فصل سوم – مدلهای کسب درآمد از اینترنت
چگونه از سایت خود درآمد کسب کنیم؟
فصل 3 – مدلهای کسب درآمد از اینترنت
بدون شک هدف از ایجاد هر وبسایتی کسب درآمد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم است. اولین مرحله از ایجاد یک کسب و کار اینترنتی، بدست آوردن مدل ارتباطی موجودیتهای مختلف در آن و طراحی مدل تجارت الکترونیک آن سایت است. قبل از افزودن هر موجودیت جدید به سایت، همواره باید از خود بپرسید که این موجودیت چه تاثیراتی را در بخشهای مختلف خواهد داشت؟ چه میزان نیروی انسانی برای پیشبرد آن لازم است؟ چه هزینهای برای افزودن چنین امکانی باید درنظر گرفته شود؟ افزودن چنینی امکانی چه تاثیری بر افزایش بازدید سایت خواهد داشت و نهایتاً چه تاثیری در افزایش درآمد سایت ایجاد میکند؟
کسب و کار اینترنتی، مستلزم در نظر گرفتن منابع مالی و انسانی لازم برای توسعه و پیشرفت آن است. لذا مدیریت این منابع در مراحل توسعه آن بسیار ضروری است. فرض کنیم که شما یک سایت اطلاع رسانی دارید و میخواهید بخش جدیدی برای قرار دادن اخبار روز، به سایت خود اضافه کنید؛ در مرحله اول باید بررسی کنید که چنین کاری چه مشکلات، فواید، هزینهها و آدرمدهایی برای شما خواهد داشت؟ آیا افزودن اخبار به سایت میتواند به درآمدزائی سایت شما کمک کند؟ تاثیر آن از چه طریقی و به چه میزان خواهد بود؟ سپس سعی کنید موارد فوق را به صورت عددی و ملموس در آورید. جدول 3-1 تاثیرات افزودن بخش اخبار به سایت را به صورت فرضی نشان میدهد.
جدول 3-1- تاثیرات افزودن بخش اخبار به سایت (به صورت فرضی)
ردیف | تاثیرات | نوع | هزینه/درآمد (ماهیانه) |
1 | افزایش حجم پایگاهداده | مشکل | (500.000) |
2 | افزایش پهنای باند | مشکل | (1.000.000) |
3 | نیروی انسانی برای ورود اخبار | مشکل | (4.000.000) |
4 | کنترل اخبار منتشر شده | مشکل | (1.000.000) |
5 | برنامه نویسی و پشتیبانی | مشکل | (2.000.000) |
6 | افزایش ورودی از گوگل | مزیت | 0 |
7 | افزایش بازدید ثابت | مزیت | 0 |
8 | تکمیل امکانات سایت | مزیت | 0 |
9 | امکان پذیرش تبلیغات بیشتر | مزیت | 2.000.000 |
جمع : | (6.500.000) |
اطلاعات جدول 3-1 به صورت فرضی است و قطعا ممکن است با توجه به نوع مخاطب و کسب و کاری که دارید مقادیر دیگری داشته باشد، اما نهایتاً ایجاد چنین جدولی میتواند به صورت کمّی، معیار مناسبی برای تصمیمگیری باشد.
پس از بررسی امکاناتی که میخواهید در سایت خود قرار دهید، مشخص کردن مدل درآمدزایی سایت مهمترین کاری است که باید انجام شود. با توجه به مخاطبی که در سایت خود دارید و اهدافی که دنبال میکنید باید یکی از مدلهای کسب درآمد در اینترنت را برای سایت خود انتخاب کنید.
انواع مدلهای درآمدزایی در «مدل کسب و کار اینترنتی»[1] عبارتند از:
مدل واسطهگری
یکی از مهمترین مشکلات تجارت الکترونیک اعتمادسازی است: خریدار اعتماد لازم جهت پرداخت هزینه کالا به فروشنده را از طریق اینترنت ندارد، زیرا نمیداند که در پشت وبسایتِ زیبایی که فروشنده دارد چه شخصی یا شرکتی قراردارد و چه اتفاقاتی در جریان است و آیا کالائی که تحویل خواهند گرفت همان مشخصات و کیفیتی را دارد که در سایت فروشنده ذکر شده یا خیر. از طرف دیگر فروشنده نیز تا زمانی که مبلغ را دریافت نکند نمیتواند کالا را ارسال کند. در مدل واسطهگری، وب سایت دیگری، نقش پل ارتباطی میان فروشنده و خریدار را ایفا میکند و مدلهای تجارت الکترونیک B2B[2] و B2C[3] میتوانند از این مدل استفاده کنند.
