بازاریابی اینترنتی – تحلیل سایت

فصل یازدهم  تحلیل سایت

تحلیل سایت به شما کمک خواهد کرد که نقاط ضعف سایت خود را پیدا کرده و آنها را برطرف نمایید.

فصل 11  تحلیل سایت

تجزیه و تحلیل سایت و بدست آوردن نقاط ضعف و قوت آن از الزامات هر کسب و کار اینترنتی است. در فصل قبل برخی از گزارشات ابزار تحلیلگر گوگل را مورد بررسی قرار دادیم. با استفاده از این گزارشات و در نظر گرفتن رفتار کاربران بر روی سایت می­توان بسیاری از ضعف­های آن را برطرف کرد. در این فصل قصد داریم که ابزارهایی در زمینه تجزیه و تحلیل سایت به شما معرفی کنیم.

یکی از مشکلاتی که اکثر سایت­های اینترنتی با آن درگیر هستند، کندی سرعت بارگزاری صفحات است. کندی سرعت سایت می­تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

·        محدود بودن منابع سرور میزبان سایت

·        بالا بودن حجم صفحات سایت به دلیل استفاده از تصاویر با حجم بالا و اندازه بزرگتر از نمایش داده شده در صفحات

·        وجود اتصال­های بیش از حد به پایگاه داده

·        کند بودن ارتباط با پایگاه داده

·        عدم استفاده از تکنیکهای موثر در افزایش سرعت سایت مانند تکنیکهای CSS Sprite

·        عدم استفاده از جاوا اسکریپت به صورت بهینه

ابزارهای رایگانی وجود دارند که با استفاده از آنها می­توانید مشکلات سایت خود را بدست آورده و آنها را برطرف کنید. ابزاری که گوگل در این زمینه ارائه کرده است با نشانی pagespeed.googlelabs.com قابل دسترسی است، همچنین سایت gtmetrix.com علاوه بر اینکه رتبه سرعت سایت شما مشخص می­کند مشکلات آن را به شما معرفی می­کند. شکل 11-1 نمای صفحه اصلی سایت gtmetrix را نشان می­دهد.


شکل 11-1- وب سایت gtmetrix.com : ابزاری برای بدست آوردن مشکلات سرعت سایت

با استفاده از این ابزارها، علاوه بر اینکه می­توانید سایت خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید، این امکان را دارید که سایت­های همکار خود را شناسایی کرده و با شناسایی نقاط قوت آنها، سایت خود را تقویت کنید.

بهترین ابزار تجزیه و تحلیل سایت­های همکار، سایت الکسا[1] است. نحوه عملکرد این سایت بر اساس نوارابزاری[2] است که بر روی مرورگر کاربران نصب می­شود و در زمان نصب این نوارابزار اطلاعاتی از کاربر مانند سن، جنسیت، تحصیلات، محلی که از طریق آن به اینترنت متصل می­شود، وضعیت تاهل و… پرسیده می­شود. الکسا با استفاده از این نوارابزار آمار بازدید سایت­های دنیا را تخمین می­زند و آنها را رتبه­بندی می­کند. رتبه سایت الکسا یکی از معیارهائی است که تبلیغ­دهندگان اینترنتی به آن توجه ویژه دارند و بر اساس آن بازدید روزانه یک سایت را تخمین می­زنند.

شکل 11-2 آمار یک سایت نمونه در الکسا را نمایش می­دهد. در بخش بالای شکل فوق رتبه این سایت در دنیا، رتبه سایت در ایران و تعداد سایت­هایی که به این سایت پیوند ورودی داده­اند به همراه نظر کاربران آن نمایش داده شده است. در بخش وضعیت ترافیک سایت رتبه روزانه این سایت در دنیا را در بازه­های زمانی یک هفته، یک ماه، سه ماه، شش ماه، یک سال و بیشتر می­توانید مشاهده کنید.


