فصل دوازدهم – بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو[1]
بهینه سازی سایت، موثرترین روش هدایت بازدیدکننده موثر به سایت است.
فصل 12 – بهینه سازی سایت
در فصل پنج، اهمیت موتورهای جستجو و هدایت بازدیدکننده هدفمند به سایت را بررسی کردیم. در این فصل به طور مختصر در مورد برخی از مفاهیم مرتبط با بهینه سازی سایت صحبت خواهیم کرد[2] و روند آن را بررسی میکنیم.
اولین مرحله از بهینه سازی سایت، بدست آوردن عبارات کلیدی مناسب با توجه به مشتری هدف خدمات/محصولات شما است. یک عبارات کلیدی مناسب دارای ویژگیهای زیر است:
· تعداد جستجوی روزانه زیادی دارد.
· تعداد صفحات کمی در مورد آن در نتایج جستجو ظاهر میشوند.
· صفحاتی که در نتایج جستجو برای این عبارت ظاهر میشوند مربوط به سایتهای ضعیفی از نظر بهینه سازی سایت هستند.
قاعدتاً هر سایتی در اینترنت به ازا جستجوی علامت تجاری که دارد، باید در رتبه اول گوگل قرار بگیرد. زیرا رقیبی در آن ندارد، آیا با چنین وضعیتی میتوان گفت که سایت فوق یک سایت مناسب از نظر بهینهسازی است؟
قطعا اینطور نیست. زیرا اول بودن در گوگل زمانی اهمیت دارد که عبارتی که به ازا جستجوی آن اول هستیم، جستجوی روزانه زیادی داشته باشد. به عنوان مثال یک شرکت طراحی سایت، به ازا جستجوی عبارت «طراحی صفحات وب حرفهای» در رتبه اول گوگل باشد، اما میزان جستجوی ماهیانه این عبارت در گوگل تنها 10 است. بنابراین اول بودن در گوگل مهم نیست، بلکه عبارتی که به ازا آن اول هستیم اهمیت دارد.
شاخصهائی برای اندازهگیری میزان مفید بودن عبارات کلیدی وجود دارند. معروفترین آنها شاخصهای KEI[3] و KEI3 هستند. شاخص KEI به صورت زیر محاسبه میشود:
هر چه میزان متوسط جستجوی ماهیانه بیشتر باشد، شاخص فوق به صورت نمایی رشد میکند. از طرف دیگر تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل نیز معیاری برای بررسی و اندازهگیری تعداد رقبا در مورد عبارت کلیدی مورد نظر در گوگل به ما خواهد داد. مشکل این شاخص این است که تنها تعداد رقبا در آن قابل اندازهگیری هستند و میزان قدرت آنها در این شاخص لحاظ نشده است.
شاخص KEI3 با در نظرگرفتن پارامترهای لنگر[4] که در واقع عبارتی است که از طریق آن به سایتهای دیگر پیوند داده شده است و عنوان صفحه[5] مشکل شاخص KEI را برطرف کرده است. البته بدست آوردن این پارامترهای در حالت کلی کار سادهای نیست و ابزارهایی مانند سایت WordTracker.com که چنین امکانی را در اختیار کاربران خود قرار میدهند نیز با دقت بالا کار نمیکنند. فرمول شاخص KEI3 به صورت زیر است:
پس از اینکه عبارات کلیدی مورد نظر خود را مشخص کردیم، نوبت این است که با توجه به عبارات کلیدی مورد نظر تغییرات لازم را در سایت خود ایجاد کنیم. پارامترهای موثر در بهینهسازی سایت را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد: بهینهسازی داخلی[6] و بهینهسازی خارجی[7]. بهینهسازی داخلی به عواملی مانند محتوای سایت و معماری داخلی صفحات آن مربوط میشود و بهینهسازی خارجی به عواملی مانند نام دامنه، سرور میزبان سایت، پیوندهای ورودی و فعالیت در شبکههای اجتماعی مرتبط است.