سایت های B2B به عنوان یک واسطه میان تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرفکنندگان کالاهای مختلف عمل میکنند. شرکتهای تولیدکننده و مصرفکننده نهایی از طریق سایت میتوانند با هم ارتباط برقرار کرده و درخواست خرید و فروش کالاهای مورد نظر خود را ثبت کنند. معروفترین سایت B2B در دنیا سایت علی بابا[4] است.
مخاطب نهایی سایتهای B2C خریداران هستند، سایت B2C به فروشندگان کالاهای مختلف اجازه میدهد که کالاهای مورد نظر خود را در سایت وارد کرده و از طریق سایت اقدام به فروش آنها نمایند و یا قیمت مورد نظر خود را برای کالاهای از پیش تعریف شده تعیین کنند. خریدار نهایی با مقایسه قیمت و شرایط فروشندگان مختلف یک کالای خاص فروشنده مورد نظر خود را انتخاب میکند.
نحوه عملکرد مدل واسطهگری به این صورت است که خریدار، مبلغ کالا را به جای فروشنده به سایت واسطه خواهد داد، سپس سایت واسطه به فروشنده اعلام میکند که مبلغ دریافت شده و فروشنده کالا را برای خریدار ارسال میکند، خریدار کالا را بررسی کرده و پس از اینکه از کیفیت آن اطمینان حاصل پیدا کرد، به سایت واسطه اطلاع خواهد داد که کالای ارسالی، مورد تایید است، در مرحله بعدی سایت واسطه، مبلغ مورد نظر را به حساب فروشنده واریز میکند. درآمد سایتهای واسطهگری که از این مدل استفاده میکنند، بر اساس کارمزدی است که زمان انجام معامله دریافت میکنند.
علاوه بر سایتهای B2B و B2C ، وب سایتهایی که بر اساس ارائه خدمات افراد بدونمرز [5] فعالیت میکنند نیز از این مدل استفاده میکنند. از معروفترین سایتهای فعال در این زمینه میتوان به سایتهای rentacoder.com و getacoder.com اشاره کرد.
مدل تبلیغات
پذیرش آگهی اولین مدل درآمدزائی است که به ذهن هر شخصی خطور میکند. وب سایتهائی در این مدل موفق هستند که بازدید بالائی داشته باشند و مخاطبین آنها از نظر جنسیت، سن، تحصیلات و مکان جغرافیایی مشخص باشند. در حالت کلی، درآمدزائی سایتهای اینترنتی از قبال پذیرش آگهی در ایران مبلغ قابل ملاحظهای نیست و تعداد محدودی از سایتها درآمد قابل توجهی در این زمینه دارند.
یکی از معروفترین انواع سایتهای فارسی در این زمینه، سایتهای نیازمندی هستند. سایتهای نیازمندی فضایی را در اختیار آگهیدهنده قرار میدهند تا آگهی خود را در سایت قرار دهد و به ازاء پرداخت هزینه آن را به مخاطبین بیشتری نمایش دهد و یا با رنگ متفاوتی نمایش میدهد. تعداد سایتهای نیازمندی در ایران بسیار زیاد است و راه اندازی سایت نیازمندی یکی از مدلهای پرطرفدار برای کسب درآمد از اینترنت در زبان فارسی است. معروفترین سایت نیازمندی در ایران وب سایت ایستگاه[6] است.
مدل واسطه گري اطلاعات
جمع آوری اطلاعات محصولات/خدمات مختلف کمک مناسبی به خریداران در جهت تصمیمگیری مناسب خواهد کرد. شرکتهایی که از این مدل استفاده میکنند، اطلاعات مناسب را در اختیار خریداران محصولات مختلف قرارداده و اطلاعات مناسب در زمینه محصولات فوق را منتشر میکنند. از جمله سایتهایی که در این زمینه در ایران فعالیت میکنند میتوان به سایتهایی اشاره کرد که اقدام به فروش و تهیه مقالات علمی، جزوات کنکور، نمونه سوالات امتحانی و… میکنند.
مدل خريد و فروش (تجارت)
در این حالت، وب سایت در دنیای مجازی اینترنت، همان نقشی را دارد که یک مغازه در دنیای واقعی ایفا میکند. یک فروشگاه الکترونیک طبقهبندیهای مختلفی از کالا دارد و مشتریان میتوانند کالاهای مورد نظر خود را جستجو کرده، آن را با کالاهای مشابه مقایسه کنند و سفارش خرید خود را به صورت اینترنتی ثبت کنند.
