بازاریابی اینترنتی – بازاریابی ویروسی

فصل هفتم – بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی، روشی نوین از بازاریابی اینترنتی است

 که با رشد شبکه های اجتماعی در اینترنت اهمیتی چندین برابر پیدا کرده است.

فصل 7- بازاریابی ویروسی[1]

ویروس­ها باعث سرماخوردگی می­شوند، یک ویروس در کوتاه­ترین زمان در همه جا پخش می­شود. ویروس یک پوشش پروتئینی است، ویروس­ها با اتصال به سلول­های زنده مواد ژنتیک خود را وارد آن کرده و خود را تکثیر می­کنند. یک ویروس مهاجم می­تواند سلول زنده را تبدیل به کارخانه تولید ویروس کند، تکثیر ویروس­ها به صورت نمایی صورت می­گیرد. بازاریابی ویروسی در اینترنت نیز به همین روال کار می­کند و اطلاعاتی با دست بدست شدن بسرعت منتشر می­شود. البته بازاریابی ویروسی تنها محدود به اینترنت نمی­شود، بلکه بازاریابی ویروسی یک روش نوین بازاریابی است که با استفاده از رسانه­های مختلف قابل انجام است.

زمانی که شما یک رسانه اجتماعی تولید می­کنید و آن را در یک شبکه اجتماعی به اشتراک می­گذارید، دوستان شما آن را می­بینند و برای دوستان خود به اشتراک می­گذارند، دوستان آنها نیز همین کار را انجام می­دهند و رسانه فوق با سرعت بسیار زیادی در شبکه اجتماعی گسترش می­یابد و به صورت نمایی پخش می­شود. این رفتار اجتماعی، پایه و اساس بازاریابی ویروسی را تشکیل می­دهد. بازاریابی ویروسی در واقع یک روش تبلیغاتی موثر و کم هزینه است که می­تواند جایگزین سایر روش­های تبلیغاتی شود و یا در کنار آنها اجرا شود.

مغز انسان از دو طریق عملیات یادگیری را انجام می­دهد:

طبقه­بندی: طبقه­بندی به این صورت انجام می­شود که ما هر شی جدیدی که می­بینیم با توجه به ویژگی­هائی که دارد در ذهن خود طبقه­بندی می­کنیم. به عنوان مثال اگر شکل 7-1 را برای بار اول ببینیم، در ذهن خود با توجه به ویژگی­هائی که دارد آن را در یک گروه قرار می­دهیم. ویژگی­های این شی عبارتند از: جنس آن، تعداد پایه، نحوه ایستادن بر روی زمین و صفحه روئی آن. با توجه به این ویژگی­ها، شی فوق را در گروه میزها قرار می­دهیم و متوجه می­شویم که یک میز است. گرچه ممکن است تمام میزهائی که تا به حال دیده باشیم چهار پایه داشته باشند اما با توجه به نقاط مشترک این شی با میزهائی که تا کنون دیده­ایم آن را در گروه میز­ها قرار می­دهیم.

شکل 7-1- شی جدید

تقلید: انسان از زمان تولد در حال تقلید است و حتی زمانی که در یک جامعه بزرگتر قرار می­گیرد، رفتارهای آن جامعه را تقلید می­کند. به عنوان مثال اگر شما به یک مهمانی دعوت شده باشید و بدانید که تمام مهمانان کت و شلوار می­پوشند به احتمال زیاد شما نیز چنین کاری خواهید کرد، یا اگر تمام دوستان شما در خانه خود میز سه پایه شکل 7-1 را بگذارند، شما نیز تمایل به خرید این میز پیدا می­کنید.

معمولاً انسان­ها از افرادی تقلید می­کنند که نزد آنها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. اگر محبوبترین فردی که می­شناسید تلفن همراه بخصوصی را بخرد شما نیز به آن مدل تلفن همراه، علاقه­مند خواهید شد. تقلید یکی از ویژگی­های مغز انسان است که در بازاریابی ویروسی مورد توجه قرار گرفته است. 

