فصل یازدهم – تحلیل سایت
تحلیل سایت به شما کمک خواهد کرد که نقاط ضعف سایت خود را پیدا کرده و آنها را برطرف نمایید.
فصل 11 – تحلیل سایت
تجزیه و تحلیل سایت و بدست آوردن نقاط ضعف و قوت آن از الزامات هر کسب و کار اینترنتی است. در فصل قبل برخی از گزارشات ابزار تحلیلگر گوگل را مورد بررسی قرار دادیم. با استفاده از این گزارشات و در نظر گرفتن رفتار کاربران بر روی سایت میتوان بسیاری از ضعفهای آن را برطرف کرد. در این فصل قصد داریم که ابزارهایی در زمینه تجزیه و تحلیل سایت به شما معرفی کنیم.
یکی از مشکلاتی که اکثر سایتهای اینترنتی با آن درگیر هستند، کندی سرعت بارگزاری صفحات است. کندی سرعت سایت میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:
· محدود بودن منابع سرور میزبان سایت
· بالا بودن حجم صفحات سایت به دلیل استفاده از تصاویر با حجم بالا و اندازه بزرگتر از نمایش داده شده در صفحات
· وجود اتصالهای بیش از حد به پایگاه داده
· کند بودن ارتباط با پایگاه داده
· عدم استفاده از تکنیکهای موثر در افزایش سرعت سایت مانند تکنیکهای CSS Sprite
· عدم استفاده از جاوا اسکریپت به صورت بهینه
ابزارهای رایگانی وجود دارند که با استفاده از آنها میتوانید مشکلات سایت خود را بدست آورده و آنها را برطرف کنید. ابزاری که گوگل در این زمینه ارائه کرده است با نشانی pagespeed.googlelabs.com قابل دسترسی است، همچنین سایت gtmetrix.com علاوه بر اینکه رتبه سرعت سایت شما مشخص میکند مشکلات آن را به شما معرفی میکند. شکل 11-1 نمای صفحه اصلی سایت gtmetrix را نشان میدهد.
شکل 11-1- وب سایت gtmetrix.com : ابزاری برای بدست آوردن مشکلات سرعت سایت
با استفاده از این ابزارها، علاوه بر اینکه میتوانید سایت خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید، این امکان را دارید که سایتهای همکار خود را شناسایی کرده و با شناسایی نقاط قوت آنها، سایت خود را تقویت کنید.
بهترین ابزار تجزیه و تحلیل سایتهای همکار، سایت الکسا[1] است. نحوه عملکرد این سایت بر اساس نوارابزاری[2] است که بر روی مرورگر کاربران نصب میشود و در زمان نصب این نوارابزار اطلاعاتی از کاربر مانند سن، جنسیت، تحصیلات، محلی که از طریق آن به اینترنت متصل میشود، وضعیت تاهل و… پرسیده میشود. الکسا با استفاده از این نوارابزار آمار بازدید سایتهای دنیا را تخمین میزند و آنها را رتبهبندی میکند. رتبه سایت الکسا یکی از معیارهائی است که تبلیغدهندگان اینترنتی به آن توجه ویژه دارند و بر اساس آن بازدید روزانه یک سایت را تخمین میزنند.
شکل 11-2 آمار یک سایت نمونه در الکسا را نمایش میدهد. در بخش بالای شکل فوق رتبه این سایت در دنیا، رتبه سایت در ایران و تعداد سایتهایی که به این سایت پیوند ورودی دادهاند به همراه نظر کاربران آن نمایش داده شده است. در بخش وضعیت ترافیک سایت رتبه روزانه این سایت در دنیا را در بازههای زمانی یک هفته، یک ماه، سه ماه، شش ماه، یک سال و بیشتر میتوانید مشاهده کنید.
شکل 11-2- نمایش آمار سایت در الکسا
سایت الکسا اطلاعات بسیار مفیدی در مورد سایتهای مختلف در اختیار ما قرار میدهد، برخی از اطلاعات مفید الکسا که میتوان از آنها در جهت بهبود وضعیت استفاده کرد عبارتند از:
· نرخ پرش
· مدت زمان متوسطی که کاربر بر روی سایت سپری کرده است
· متوسط تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربران به صورت روزانه
· سایتهایی که به سایت مورد نظر پیوند دادهاند
· کلماتکلیدی که کاربران با استفاده از آنها وارد این سایت میشوند
· طبقه بندی مخاطبین سایت از نظر: جنسیت، سن، تحصیلات، مکان جغرافیائی، محلی که سایت را مشاهده میکنند، تعداد فرزندان و…
· سایتهایی که کاربران از طریق آنها به این سایت مراجعه کردهاند و سایتهائی که از این سایت به آنها مراجعه میکنند
· امکان مقایسه بازدید روزانه سایتهای مختلف با یکدیگر
با استفاده از اطلاعاتی که سایت الکسا در اختیار ما قرار میدهد میتوانیم اطلاعات مناسبی در مورد سایتهای مورد نظرمان بدست آوریم. البته روشهائی برای فریب دادن الکسا وجود دارد که بر اساس ایجاد ترافیک مجازی بر روی سایتها عمل میکنند. به دلیل اینکه الکسا تنها معیار مشخص تعداد بازدیدکننده یک سایت است در اینترنت است، برخی از مدیران اینترنتی از چنین ابزارهایی برای بهبود آمار الکسا خود استفاده میکنند تا تبلیغ دهندگان فریب این آمار را بخورند. با بررسی مدت زمان باقیماندن کاربر در سایت، نرخ پرش، تعداد متوسط صفحات دیده شده توسط کاربران و… به راحتی میتوان تحلیل مناسبی از وضعیت سایت بدست آورد و فریب چنین سایتهائی را نخورد.
یکی از ابزارهای مناسب دیگر برای مشاهده و بررسی پیوندهای ورودی به یک سایت وب سایت ahrefs.com است، شما با عضویت در این سایت میتوانید وضعیت پیوندهای ورودی به سایت مورد نظر خود را بررسی کرده و عباراتی که از طریق آنها به این سایت پیوند داده شده است را پیدا کنید. همچنین وضعیت پیوندهای صفحات داخلی و دامنههایی که به این سایت پیوند دادهاند را میتوانید از طریق این سایت بررسی کنید.
ابزار بسیار مفید دیگری که میتوانید از آن برای تحلیل وضعیت سایتهای همکار خود استفاده کنید وب سایت majesticseo.com است، با عضویت در این سایت میتوانید تاریخچه وضعیت پیوندهای ورودی به سایت مورد نظر خود را بررسی کنید، اطلاعات مفیدی در مورد عبارات کلیدی که میخواهید از طریق آنها بازدید بگیرید بدست آورید و رقبای خود را در آن عبارات بررسی کنید. بدست آوردن عبارات کلیدی مناسب اولین مرحله از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است، در فصل آینده فرآیند بهینه سازی برای موتورهای جستجو را توضیح خواهیم داد.
[1] www.alexa.com
[2] Toolbar