یکی از موضوعات اقتصادی مهم در طی سالهای اخیر در ایران، بحث بازاریابی چندسطحی یا همان بازاریابی شبکهای است. موضوعی که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، ولی ساختار اصلی آن برای بسیاری ناشناخته است. باید توجه داشت که بازاریابی چند سطحی، اگر به طور درست قانونگذاری، اجرا و نظارت گردد، به طور قطع آثار مثبتی به بار خواهد داشت. از مهمترین این آثار میتوان به موضوع حمایت از تولید ملی و اشتغالزایی مولّد اشاره کرد. از طرفی با توجه به سوءاستفادۀ دسیسههای هرمی از این عنوان و آثار سوء آنها در سطح جامعه، ضروری است که ماهیت و عملکرد این دسیسهها برای عموم مردم روشن گردد. در این راستا تبیین تفاوتهای یک شرکت بازاریابی چندسطحی سالم و یک دسیسه هرمی، امری است که بسیار مهم جلوه مینماید.
دسیسه هرمی یک برنامه اغواگرایانه می باشد و مبلغی که افراد در قاعده هرم پرداخت می نمایند، بابت یک محصول و یا نیاز واقعی و یا سرمایه گذاری حقیقی نمی باشد و صرفاً بابت یک عضوگیری محض و منبعی برای پرداخت پورسانت عده معدودی در بالای هرم می باشد. در نظر اکثر کسانی که به مفهوم بازاریابی شبکه ای آگاهی ندارند، بازاریابی شبکه ای همان «پیرامید» است. دلیل اصلی این استنباط غلط، ساختار «هرمی» شکل یک شبکه در بازاریابی شبکه ای است. با این حال دلیل یاد شده ناموجه است، زیرا همه ساختارهای سازمانی یا مجموعه ای هرمی شکل هستند. آنچه پیرامید بودن یک مجموعه یا سازمان را تعیین می کند نحوه عملکرد آن می باشد نه شکل آن.
دسیسه هرمی یک طرح غیر قانونی می باشد که شمار زیادی از افراد در عمق هرم به عده معدودی از افراد که در بالای هرم قرار دارند، پول پرداخت می کنند. هر شرکت کننده به این امید که او هم در راس قرار گیرد و بتواند از ورود افراد جدید درآمد کسب کند، پول خود را پرداخت می کند.
بازاریابی شبکه دارای تفاوت های بسیاری نسبت دسیسه های هرمی دارد که جهت اطلاعات بیشتر و مقایسه موارد تفاوت میتوانید ” مجله شماره ۱ نتورک مارکتینگ ایران ” را دانلود کرده و صفحه ۹ و ۱۰ آن را مطالعه فرمایید .