فرض کنید شما همچنان به دنبال راهی برای فروش شکلات هستید. متوجه می­شوید که در دانشگاه فردی وجود دارد که تمام هم­کلاسی­هایش او را به عنوان فردی محبوب قبول دارند. وقتی که از او می­پرسید محبوب­ترین فرد دانشگاه کیست؟ شخص دیگری را به شما معرفی می­کند و پس از چند مرحله تحقیق، محبوب­ترین دانشجو را پیدا می­کنید. با در نظر گرفتن یک استراتژی برای بازاریابی ویروسی، شما می­توانید محصولات خود را به صورت رایگان به فرد مورد نظر بدهید. پس از این مرحله اتفاقی که می­افتد این است که سایر دانشجویان از دانشجوی محبوب خود تقلید کرده و شروع به خرید محصولات شما خواهند کرد و پس از مدتی ممکن است تمام دانشجویان مشتری محصولات شما شوند.

در حالت عادی نیز وقتی شما می­خواهید محصولی را خریداری کنید، اولین کاری که انجام می­دهید این است که از دوستان خودتان که قبلا محصول مشابهی خریداری کرده­اند بپرسید که از محصول فوق رضایت دارند یا خیر و چه محصولی را برای خرید به شما پیشنهاد می­دهند.

یک مثال قدیمی از بازاریابی ویروسی، نامه­ای بود که مضمون آن حاوی این جمله بود: «پس از خواندن این نامه اگر می­خواهید مشکلی برای شما بوجود نیاید آن را 10 بار کپی کنید و بین دوستانتان پخش کنید.» افراد زیادی بودند که مطالب نامه را جدی گرفته و اقدام به این کار ­کردند، نتیجه کار به جایی رسید که این نامه به سرعت در بین مردم پخش شد و به دست افراد مختلفی رسید.

بازاریابی ویروسی دو ویژگی خاص دارد:

1.      هیچ هزینه­ای ندارد و هزینه آن تقریبا صفر است.

2.   ارتباطات در بازاریابی ویروسی برخلاف سایر روش­های بازاریابی که به صورت بازاریاب-مصرف­کننده صورت می­گیرد، به صورت مصرف­کننده-مصرف­کننده می­باشد.

شبکه­های اجتماعی بستری بسیار مناسب برای این روش بازاریابی ایجاد کرده­اند که می­توانید از آن بهره برداری کنید. یک رسانه اجتماعی جذاب می­تواند به سرعت در بستر اینترنت منتشر شده و علامت تجاری[2] شما را برای افراد بسیار زیادی تبلیغ کند. شما می­توانید با توجه به مدل درآمدزائی کسب و کار اینترنتی که دارید استراتژی مشخصی را در شبکه­های اجتماعی با استفاده از بازاریابی ویروسی دنبال کنید.

بازاریابی ویروسی تنها از طریق شبکه­های اجتماعی انجام نمی­شود، شما می­توانید با استفاده از رسانه­های زیر اقدام به بازاریابی ویروسی کنید:

·        شبکه­های اجتماعی

·        پست الکترونیک

·        ارسال پیامک

·        نرم افزارهای موبایل

·        وبلاگ­ها، انجمن­های اینترنتی و سایر ابزارهای ارتباط جمعی

شما می­توانید هدایای رایگان در زمینه کاری خود ایجاد کنید و آنها را از طرق مختلف منتشر کنید.

بازاریابی ویروسی با استفاده از پست الکترونیک

شما می­توانید با ارسال پست الکترونیک­های جذاب و مفید برای کاربران که حاوی تبلیغات محصولات شما نیز هست، بازاریابی ویروسی انجام دهید. هر کاربر که پست الکترونیک را دریافت می­کند در صورتی که حاوی مطالب جالبی باشد آن پست الکترونیک را برای دوستان خود ارسال می­کند و این اتفاق می­تواند تا چندین مرحله ادامه پیدا کند.

بازاریابی ویروسی با استفاده از پیام کوتاه

یک پیامک جذاب می­تواند به سرعت در بین افراد مختلف پخش شود و با توجه به در دسترس بودن تلفن همراه، ضریب دسترسی بسیار بالائی داشته باشد. نکته بسیار مهم در بازاریابی ویروسی این است که شما کنترلی بر جامعه هدفی که می­خواهد پیام شما را ببیند ندارید و این موضوع ممکن است باعث شود که به علامت تجاری شما آسیب وارد شود.