با استفاده از امکاناتی که اینترنت در اختیار افراد قرار میدهد، میتوان روشهایی برای افزایش فروشگاههای اینترنتی ارائه داد، همچنین ابزارهای رایگان زیادی برای ایجاد یک فروشگاه مجازی وجود دارد که معروفترین آنها magento[7] است.
مدل توليد كننده
شرکتها یا افرادی که تولیدکننده یا ارائهدهنده محصولات/خدمات خاصی هستند، میتوانند از اینترنت جهت معرفی کالاها/خدمات خود استفاده کنند و ارتباط آنلاین را به ارتباط آفلاین تبدیل کنند. در این حالت، هدف از ایجاد سایت اینترنتی، تبلیغ کالا/خدمات مورد نظر شرکت در اینترنت و بدست آوردن مشتریان جدید است. با توجه به اینکه مشکل اعتمادسازی در این روش به حداقل میرسد در صورتی که سایت فوق بتواند بازدیدکننده هدفمند برای خود ایجاد کند، قطعا بازدهی مناسبی خواهد داشت.
مدل ارتباطي(Model Affiliate)
یکی از روشهایی که با استفاده از آن میتوان از انرژی افراد فعال در اینترنت استفاده کرد، مدل ارتباطی است. در این مدل شما درصدی از سود خود را به افرادی میدهید که برای فروش محصولات شما در اینترنت فعالیت میکنند. اگر این مدل به خوبی پیاده سازی شود باعث خواهد شد که کسب و کار شما با سرعت زیادی رشد پیدا کند. یکی از معروفترین سایتهایی که از این مدل استفاده میکند سایت clickbank.com است که تا 75% کارمزد فروش برای تبلیغکنندگان کالاهای خود در نظر گرفته است.
مدل جامعه مجازي
زنده ماندن یک جامعه مجازی بر پایه وفاداری کاربران آن است. برای ایجاد حس وفاداری در کاربران، باید سرمایهگذاری مناسبی در جهت افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات مناسب و سهولت آن انجام داد. کسب درآمد در اینگونه سایتها بر اساس فروش محصولات جانبی، خدمات، مشارکتهای داوطلبانه و یا ارائه خدمات ویژه به کاربران بر اساس آبونمان در نظر گرفته میشود. بازیهای آنلاین اینترنتی معمولاً از این روش برای درآمدزائی خود استفاده میکنند و منابع موجود در بازی را به کاربر میفروشند.
مدل عضويتي
در این مدل اعضا سایت در دورههای زمانی مشخص حق عضویت پرداخت میکنند. اطلاعات و امکاناتی که کاربران پس از عضویت به دست خواهند آورد بسیار مهم است. برخی از انواع سایتهایی که در این زمینه فعالیت میکنند، به ازا در اختیار قراردادن اطلاعات خاصی به کاربران، حق عضویت دریافت میکنند؛ مانند سایتهایی که تحلیل اطلاعات بورس را انجام میدهند و برخی دیگر نیز بر اساس امکانات خاصی که کاربران خواهند داشت چنین کاری انجام میدهند، مانند سایتهایی که ابزار آنلاین محاسبات مالی، فروشگاه آنلاین و… در اختیار اعضا خود قرار میدهند.
مدل مقدار استفاده
در این مدل، اعضا سایت، حساب خود را مقدار مشخصی شارژ میکنند و بر اساس میزان استفادهای که انجام دادهاند از حساب آنها کسر میشود. سیستم تبلیغات گوگل[8] و یا سرورهای پرقدرت آمازون که بر اساس میزان استفاده از پردازشگر مرکزی و حافظه سِرور، مبلغ مشخصی را از کاربر دریافت میکنند، از اینگونه سایتها محسوب میشوند.
با توجه به فرآیندهای مختلفی که در سایت شما وجود دارد، میتوانید یکی از مدلهای کسب درآمد از اینترنت که در این فصل شرح داده شد را انتخاب کرده و طبق آن فعالیت نمایید. در حالت کلی مدلسازی فرآیندها و رفتار کاربران و همچنین بررسی تاثیر هر یک از فرآیندها بر روی درآمدزائی سایت میتواند کمک زیادی به پیشرفت آن بکند.
[1] Internet Business Models
[2] Business To Business
[3] Business To Consumer
[4] www.alibaba.com
[5] Freelancer
[6] www.istgah.com
[7] www.magentocommerce.com
[8] Google Adwords