند ارزش زا

بازار

مبادله به بازار ختم می شود. بازار محلی برای مبادلات بالقوه می باشد. فرض کنید شما یک محصول دارید و می خواهید محصولتان را با قیمت خیلی گران بفروشید. حالا سوالی که مطرح می باشد این هستش که آیا شخصی حاضر می شود تا محصول شما را با قیمت گرانی که تعیین کردید خریداری کند؟
حتی اگر یک نفر هم حاضر بشود تا محصول شما را خریداری کند یعنی برای محصول شما بازار وجود دارد. حالا فرض کنید که قیمت محصول خودتان را کاهش می دهید و در نتیجه تعداد افرادی که حاظر می شوند تا محصول شما را خریداری کنند افزایش پیدا می کند. در اینجا یعنی اندازه بازار بزرگ تر شده است.

صحبت پایانی

این اولین مقاله درباره بازاریابی سنتی (خارج ازمحیط وب) بود و از این به بعد برای ارتقای سطح کیفی روند سودآوری شرکتها ، انواع آموزشهای بازاریابی ، مدیریت ، کسب و کار در سایت آترین وب منتشر می شود. اگر بازاریابی را بتوانید به خوبی درک کنید و کسب و کار خود را به سمت رضایتمندی مشتری پیش ببرید حتما در کارتان موفق می شوید.

مطالب مرتبط

درباره سامانه برندینگ ایران
گروه برندینگ ایران به منظور ارائه راهکارهای نوین فروش ، بازاریابی و برندینگ ایجاد شده است. این مجموعه تلاش دارد با ارائه نرم افزار ها و تکنولوژی های روز دنیا شرکت ها و مجموعه های کوچک و بزرگ را به سوی موفقیت سوق دهد و تا رسیدن به هدف با شرکت و مجموعه همراه و همگام باشد. در این راه گروه برندینگ ایران از افراد کارپشته و فنی استفاده می نماید که هم از نظر تجربه کاری و هم از نظر آکادمیک در مرتبه بالایی قرار دارند و با استفاده از روحیه کار تیمی، مشتری را در راه رسیدن به موفقیت همراهی خواهند کرد.

© 2024 - کلیه حقوق مادی و معنوی به سامانه برندینگ ایران تعلق دارد