یک مثال جالب در این زمینه شایعه مشاهده لوگوی شرکت پپسی در ماه در تاریخ 16 خرداد 1391 از ایران بود، شایعه فوق به طرز عجیب و سریعی بین مردم پخش شد. این شایعه باعث شد که برند پپسی چند هفته­ای در زبان افراد مختلف باشد. البته این روش بازاریابی ویروسی نه تنها  کمکی به علامت تجاری شما نخواهد کرد بلکه باعث خواهد شد که به اعتبار علامت تجاری شما لطمه وارد شود، اما همواره می­توان از روش­های خلاقانه­ در این زمینه بهره برد.  

بازاریابی ویروسی با استفاده از نرم افزارهای موبایل

با افزایش تلفن­های همراه هوشمند، نرم افزارهای موبایل نیز رو به افزایش هستند. ایجاد یک نرم افزار موبایل مفید در زمینه فعالیت اینترنتی شما و نصب آن توسط کاربران می­تواند کمک زیادی به توسعه علامت تجاری شما بکند.

بازاریابی ویروسی با استفاده از وبلاگ

برخی از وبلاگها و وب سایت­های اینترنتی با توجه به بازدید بالائی که دارند به عنوان یک مرجع در زمینه فعالیت خود شناخته می­شوند. اکثر این وبلاگ­ها امکانی را با عنوان پست مهمان در خود قرارداده­اند تا افراد دیگر بتوانند مطالب و مقالات مفید را برایشان ارسال کنند. شما با انتشار مطالب خود در این وبلاگ­ها نه تنها باعث خواهید شد که خوانندگان آن سایت مطالب شما را دنبال کنند بلکه وبلاگ­های دیگر نیز اقدام به کپی کردن مقاله شما خواهند کرد و این موضوع باعث خواهد شد که مطلب شما به سرعت در اینترنت پخش شود.

بازاریابی ویروسی با استفاده از انجمن­های اینترنتی[3]

روبات­های زیادی در اینترنت وجود دارند که محتوای تولید شده در انجمن­های اینترنتی را به صورت خودکار کپی کرده و در سایت­های اینترنتی منتشر می­کنند. مطالبی که در انجمن­های معروف اینترنتی منتشر می­شوند این پتانسیل را دارند که در مدت کوتاهی به صورت ویروسی در اینترنت گسترش یابند. تولید مطلب در انجمن­های اینترنتی نیز یکی از روش­های مرسوم در بازاریابی ویروسی است.

بزرگترین مشکلی که بازاریابی ویروسی دارد این است که شما کنترلی بر روی نحوه انتشار مطالب ندارید و به همین دلیل ممکن است مطالب به مشتریان هدفی که انتظارش را دارید ارسال نشود و یا اینکه به علامت تجاری شما آسیب برسد. از طرف دیگر آمار دقیقی از نحوه انتشار مطالب نیز وجود ندارد، البته برخی از شبکه­های اجتماعی مانند فیسبوک[4] این امکان را در اختیار مدیران صفحات سایت[5] خود قرار داده اند که آمار نحوه انتشار مطالب و تعداد افرادی که راجع به موضوعات مختلف بحث می­کنند را مشاهده کنند اما در حالت کلی چنین امکانی وجود ندارد.

سیستم همکاری در فروش[6]

سیستم همکاری در فروش نیز یکی از روش­های افزایش فروش است که می­توانید از آن استفاده کنید. کاری که باید انجام دهید این است که برای اعضا سایت خود کد همکاری در فروش تعریف کنید و سپس به آنها لینک مربوط به کد خودشان را بدهید تا از طریق آن اقدام به تبلیغ و فروش محصولات شما بکنند. شما می­توانید افرادی را که از طریق این افراد به سمت سایت شما هدایت شده­اند شناسایی کرده و به ازا خریدی که از محصولات شما می­کنند درصد مشخصی را به معرف آنها به عنوان پورسانت معرفی، اختصاص دهید.

