در بخش قبل با تعریف نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای آشنا شدیم ، اما در این قسمت میخواهیم تا حدودی با اساس کار نتورک مارکتینگ آشنا شویم .
پس از ورود به هر کدام از شرکت های بازاریابی شبکه ای ما باید فعالیت خود را شروع کنیم ، اما فعالیت ما در اینجا مانند شرکت ها و ادارات بازار سنتی نیست که باید همه چیز را خودمان تجربه کنیم ( زمان در این تجارت بسیار مهم است ) . پس از ورود به این شرکت ها پروسه آموزش شروع میشود . رابرت کیوساکی ( یکی از بزرگترین اقتصاد دانان دنیا ) میگوید مهم ترین پارامتر در انتخاب یکی از شرکت های نتورک مارکتینگ ، آموزش هایی است که شرکت و لیدر ها به شما میدهند پس شرکتی را انتخاب کنید که از آموزش های قوی تر برخوردار باشد ( البته در انتخاب شرکت موارد بسیاری حائز اهمیت است که در شماره بعد مجله به آن پرداخته خواهد شد ) پروسه آموزش در شرکت های نتورک مارکتینگ یک پروسه دائمی است ، یعنی شما دائما در حال آموزش دیدن هستید . آموزش هایی کاملا رایگان و البته کاربردی .
فعالیت های شما در این شرکت ها شامل دو بخش است و اصولا آموزش هایی که می بینید نیز به همین دو مورد مربوط میشود :
۱– فروش محصول :
شاید شما بگویید من تا کنون کار فروش را انجام نداده ام یا من در ارتباط برقرار کردن ضعیف هستم و نمیتوانم کار تیمی انجام دهم و بسیاری موارد دیگر … اما فراموش نکنید که اگر یک شرکت قوی را انتخاب کنید ، قبل از هر چیز برای تمام اینها آموزش های لازمه و کاربردی را خواهید دید . باور کنید که تجربه ۷۰ ساله نتورک مارکتینگ در دنیا ثابت کرده که در این کار توانایی فردی شما تضمین کننده موفقیت شما نیست ، بلکه آموزش هایی که می بینید تضمین موفقیت شماست . شما باید به مرور همین آموزش هایی که می بینید را به تیم خودتان نیز منتقل کنید .
شما پس از ورود به شرکت و عضو شدن میتوانید از محصولات شرکت خریداری کنید و به استفاده شخصی برسانید یا آنها را به مصرف کنندگانی که به این محصول نیاز دارند معرفی نمایید و به فروش برسانید. شرکت نیز بخشی از درآمد را به عنوان پورسانت به شما اختصاص میدهد که این پورسانت در شرکت های مختلف متفاوت و به روش های متفاوتی به شما پرداخت میشود .به این روش پرداخت پلن درآمد زایی گفته میشود که در شماره بعد به آن خواهیم پرداخت . دو نکته را باید در اینجا یادآور شد : ۱- شرکت حق فروش مستقیم محصولات خود در بازار را ندارد. البته محصولاتی که در سبد نتورک مارکتینگ خود دارد. ۲- کسانی که عضو بازاریابان شرکت نشده باشند حق خرید از محصولات را ندارند –نتیجه میگیریم تمامی محصولات فقط از طریق بازاریابی قابل فروش است.
۲ ساختن یک تیم فروش :
شما میتوانید همانطور که وارد این تجارت شدید ،اموزش دیدید و عملیات فروش را به انجام رساندید افراد دیگری را نیز(در صورت تمایل)به این تجارت دعوت کنید تا انها نیز اموزش ببینند و نسبت به عملیات فروش نیز اقدام کنند.شرکت به ابن دلیل که شما انها را به این تجارت دعوت کرده اید و به انها اموزش میدهید در قبال فروش محصولات توسط اعضای تیم شما از سود خودش پورسانت جداگانه ای به شما میدهد.لذا بیش از این وارد بحث تیم سازی و فروش تیم نمیشویم زیرا در شرکتها با کمی تفاوت انجام میشود.
در دنیا این تجارت به یک قطب اقتصادی بزرگ تبدیل شده است و گردش مالی بسیار عظیمی ایجاد نموده است.
اما چرا ؟ پایه گذار فلسفه نتورک مارکتینگ چه بوده که انرا به این قطب بزرگ تبدیل کرده است ؟
پایه گذار فلسفه نتورک مارکتینگ دو چیز است :
۱قانون اهرم : اقای جی پل گتی ثروتمند ترین مرد امریکا در سال ۱۹۵۷ میلادی بوده که برای اولین بار اعلام کرد من ترجیح میدهم از یک درصد تلاش صد نفر استفاده کنم تا اینکه از ۱۰۰% تلاش خودم به تنهایی استفاده کنم.این ایده که اهرم نام دارد پایه گذار فلسفه بازاریابی شبکه ای شد. ۲قانون تصاعد : این فرمول در سده ی ششم ق.م توسط فیثاقورس و در سده ی سوم توسط اقلیدس به جهان معرفی شد.رشد تیم در بازاریابی شبکه ای به همین فرمول بستگی دارد و با همین فرمول گسترش میابد که باعث بوجود آمدن درامدهای چشمگیر میشود.