بهینهسازی داخلی
اگر محتوای سایت شما مفید باشد، کاربران سایت علاوه بر اینکه مجددا به سایت شما مراجعه خواهند کرد، آن را در شبکههای اجتماعی و سایر سایتها به اشتراک میگذارند. الگوریتمهای موتورهای جستجو به شدت با محتوای غیرمفید و کپی شده از سایر سایتها مقابله میکنند و الگوریتم گوگل پاندا به محتوای مفید اهمیت زیادی میدهد. لذا اولین مرحله از بهینهسازی داخلی سایت ایجاد محتوای مناسب به گونهای است که کاربران از خواندن آن لذت ببرند و مطالب مفیدی را برای ارائه داشته باشد. گوگل در الگوریتم پاندا تاکید کرده است که به جای تولید محتوا برای موتورهای جستجو محتوای خود را برای کاربران تولید کنید.
از مهمترین عوامل فنی در بهینهسازی داخلی میتوان به وجود عبارت کلیدی در بخش عنوان صفحه[8] و توضیحات[9] آن اشاره کرد. اطلاعات عنوان صفحه و توضیحات آن در نتایج جستجو ظاهر میشوند و قرار داشتن کلمات کلیدی در این دو فیلد میتواند به ارتقا رتبه صفحه در جستجوی آن عبارت کمک زیادی بکند. عنوان صفحه در داخل تگ Title و توضیحات آن در تگ meta با عنوان description وارد میشوند. دقت داشته باشید که عنوان و توضیحات هیچ دو صفحهای در سایت شما نباید تکراری باشند و طول آنها نیز نباید کوتاه یا خیلی طولانی باشد. معمولا محدودهای که برای طول آنها پیشنهاد میشود بین 65 تا 250 کاراکتر است. قراردادن محتوای مناسب در عنوان صفحه و توضیحات آن، علاوه بر اینکه در بهبود رتبه سایت شما موثر است، باعث خواهد شد که افراد بیشتری نیز بر لینک سایت شما در نتایج جستجو کلیک کنند، بنابراین مطالب مناسبی در این دو بخش قرار دهید.
تگهای 1 Hتا H6 که مشخص کننده عناوین در داخل صفحه هستند نیز برای موتورهای جستجو از اهمیت ویژهای برخوردار هستند. دقت داشته باشید که هر صفحه تنها یک تگ H1 دارد اما میتواند تعداد بیشتری تگ های H2 تا H6 داشته باشد.
طراحی قالب سایت و عدم استفاده از تگ Table در آن نیز میتواند کمک زیادی به افزایش چگالی متن در داخل صفحه بکند. همچنین طراحی قالب و محتوای سایت باید منطبق با اصول XHTML بوده و تگهای صفحه در مکانهای مناسب بسته شوند.
در صورتی که از دستوارات جاوا اسکریپت و یا CSS در داخل صفحه استفاده میکنید، بهتر است آنها را به فایلهای خارجی منتقل کنید تا به چگالی اطلاعات صفحه آسیب نرسانند. همچنین استفاده از فرمت فلش در داخل سایت باعث خواهد شد که محتوا و پیوندهای آن در موتورهای جستجو ایندکس نشود و به هیچ عنوان استفاده از فلش در داخل سایت، به جز مواردی که برای تبلیغات است، پیشنهاد نمیشود.
بهینهسازی خارجی
نام دامنه سایت شما و علامت تجاری[10] آن از اهمیت ویژهای در بهینهسازی سایت برخوردار هستند. اگر تعداد افرادی که علامت تجاری شما را در گوگل جستجو میکنند زیاد باشد، گوگل برای سایت شما اعتبار بیشتری در نظر خواهد گرفت. همچنین نتایج گوگل بر اساس مکان جغرافیایی کاربران متفاوت است و اگر از دامنه ملی برای سایت خود استفاده کنید یا سرویس میزبانی سایت شما در داخل ایران واقع شده است، در نتایج افرادی که در داخل ایران جستجو میکنند، نتیجه بهتری را کسب خواهید کرد.
سرعت سایت، علاوه بر اینکه به حجم اطلاعاتی که در آن قرار میدهید و نحوه برنامهنویسی آن مرتبط است به سرعت پاسخدهی میزبان سایت شما نیز ارتباط دارد. لذا در انتخاب شرکت سرویس دهنده میزبانی وب[11] خود دقت لازم را در این زمینه مبذول نمایید.
عباراتی که از طریق آنها به سایت شما پیوند داده شده است و کلمات اطراف آنها در رتبه بندی گوگل اهمیت ویژهای دارند. لذا داشتن استراتژی مشخص برای فعالیت و تولید محتوا در سایتهای دیگر، مانند تولید مقالات مرتبط با موضوع کاری که دارید، ایجاد وبلاگهای تخصصی، شرکت در مباحث انجمنهای اینترنتی و… به این موضوع کمک بسیار زیادی میکند.