شکل 11-2- نمایش آمار سایت در الکسا

سایت الکسا اطلاعات بسیار مفیدی در مورد سایت­های مختلف در اختیار ما قرار می­دهد، برخی از اطلاعات مفید الکسا که می­توان از آنها در جهت بهبود وضعیت استفاده کرد عبارتند از:

·        نرخ پرش

·        مدت زمان متوسطی که کاربر بر روی سایت سپری کرده است

·        متوسط تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربران به صورت روزانه

·        سایت­هایی که به سایت مورد نظر پیوند داده­اند

·        کلمات­کلیدی که کاربران با استفاده از آنها وارد این سایت می­شوند

·        طبقه بندی مخاطبین سایت از نظر: جنسیت، سن، تحصیلات، مکان جغرافیائی، محلی که سایت را مشاهده می­کنند، تعداد فرزندان و…

·        سایت­هایی که کاربران از طریق آنها به این سایت مراجعه کرده­اند و سایت­هائی که از این سایت به آنها مراجعه می­کنند

·        امکان مقایسه بازدید روزانه سایت­های مختلف با یکدیگر

با استفاده از اطلاعاتی که سایت الکسا در اختیار ما قرار می­دهد می­توانیم اطلاعات مناسبی در مورد سایت­های مورد نظرمان بدست آوریم. البته روش­هائی برای فریب دادن الکسا وجود دارد که بر اساس ایجاد ترافیک مجازی بر روی سایت­ها عمل می­کنند. به دلیل اینکه الکسا تنها معیار مشخص تعداد بازدیدکننده یک سایت است در اینترنت است، برخی از مدیران اینترنتی از چنین ابزارهایی برای بهبود آمار الکسا خود استفاده می­کنند تا تبلیغ دهندگان فریب این آمار را بخورند. با بررسی مدت زمان باقی­ماندن کاربر در سایت، نرخ پرش، تعداد متوسط صفحات دیده شده توسط کاربران و… به راحتی می­توان تحلیل مناسبی از وضعیت سایت بدست آورد و فریب چنین سایت­هائی را نخورد.

یکی از ابزارهای مناسب دیگر برای مشاهده و بررسی پیوندهای ورودی به یک سایت وب سایت ahrefs.com است، شما با عضویت در این سایت می­توانید وضعیت پیوندهای ورودی به سایت مورد نظر خود را بررسی کرده و عباراتی که از طریق آنها به این سایت پیوند داده شده است را پیدا کنید. همچنین وضعیت پیوندهای صفحات داخلی و دامنه­هایی که به این سایت پیوند داده­اند را می­توانید از طریق این سایت بررسی کنید.

ابزار بسیار مفید دیگری که می­توانید از آن برای تحلیل وضعیت سایت­های همکار خود استفاده کنید وب سایت majesticseo.com است، با عضویت در این سایت می­توانید تاریخچه وضعیت پیوندهای ورودی به سایت مورد نظر خود را بررسی کنید، اطلاعات مفیدی در مورد عبارات کلیدی که می­خواهید از طریق آنها بازدید بگیرید بدست آورید و رقبای خود را در آن عبارات بررسی کنید.  بدست آوردن عبارات کلیدی مناسب اولین مرحله از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است، در فصل آینده فرآیند بهینه سازی برای موتورهای جستجو را توضیح خواهیم داد.


[1] www.alexa.com

[2] Toolbar

مطالب مرتبط

درباره سامانه برندینگ ایران
گروه برندینگ ایران به منظور ارائه راهکارهای نوین فروش ، بازاریابی و برندینگ ایجاد شده است. این مجموعه تلاش دارد با ارائه نرم افزار ها و تکنولوژی های روز دنیا شرکت ها و مجموعه های کوچک و بزرگ را به سوی موفقیت سوق دهد و تا رسیدن به هدف با شرکت و مجموعه همراه و همگام باشد. در این راه گروه برندینگ ایران از افراد کارپشته و فنی استفاده می نماید که هم از نظر تجربه کاری و هم از نظر آکادمیک در مرتبه بالایی قرار دارند و با استفاده از روحیه کار تیمی، مشتری را در راه رسیدن به موفقیت همراهی خواهند کرد.

© 2022 - کلیه حقوق مادی و معنوی به سامانه برندینگ ایران تعلق دارد