یکی از موفق­ترین نمونه­های جهانی این کار، سایت clickbank.com است. سایت کلیک بانک، در حال حاضر دارای رتبه 350 در بین تمام سایت­های دنیا از نظر بازدید است و فروش روزانه این سایت به بیش از 7 میلیون دلار می­رسد. کلیک بانک برای محصولات الکترونیکی خود تا حدود 75% کارمزد همکاری در فروش در نظر گرفته است که مبلغ قابل توجهی است. همین موضوع باعث شده که افراد مختلف در سراسر دنیا اقدام به تبلیغ و فروش محصولات این سایت بکنند.

روش­های معرفی در سیستم همکاری به صورت زیر هستند:

استفاده از پست الکترونیک دوستان و ارسال لینک برای آنها : در این حالت از کاربر می­خواهید که با وارد کردن پست الکترونیک دوستان خود، وب سایت شما را به آنها معرفی کند. همچنین می­توانید ابزارهائی برای راحتی کاربر ایجاد کنید تا به صورت خودکار به سرویس پست الکترونیک او متصل شده و از آن طریق فهرست دوستان کاربر را استخراج کنید.

ایجاد سایت (یا وبلاگ) و قراردادن لینک محصولات مورد نظر به همراه کد همکاری در فروش در آن: در این حالت شما لینک مربوط به کاربر را به همراه بنرهایی که برای این کار آماده کرده­اید در اختیارش قرار می­دهید. سپس از کاربر می­خواهید که لینک یا بنرهای فوق را در سایت­ خودش قرار دهید و هر شخصی که از طریق لینک مورد نظر وارد سایت شما شود به صورت خودکار عملیات همکاری در فروش برایش اعمال می­شود.

ایجاد وب سایت فروشگاه محصولات به صورت همکاری در فروش: ممکن است بسیاری از کاربران سایت نداشته باشند و یا از نظر تکنیکی اطلاعات زیادی در این مورد نداشته باشند. شما می­توانید یک فروشگاه ساز ایجاد کنید که قالب آن قابل تغییر باشد و برای هر کاربر در آدرسی که برایش مشخص می­کنید و یا دامنه شخصی که دارد این سیستم را راه اندازی کنید.

قطعا اگر سیستم همکاری در فروش به خوبی اجرا شود و منافع افراد مختلف سیستم در آن به خوبی رعایت شود و از همه مهمتر اینکه محصول مفیدی را ارائه دهید که کاربران به آن نیاز داشته باشند، نتیجه بسیار مناسبی خواهید گرفت. با توجه به نوع کسب و کار اینترنتی که دارید، می­توانید یکی از ابزارهای فوق را برای بازاریابی ویروسی محصولات/خدمات خود استفاده کنید. در فصل بعد در مورد ایجاد باشگاه مشتریان که یکی از موثرترین روش­های ایجاد حس وفاداری و علاقه در مشتریان است صحبت خواهیم کرد.


[1] Viral Marketing

[2] Brand

[3] Forum

[4] www.facebook.com

[5] Page Admin

[6] Affiliate

مطالب مرتبط

درباره سامانه برندینگ ایران
گروه برندینگ ایران به منظور ارائه راهکارهای نوین فروش ، بازاریابی و برندینگ ایجاد شده است. این مجموعه تلاش دارد با ارائه نرم افزار ها و تکنولوژی های روز دنیا شرکت ها و مجموعه های کوچک و بزرگ را به سوی موفقیت سوق دهد و تا رسیدن به هدف با شرکت و مجموعه همراه و همگام باشد. در این راه گروه برندینگ ایران از افراد کارپشته و فنی استفاده می نماید که هم از نظر تجربه کاری و هم از نظر آکادمیک در مرتبه بالایی قرار دارند و با استفاده از روحیه کار تیمی، مشتری را در راه رسیدن به موفقیت همراهی خواهند کرد.

© 2024 - کلیه حقوق مادی و معنوی به سامانه برندینگ ایران تعلق دارد