فعالیت در شبکه اجتماعی گوگل پلاس نیز به ارتقا رتبه سایت شما در گوگل کمک خواهد کرد. شما میتوانید لینک پروفایل خود در گوگل پلاس را در سایت قرار داده و خود را به عنوان نویسنده سایت معرفی کنید. پس از این کار لوگوی سایت شما در شبکه اجتماعی گوگل پلاس در کنار نتایج گوگل ظاهر خواهد شد و این موضوع باعث میشود نرخ کلیک[12] سایت شما افزایش پیدا کند. همچنین افرادی که صفحات سایت شما را 1+ میکنند، با این کار باعث خواهند شد که رتبه صفحات سایت شما برای دوستان آنها افزایش پیدا کند.
همواره سعی کنید مشکلات سایت خود را زیر نظر گرفته و آنها را برطرف کنید. بهترین ابزاری که در این زمینه وجود دارد ابزارهای مدیر سایت گوگل[13] است. البته ابزار مشابهی در تمامی موتورهای جستجوی پیشرفته برای ایجاد تنظیمات سایت و برقراری ارتباط با موتورجستجو وجود دارد، ابزاری که موتور جستجوی بینگ در این زمینه دارد ابزارهای مدیران سایت بینگ[14] نام دارد.
پس از اینکه سایت خود را به موتورجستجو معرفی کردید، میتوانید با استفاده از امکاناتی که چنین ابزارهایی در اختیار شما قرار میدهند مالکیت خود را بر روی سایت اثبات کنید و اطلاعات سایت خود را مشاهده کنید. اطلاعاتی از قبیل خطاهایی که خزنده موتورجستجو در سایت شما با آنها برخورد کرده است، آمار صفحات ایندکس شده، آمار تعداد نمایش و کلیک کاربران بر روی سایت شما در موتور جستجو، صفحاتی که مشکلات ساختاری و محتوایی دارند و… را در چنین ابزارهایی میتوانید مشاهده و آنها را برطرف نمایید.
همواره به این نکته توجه کنید که الگوریتمهای موتورهای جستجو در طول زمان تغییر میکنند، لذا شما نیز باید معماری و ساختار سایت خود را با این الگوریتمها منطبق نمایید. برخی از مقالات منتشر شده در زمینه بهینهسازی سایت ممکن است مربوط به زمانهای گذشته باشند و عمل کردن به آنها تاثیر عکس بر روی سایت شما بگذارد.
در نظر داشته باشید که هیچ منبع رسمی برای بهینهسازی گوگل به غیر از راهنمایی که گوگل در زمینه بهینهسازی سایت منتشر کرده است[15]، وجود ندارد، به دلیل اینکه بهینهسازی سایت روشهای متقلبانه را نیز شامل میشود و موتورهای جستجو علاقه ندارند که کاربران اینترنت چنین روشهائی را یاد بگیرند. اکثر مقالات منتشر شده در این زمینه بر اساس آزمایشات و حدسیات نویسنده است، بنابراین قبل از اینکه به روشهای توصیه شده در این مقالات عمل کنید، از صحت آنها اطمینان حاصل نموده و هرگز از روشهای متقلبانه و فریبآمیز برای ارتقا رتبه سایت خود استفاده نکنید زیرا ممکن است با این کار همه زحمات شما به هدر رود و سایت شما به لیست سیاه موتورهای جستجو اضافه شود.
[1] SEO: Search Engine Optimization
[2] اطلاعات تکمیلی در مورد بهینهسازی سایت را در کتاب «ارتقا سایت در گوگل به زبان ساده» که به زودی منتشر خواهد شد، میتوانید مطالعه کنید.
[3] Keyword Effectiveness Index
[4] Anchor
[5] Page Tite
[6] InPage SEO
[7] Offpage SEO
[8] Title
[9] Meta Description
[10] Brand
[11] Web hosting company
[12] CTR : Click Through Rate
[13] Google webmaster tools
[14] Bing webmaster tools
[15] http://static.googleusercontent.com/external_content/untrusted_dlcp/www.google.com/en//webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide.pdf